Alternativ madpyramide


lskv
 Share

Recommended Posts

Den gængse madpyramide siger, at vi skal spise masser af kornprodukter i form af brød, grød, kartofler og andre kulhydratrige og stivelsesrige produkter, lidt mindre af det grønne, og næsten ingenting af det der smager godt: Kød!

Faktisk bliver vi kødspisere skældt ud, ikke bare af "ernæringseksperterne" men nu også af miljøaktivister pga. CO2-udleningen fra dyrehold!

Men hvis vi ser lidt logisk på det, så er kulhydrater, uanset hvor komplicerede de så end er, ikke andet end sukker! Og kroppen forbrænder helst sukker før det vil forbrænde fedt!

Dvs. at hvis man spiser disse komplicerede kulhydrater (læs: kartofler, ris, brød og pasta), så vil der gå længere tid før man forbrænder fedtet!

Derudover sætter proteiner gang i højere forbrænding end kulhydrater. Man forbrænder mere ved at indtage proteiner end ved at indtage kulhydrater.

Og proteinerne går jo direkte til muskelopbygningen, mens kulhydraterne blot lagres i sukkerdepoterne, og maser sig først ind i forbrændingskøen, så fedtet ikke bliver forbrændt.

Derfor har jeg udviklet en helt ny kostpyramide:

Alternativmadpyramide.JPG

Link to comment
Share on other sites

Den kostplan kan sikkert godt fungere i ekstreme tilfælde (når kraftigt overvægtige skal tabe sig eller, når det aller sidste fedt skal skrælles af), men som en generel kostplan, så er den da helt ude i hampen. Jeg ser 2 store problemer:

1. Der er intet fedt i kostplanen.

2. Der er næsten ingen kulhydrater, hvilket i hvert fald aldrig ville fungere for en idrætsudøvende person.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det et problem, at der intet fedt er i kostplanen?

Det er jo netop fedtet som er vores alle sammens største fjende nr. 1!

Nej, menneskekroppen kan ikke leve uden fedt... Man skal have fedt for at overleve... Sundt fedt som i nødder, tørret frugt, fed fisk, sunde planteolier, evt. plantemargarine, mørk chokolade, rugbrød med kerner osv... Desuden så er vegetarer sunde og lever længere end kødspisende mennesker.. Siges det i hvert fald, jeg er ikke selv vegetar men det har jeg hørt. Det betyder selvfølgelig ikke at kød er usundt hvis man vælger den rigtige slags, men kroppen har altså også brug for ligeså mange kulhydrater og fibre fra fx. rugbrød, havregryn, fuldkornspasta og brune ris... Ellers bliver man jo helt udmattet... :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det et problem, at der intet fedt er i kostplanen?

Det er jo netop fedtet som er vores alle sammens største fjende nr. 1!

Jeg tror din hjerne mangler kulhydrat, for du lader ikke til at tænke så klart. :smile:

Start f.eks. med at læse kost-FAQ'erne om protein, kulhydrat og fedt:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showforum=6

Link to comment
Share on other sites

Og hvis du endelig vil lave en kost, der primært består af fedtfattigt kød, så er det da dumt kun at isolere det til kød. I stedet brude du lave en kostplan primært på protein, hvor både kød, fisk og mælkeprodukter indgår som protein-kilder (og for den sags skyld også bælgfrugter).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share