Kostprogram til vægttab


mendex
 Share

Recommended Posts

Hej. Jeg ville bare vide om der var nogen der sad inde med et godt kostprogram til vægttab. Jeg er 12 år så jeg kan ikke helt bestemme min mad helt, men jeg kan dog bestemme lidt. Men hvis der er nogen der vil lave et eller har et vil jeg gerne have i skriver det til mig:) Som sagt skal det være til vægttab.

Og så lige hvis der var nogle der har et træningsprogram med håndvægte, blandet med armstrækninger osv. så må i også gerne skrive det ned hvis i har sådan et også. Træningsprogrammet skal være noget jeg kan gøre herhjemme, men jeg har håndvægte. Det skal ca være 3-4 gange om ugen:) Og jeg ved godt der er et komplet træningsprogram med håndvægte emne her inde, men jeg ved ikk helt hvordan jeg skal sætte det sammen, og jeg forstår det ikke helt:) :blush:

Så hvis der er nogen der har et kostprogram eller træningsprogram så bedes i venligst skrive det til mig:)

Tak på forhånd.

Mvh Mendex!!

Link to comment
Share on other sites

Hej. Jeg ville bare vide om der var nogen der sad inde med et godt kostprogram til vægttab. Jeg er 12 år så jeg kan ikke helt bestemme min mad helt, men jeg kan dog bestemme lidt. Men hvis der er nogen der vil lave et eller har et vil jeg gerne have i skriver det til mig:) Som sagt skal det være til vægttab.

Og så lige hvis der var nogle der har et træningsprogram med håndvægte, blandet med armstrækninger osv. så må i også gerne skrive det ned hvis i har sådan et også. Træningsprogrammet skal være noget jeg kan gøre herhjemme, men jeg har håndvægte. Det skal ca være 3-4 gange om ugen:) Og jeg ved godt der er et komplet træningsprogram med håndvægte emne her inde, men jeg ved ikk helt hvordan jeg skal sætte det sammen, og jeg forstår det ikke helt:) :blush:

Så hvis der er nogen der har et kostprogram eller træningsprogram så bedes i venligst skrive det til mig:)

Tak på forhånd.

Mvh Mendex!!

Hej Mendex :)

Lige først; det er ikke en helt god idé at gå på slankekur som 12årig. Her er din krop i udvikling og du kan ødelægge meget (stoppe med at vokse osv), hvis du ikke får nok kalorier. Hvad vejer du og hvor høj er du? Hvis ikke du er virkelig overvægtig, ville jeg i dit tilfælde vente et par år med vægttabet og nøjes med at starte med at spise rigtig sundt og fornuftigt.

Jeg tror egentlig godt du selv ved hvad der er sundt og fornuftigt; rugbrød, havregryn, frugt, grønsager osv...

Drop slik, chips, kage, sodavand og saftevand. Skift til cola light hvis det endelig er.

Skift hvidt brød ud med rugbrød og drop alt hvad som pizza, pommes frites og sovs på aftensmaden.

Spis tre måltider om dagen og to-tre små mellemmåltider. Husk små portioner. Sørg for at få 600g grønt hver dag. Dvs. ca 3 stk. frugt og 300g grønsager. Jeg er sikker på at dine forældre godt vil hjælpe dig med at finde på nogle sunde og lækre aftensmåltider med masser af grønt hvis du sætter dem ind i situationen :-)

Din morgenmad kan fx. bestå af groft brød eller havregryn eller yoghurt og frugt.

Din frokost kan bestå af rugbrød med let pålæg (dvs. ikke spegepølse og leverpostej, men skinke eller kyllingepålæg) eller grøn salat med kylling eller tun

Og til din aftensmad kan du spise efter tallerkenmodellen: Den halvde tallerken skal fyldes med grønsager (grønne bønner, broccoli, salat, ærter osv), den kvarte med enten ris, pasta eller kartofler og den sidste med ca. 100g magert kød som kylling, kalkun, skært oksekød (skært = kød uden fedt), skær svinekotelet, fisk som torsk, ørred eller laks.

Drik ca. 1,5 - 2 liter vand om dagen.

Angående motion:

Jeg synes det lyder lidt vel ambitiøst med håndvægte til en 12årig as well, men du kan fx, tage dem med ud at løbe hvis de ikke er så tunge. Så kan du tage en i hver hånd mens du løber. Jeg har ikke så meget forstand på styrketræning, men det er bestemt heller ikke nødvendigt hvis du bare vil tabe dig. Prøv at melde dig ind til en sportsgren som du synes ser sjov ud, fx. basket, fodbold, badminton eller lignende.. Det er meget sjovere.. :-) Og ellers så tag ud at løb en tur, du kan evt. spørge nogle veninder eller din mor om de vil gøre dig selskab og i kan også gå en masse ture. Gør det hveranden dag ca. og start med en kort rute, og gør den længere og længere jo bedre din form bliver :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share