Lidt hjælp til kosten


Hjerterum
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

Håber lidt på at der er nogen som måske kan hjælpe mig med at korrekse min kost..

Sagen er den at jeg gerne vil smide nogle kilo.

Først lidt data:

Jeg har styrketrænet seriøst igennem det sidste ½ år - før da var det kun et par gange om ugen afbrudt af skader.

og løber 3-4 gange om ugen 5km + - er ved at træne op til mit første ½ marathon

31år

67kg 170cm

Min daglige kost kan se ud som følger

Morgen mad kl 08:00

1½dl havergrød,

kaffe og 1 liter vand i løbet af formiddagen

Frokost kl 11:30

Salat - (iceberg, ærter, spirer, ananas som regl) svarende til to håndfulde

1 stk kød eller 1 stk rugbrød med magert pålæg, såsom æg, filet eller tun.

(buffet på kontor )

gulerødder 2-3 stk og evt en grovbolle til eftermiddag + 3-4 kopper grønthe og vand

Aftensmad 19:30

pitabrød med salat og tun (1 portion!)

(kød, pasta, grøntsager, rugbrød - afhænger meget af træning, tid og besøg hos venner etc. men forsøger altid at vælge det sunde alt.)

Hvor er det jeg spiser for meget/forkert?

Jeg kan ogdt se i spejlbilledet at det er tildels ok, og der er blevet rykket rundt på sagerne de sidste måneder

- men synes nu det er ufair at vægten går op ad + jeg føler mig kronisk sulten...

Jeg har altid været aktiv og dyrket meget sport og altid haft en god appetit uden at skulle tænke videre over hvad jeg spiste

Det er så slut nu :unhappy:

Gode råd modtages gerne :4eat:

ser frem til at høre fra jer

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Jeg synes det hele lyder rigtig fornuftigt. Hvis du gør som du siger bør du i mine øjne blive superfit ret hurtigt.

Det eneste jeg kan forestille mig er at der måske ryger lidt flere "småting" med hist og pist, som du glemmer at tælle med i det samlede regnskab.

Måske du ret ofte er på besøg hos vennerne, hvor der kan ryge lidt uspecificeret kalorier med i regnskabet. Hehe

Jeg tror måske du med fordel kunne spise dig lidt mere mæt i f.eks havregrynene om morgenen eler måske putte lidt flere sunde mellemmåltider ind i mellem. Det er ikke godt at føle sult - både fordi man nemt kommer til at spise forkerte hurtige ting OG fordi at kroppen faktisk justerer ned for forbrændingen allerede når man mærker sulten.

Jeg er dog sikker på at det går den rigtige retning - men når man er så tæt på den virkelig gode form, så bliver det også sværere og sværere at se fremgangen.

Alt i alt må jeg sige at det du gør lyder virkelig godt. Flot klaret!

Edited by CKF1
Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for feedback.

CKF: Der ryger ikke ekstra ned når jeg er sammen med vennerne, er faktisk overrasket over hvor standhaftig jeg kan være. Efter jeg er begyndt at skrive alt jeg propper i hovedt ned, er det blevet noget nemmere at sige nej tak.

Dejligt med noget positivt feedback. du har nok ret i at det blivere sværer og sværer at se resultaterne. Synes bare at det er jævnt træls når tallet på vægten er det højeste den nogensinde har været :(

Gudderman: Grøntsagerne er der skam! og mange af dem, brugere dem som salat og mellemmåltid.

Det er ikke en decideret diæt jeg er på, vil bare gerne ned i vægt mhb at forbedre mit løb og så selvfølgelig en smækker krop her til sommer...

:bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Ha ha :tongue:

jeg synes ellers jeg spiser konstant - men forsøger jo også at være i kalorie underskud

- har jo læst mig frem til at jeg skal indtage mindre end jeg forbrænder... (hvilket i virkeligheden er logik for de fleste men, måske kan være svært at efterleve....) :blush:

Link to comment
Share on other sites

Ha ha :tongue:

jeg synes ellers jeg spiser konstant - men forsøger jo også at være i kalorie underskud

- har jo læst mig frem til at jeg skal indtage mindre end jeg forbrænder... (hvilket i virkeligheden er logik for de fleste men, måske kan være svært at efterleve....) :blush:

Folk overdriver faktisk tit med kalorieunderskud, så de er i et alt for stort kalorieunderskud. Har du overvejet motion?

Link to comment
Share on other sites

Dysp:

Jeg ved ikke om du sprang første indlæg over,

men ja har overvejet motion - løber 3-4 gange om uge, 5km + 8træner til ½ marathon)

Derudover styrke træner jeg 3-4 gange om ugen 1-1½time varighed, og nej jeg står ikke bare og snakker, men laver faktisk noget når jeg er der.

Hvor meget mere motion synes du jeg skal lave??

Link to comment
Share on other sites

Sundance_Kid

Så langt er jeg med, men kan det passe at jeg på ca 1 år har taget 3 kg muskelmasse på?

Min vægt har aldrig været så høj som nu, og det er det der piner mig mest.

Jeg er egentlig ok tilfreds når jeg kigger i spejlet - slevfølgelig er der stadig plads til justeringer, men har set det der er værrer.

Jeg dryker mere motion, spiser mindre og vægten stiger = ikke fair.

vil gerne have den til at falde....kan bare ikke helt finde ud af hvor jeg gør fejl....

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Jeg tror ikke du gør noget forkert. Jeg tror bare at den højere vægt er pga. den ekstra blod du har udviklet pga. motionen + de større glykogendepoter + måske lidt mere volumen i musklerne pga. motionen.

Men jeg tror nu også du skal spise lidt mere gennem dagen, og sørge for ikke at blive sulten. For som sagt så nedjusterer forbrændingen ligeså snart den føler sult.

Men bare fortsæt - bare det dit spejlbillede bliver bedre, så gør det helt sikkert den rigtige vej. Glem vægten - brug spejlbilledet i stedet. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Jeg tror bare at den højere vægt er pga. den ekstra blod du har udviklet pga. motionen + de større glykogendepoter + måske lidt mere volumen i musklerne pga. motionen.

Men jeg tror nu også du skal spise lidt mere gennem dagen, og sørge for ikke at blive sulten. For som sagt så nedjusterer forbrændingen ligeså snart den føler sult.

Men bare fortsæt - bare det dit spejlbillede bliver bedre, så gør det helt sikkert den rigtige vej. Glem vægten - brug spejlbilledet i stedet. :cool:

Præcis... jeg glemte bare lige ekstra blod m.m :bigsmile:

Men ja, brug spejlet... det er simpelthen den bedste resultatmåler nogensinde!!!

Link to comment
Share on other sites

Sundance_Kid

Så langt er jeg med, men kan det passe at jeg på ca 1 år har taget 3 kg muskelmasse på?

Min vægt har aldrig været så høj som nu, og det er det der piner mig mest.

Jeg er egentlig ok tilfreds når jeg kigger i spejlet - slevfølgelig er der stadig plads til justeringer, men har set det der er værrer.

Jeg dryker mere motion, spiser mindre og vægten stiger = ikke fair.

vil gerne have den til at falde....kan bare ikke helt finde ud af hvor jeg gør fejl....

Det er nok ikke 3 kg muskelmasse, men derimod en blanding. 3 kg på et år som følge af motion/vægttræning, er ikke urealistisk, overhovedet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share