Hjerneaktivitet vs fysisk aktivitet


Condemned
 Share

Recommended Posts

Hej Mol-brugere!

Jeg havde i dag en diskussion i min læsegruppe om, hvorvidt man afbrænder flere kalorier ved hjernegymnastik, altså eksempelvis det at løse opgaver, memorere ting osv. Vi blev tildels enige om, at der selvfølgelig må ske en forøgning i kalorieafbrænding ved hjernegymnastik, men i hvilken grad var der uenighed om.

Personligt er jeg af den opfattelse, at hjernegymnastik på ingen måder øger dit stofskifte / kalorieafbrænding i nævneværdig grad - og da slet ikke set i forhold til en fysisk aktivitet som ex. løb, hvor hjernen mere eller mindre er på standby hvad angår intellektuelle opgaver og andre mental-krævende opgaver.

Derfor vil jeg høre, om nogen af jer evt. ligger inde med dokumenterede artikler, der kan belyse denne problemstilling? Hvor meget forbrænder man ekstra ved hjernegymnastik, og kan det på nogen måde sammenlignes med fysisk aktivitet? Har hørt en skrøne om, at skakspillere forøger deres stofskifte betragteligt under turneringer - kan nogen be- eller afkræfte det?

Mvh. Condemned

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde i dag en diskussion i min læsegruppe om, hvorvidt man afbrænder flere kalorier ved hjernegymnastik, altså eksempelvis det at løse opgaver, memorere ting osv. Vi blev tildels enige om, at der selvfølgelig må ske en forøgning i kalorieafbrænding ved hjernegymnastik, men i hvilken grad var der uenighed om.
Energy consumption by the brain is 230-247 calories, based on 17 calories/gram and human brain sizes of 1,350-1,450 grams. During periods of peak performance, adults increase that energy consumption by up to 50%, according to psychology lecturer Mark Moss, of the University of Northumbria.

While this may not seem an extraordinary amount of energy, the brain may use 30% of a body's total energy, while being only 2-3% of total body mass.

University of Northumbria

"Oxygen Administration, Cognitive Performance and Physiological Responses,"

(Mark C. Moss, PhD Thesis 1999)

Energy consumption in the brain is related to learning. In other words, once you've learned something, the energy consumption goes down.

Wayne State University

"Brain Surges," (DiCresce, undated)

Synes ikke lige jeg kan få tallene til at passe - pointen var mere, at der ser ud til at være en øget forbrænding ved indlæring.

Edit: Og nej, jeg har ikke noget bedre at give mig til inden jeg daffer til fest om et par timer :laugh:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share