Forbrændingsrækkefølge - energiprioritering


Dr. Durden
 Share

Recommended Posts

Et par spørgsmål om energi:

Hvis man nu forbruger halvdelen af glykogen depoterne og undlader at indtage energi, så omsætter kroppen selv fedt til energi, right??

Og hvor lang tid tager den process?

Glykogendepoterne er halve og mine muskler er brugte, men den umiddelbare sportslige aktivitet er ophørt. Jeg indtager 1000kJ i protein. Hvordan prioriteres proteinet? Energi eller muskelopbygning?

Det jeg godt vil vide er i hvilke tilfælde/under hvilke omstændigheder protein bliver brugt til energi frem muskelopbygning...

Nu har jeg aldrig haft kemi/biologi på noget nær akademisk niveau, så mine spørgsmål er muligvist stærk simplificerede. Men I forstår hvor jeg vil hen, right?

Link to comment
Share on other sites

1. I tilfælde af, at du bruger halvdelen af dine glycogen-depoter og ikke indtager noget energi efterfølgende, vil kroppen benytte sig af, først, leverens glycogen og blodsukker, indtil musklerne begynder at blive nedbrudt grundet manglende substrat i gluconeogenesen. Fedt kan _IKKE_ omdannes til glukose/glycogen(udover ét glycerol molekyle pr. trialglycerol, hvilket ikke er effektivt) og derfor bruges proteiner primært til substrat. Så nej, det er ikke hensigtsmæssigt at faste efter endt træningssession. Det tager dig, i øvrigt, en helveds masse hårdt træning og tid, at opbruge bare halvdelen af kroppens glycogendepoter.

2. Efter endt motionssession, prioriteres gendannelsen af glycogen højest. Dette betyder, at hvis du udelukkende indtager protein, går disse primært til substrat i gluconeogensen i henhold til ovenstående.

3. Protein bruges til energi i de tilfælde, hvor din krop befinder sig i et midlertidigt energiunderskud; altså hvor der er mangel på anvendeligt glukose, enten i blodet eller i leveren og musklerne som glycogen.

Der vil selvfølgelig også blive brugt en smule fedt, men i starten af energiunderskud, vil det primært være protein der bruges som substrat; på et senere tid igennem faste, vil ketose indtræde og fedt forbrændes i højere grad end kulhydrat; hvilket på ingen måde er sundt.

Link to comment
Share on other sites

Njae. Nuvel her kommer det frit fra leveren ;O)

Efter træning: Til genopbygningen af glycogen lagre via gluconeogenes er det korrekt at aminosyrer vil være substrat. Men i mitochondriet vil det primært være fedt. ved længere tids faste sker der en række ting, som ketosis osv. Men jeg forstår trådstarter sådan at der tales om koretere tids faste, omend det er uklart.

Jeg tror nu ikke det er så svært at forbruge 50% af kroppens CHO depoter.. Tillad mig derfor:

For 80 kg mand betyder det at han ved et kondtal på 50 skal arbejde med ca ca 75% VO2max i 87 min.

1000 kcal protein er så dan cirka det der er forbrændt af CHO, så vil du komme ud med et rundt nul (stort set) (hvis du vejer 80 kg). (her skal så fraregnes energi cost ved omdannelsen.. er hmm 15%)

Men der vil også foregå en nedbrydning af proetin under arbejdet, 10% af arbejdet ca.vil være financieret herfra..men sådanne 4 arbejder pr uge og du har smidt over 2 kg på en måned i fedt. men du vil også tabe protein på hver træningssession.. måske 30 gram pr session men noget af det vil blive gendannet eftertræning via dit protein indtag.

nåja for nu at svare på spørgsmålet helt kort. Fedt vil blive omdannet til energi i cellerne, medens proteinet vil omdannes - sammen med glycerolet og lidt af kroppens eget protein - til glycogen og nyt protein. Så den prioriterede rækkefølge er noget der foregår simultant og er lige prioriteret.

jkeg er altså uenmig med første svarer på to områder, hvor svært det er at forbrænde 50% krops CHO, og hvad fedt hhv prot bruges til. M;ed mindre vedkommende med substrat mener substrat til gkluconeogenes og ikke mitochondriel energiproduktion.

Efter arbejde vil RER således være lav pga fedtmetabolisme i cellerne. medens proteinetr og glycerolen indgår i gluconeogenese

mvh

Peter

Link to comment
Share on other sites

Njae. Nuvel her kommer det frit fra leveren ;O)

Efter træning: Til genopbygningen af glycogen lagre via gluconeogenes er det korrekt at aminosyrer vil være substrat. Men i mitochondriet vil det primært være fedt. ved længere tids faste sker der en række ting, som ketosis osv. Men jeg forstår trådstarter sådan at der tales om koretere tids faste, omend det er uklart.

Jeg tror nu ikke det er så svært at forbruge 50% af kroppens CHO depoter.. Tillad mig derfor:

For 80 kg mand betyder det at han ved et kondtal på 50 skal arbejde med ca ca 75% VO2max i 87 min.

1000 kcal protein er så dan cirka det der er forbrændt af CHO, så vil du komme ud med et rundt nul (stort set) (hvis du vejer 80 kg). (her skal så fraregnes energi cost ved omdannelsen.. er hmm 15%)

Men der vil også foregå en nedbrydning af proetin under arbejdet, 10% af arbejdet ca.vil være financieret herfra..men sådanne 4 arbejder pr uge og du har smidt over 2 kg på en måned i fedt. men du vil også tabe protein på hver træningssession.. måske 30 gram pr session men noget af det vil blive gendannet eftertræning via dit protein indtag.

nåja for nu at svare på spørgsmålet helt kort. Fedt vil blive omdannet til energi i cellerne, medens proteinet vil omdannes - sammen med glycerolet og lidt af kroppens eget protein - til glycogen og nyt protein. Så den prioriterede rækkefølge er noget der foregår simultant og er lige prioriteret.

jkeg er altså uenmig med første svarer på to områder, hvor svært det er at forbrænde 50% krops CHO, og hvad fedt hhv prot bruges til. M;ed mindre vedkommende med substrat mener substrat til gkluconeogenes og ikke mitochondriel energiproduktion.

Efter arbejde vil RER således være lav pga fedtmetabolisme i cellerne. medens proteinetr og glycerolen indgår i gluconeogenese

mvh

Peter

Link to comment
Share on other sites

Njae. Nuvel her kommer det frit fra leveren ;O)

Efter træning: Til genopbygningen af glycogen lagre via gluconeogenes er det korrekt at aminosyrer vil være substrat. Men i mitochondriet vil det primært være fedt. ved længere tids faste sker der en række ting, som ketosis osv. Men jeg forstår trådstarter sådan at der tales om koretere tids faste, omend det er uklart.

Jeg tror nu ikke det er så svært at forbruge 50% af kroppens CHO depoter.. Tillad mig derfor:

For 80 kg mand betyder det at han ved et kondtal på 50 skal arbejde med ca ca 75% VO2max i 87 min.

1000 kcal protein er så dan cirka det der er forbrændt af CHO, så vil du komme ud med et rundt nul (stort set) (hvis du vejer 80 kg). (her skal så fraregnes energi cost ved omdannelsen.. er hmm 15%)

Men der vil også foregå en nedbrydning af proetin under arbejdet, 10% af arbejdet ca.vil være financieret herfra..men sådanne 4 arbejder pr uge og du har smidt over 2 kg på en måned i fedt. men du vil også tabe protein på hver træningssession.. måske 30 gram pr session men noget af det vil blive gendannet eftertræning via dit protein indtag.

nåja for nu at svare på spørgsmålet helt kort. Fedt vil blive omdannet til energi i cellerne, medens proteinet vil omdannes - sammen med glycerolet og lidt af kroppens eget protein - til glycogen og nyt protein. Så den prioriterede rækkefølge er noget der foregår simultant og er lige prioriteret.

jkeg er altså uenmig med første svarer på to områder, hvor svært det er at forbrænde 50% krops CHO, og hvad fedt hhv prot bruges til. M;ed mindre vedkommende med substrat mener substrat til gkluconeogenes og ikke mitochondriel energiproduktion.

Efter arbejde vil RER således være lav pga fedtmetabolisme i cellerne. medens proteinetr og glycerolen indgår i gluconeogenese

mvh

Peter

Hmm, det der forstod jeg ikke meget af. Og hvad er CHO?

Link to comment
Share on other sites

Njae. Nuvel her kommer det frit fra leveren ;O)

Efter træning: Til genopbygningen af glycogen lagre via gluconeogenes er det korrekt at aminosyrer vil være substrat. Men i mitochondriet vil det primært være fedt. ved længere tids faste sker der en række ting, som ketosis osv. Men jeg forstår trådstarter sådan at der tales om koretere tids faste, omend det er uklart.

Jeg tror nu ikke det er så svært at forbruge 50% af kroppens CHO depoter.. Tillad mig derfor:

For 80 kg mand betyder det at han ved et kondtal på 50 skal arbejde med ca ca 75% VO2max i 87 min.

1000 kcal protein er så dan cirka det der er forbrændt af CHO, så vil du komme ud med et rundt nul (stort set) (hvis du vejer 80 kg). (her skal så fraregnes energi cost ved omdannelsen.. er hmm 15%)

Men der vil også foregå en nedbrydning af proetin under arbejdet, 10% af arbejdet ca.vil være financieret herfra..men sådanne 4 arbejder pr uge og du har smidt over 2 kg på en måned i fedt. men du vil også tabe protein på hver træningssession.. måske 30 gram pr session men noget af det vil blive gendannet eftertræning via dit protein indtag.

nåja for nu at svare på spørgsmålet helt kort. Fedt vil blive omdannet til energi i cellerne, medens proteinet vil omdannes - sammen med glycerolet og lidt af kroppens eget protein - til glycogen og nyt protein. Så den prioriterede rækkefølge er noget der foregår simultant og er lige prioriteret.

jkeg er altså uenmig med første svarer på to områder, hvor svært det er at forbrænde 50% krops CHO, og hvad fedt hhv prot bruges til. M;ed mindre vedkommende med substrat mener substrat til gkluconeogenes og ikke mitochondriel energiproduktion.

Efter arbejde vil RER således være lav pga fedtmetabolisme i cellerne. medens proteinetr og glycerolen indgår i gluconeogenese

mvh

Peter

1. Det er svært at forbrænde 100% af kroppens lagrede kulhydrat. Det er også 'svært', som du selv beskriver det. 85 minutter af 75% VO2max er hvad mangfoldigheden vil kalde hårdt. Det er altså et spørgsmål om subjektiv vurdering af begrebet 'svært'. Jeg pointerer blot, at det er de færreste, som overhovedet når bare 60 minutter på et løbebånd med 75% VO2max under en træningssession.

2. Jeg er uenig med dig mht. fedt kontra protein og nu skal jeg forklare dig hvorfor. Det handler simpelthen om situationen, hvori kroppen befinder sig. Men, når vi nu snakker om trådstarters spørgsmål, så befinder kroppen sig i et kalorieunderskud(hht spørgsmålet om faste), hvilket nødvendigvis betyder stærkt begrænset optag af glukose til de muskelceller, som har arbejdet og har lave glycogendepoter. Jeg kan ikke se hvordan i alverden fedt kan blive til glycogen. For det første kan FFA ikke engang omdannes til kulhydrat, de kan, som du selv siger, kun indgå som energileverandør(via krebs cyklus etc.)

Men, fedt kan ikke forbrændes uden tilstedeværelsen af kulhydrat, fordi omdannelsen af FFA til acetyl-CoA kun fortsætter, hvis tilstedeværende oxaloacetat(eller andre intermediater) kan reagere med acetyl-CoA. Og; på grund af at disse intermediater er afhængige af pyruvatproduktionen fra glukolysen, reduceres Krebs Cyklus' aktivitet som følge af manglende nedbrydelse af glukose. Dette medfører derfor, at fedt ikke kan forbrændes.

Link to comment
Share on other sites

mine kommentarer kommer med en bindstreg under ejs

1. Det er svært at forbrænde 100% af kroppens lagrede kulhydrat. Det er også 'svært', som du selv beskriver det. 85 minutter af 75% VO2max er hvad mangfoldigheden vil kalde hårdt. Det er altså et spørgsmål om subjektiv vurdering af begrebet 'svært'. Jeg pointerer blot, at det er de færreste, som overhovedet når bare 60 minutter på et løbebånd med 75% VO2max under en træningssession."

- Jeg beskriver 50% Cho depletering. Hvis der løbes hårdere eller intervaller vil forbruget øges.

2. Jeg er uenig med dig mht. fedt kontra protein (snippet noget)

- OK, men deri gør du fejl :o)

"Jeg kan ikke se hvordan i alverden fedt kan blive til glycogen. For det første kan FFA ikke engang omdannes til kulhydrat, de kan, som du selv siger, kun indgå som energileverandør(via krebs cyklus etc.)"

- Du kan intet (!) sted finde, at jeg skulle mene, ffa kan blive til glucose!

"Men, fedt kan ikke forbrændes uden tilstedeværelsen af kulhydrat (snippet lidt krebs). Dette medfører derfor, at fedt ikke kan forbrændes".

- Hvis der intet sukker stof er i kroppen, nej. Men den situation opstår ikke, for protein og glycerol fra triacylglycerol vil indgå i gluconeogenese og voila: glucose.

mvh

Peter

Edited by Peter Voigt
Link to comment
Share on other sites

Læs det igen.

Noget af det kommer her, for nu at citere mig selv:

"Fedt vil blive omdannet til energi i cellerne, medens proteinet vil omdannes - sammen med glycerolet og lidt af kroppens eget protein - til glycogen og nyt protein. Så den prioriterede rækkefølge er noget der foregår simultant og er lige prioriteret."

hvis du applicerer ovenstående på den viden du tilsyneladende har om metabolismen (din egen paragraf 2.), så vil alt stå klarere. (omend du jo lige har erklæret dig uenig en gang - så har du her muligheden for at erklære dig uenig igen, osv)

mvh

Peter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share