Træning ved overbelastning/knæskade


Casper K
 Share

Recommended Posts

Jeg er løbet ind i nogle smerter lige under venstre knæ den sidste uges tid og jeg går ud fra at det er noget løberknæ efter overbelastning, da jeg løb lidt meget ugerne inden det begyndte (flere ture på 20+ km om ugen). Jeg kører RICE et par gange om dagen og strækøvelser ofte (hvilket jeg ellers aldrig har gjort). Er der andre strækøvelser end dem her jeg kan lave for at hjælpe på knæet?

Men hvad må jeg egentlig træne? Er det i orden at jeg løber stille og roligt, så længe der ikke kommer smerter eller er det bedre at forholde sig helt roligt? Jeg har taget lidt ture den sidste uges tid og det er som regel først efter 5-10km, at det begynder at kunne mærkes for alvor. Jeg tænkte lidt på at køre ture på 6-8km dagligt, evt 2x5km dagligt. Det er satme svært at sidde stille på sofaen når man gerne vil ud og ha sit endorfinfix :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene at du sagtens kan træne hvis du ikke har smerter.

Hvis smerterne kommer efter 5 km, så stop efter 4 km. Gerne 2 gange om dagen.

Husk dog at det ikke er nok at være smertefri mens du løber. Det er ligeså vigtigt at du er smertefri efter løbet.

Smerter lige under knæet lyder dog ikke umiddelbart til at være løberknæ.

Jeg har forstået RICE som en behandling til skader der kommer fra det ene øjeblik til det andet. Ved overbelastningsskader tror jeg mere på udstrækning og let bevægelse. (ved godt det ikke var dit spørgsmål)

Link to comment
Share on other sites

Hvad kan det ellers være? Det sidder lige under knæskallen, lidt mod ydersiden af venstre knæ. Det er ikke vildt slemt og det kommer egentlig først rigtig frem under og efter løb.

Jeg har ikke en skid styr på det her. Jeg hoppede bare lige på det oplagte mht. løberknæ, fordi det så ud til at passe godt med placering og årsag (laver næsten aldrig aldrig end monotomt motionsløb )

Link to comment
Share on other sites

Det kan lyde lidt som et springerknæ for mig. Som bekendt hæfter quadriceps femoris (din lårmuskel) med en sene lige under knæet, og manglende udstrækning af denne muskel kan resultere i, at denne bliver strammere. Det samme er gældende for dens hæfte-sene, som derved kan forårsage let irritation. Der er selvfølgelig forskellige grader af dette - og i dit tilfælde lyder det ikke til at være noget super alvorligt. Prøv med udstrækning af lårmusklen samt hasemusklerne (har ikke lige fået kigget på dit link i skrivende stund)

/ Condemned

Link to comment
Share on other sites

Det kan lyde lidt som et springerknæ for mig. Som bekendt hæfter quadriceps femoris (din lårmuskel) med en sene lige under knæet, og manglende udstrækning af denne muskel kan resultere i, at denne bliver strammere. Det samme er gældende for dens hæfte-sene, som derved kan forårsage let irritation. Der er selvfølgelig forskellige grader af dette - og i dit tilfælde lyder det ikke til at være noget super alvorligt. Prøv med udstrækning af lårmusklen samt hasemusklerne (har ikke lige fået kigget på dit link i skrivende stund)

/ Condemned

Jeg er helt enig. Det lyder som springerknæ.

Bliv ved med udstrækning og nedsat træningsmængde indtil du er helt smertefri.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share