Styrke til svømning!


Gnuen
 Share

Recommended Posts

Hvis nu man gerne vil styrketræne, for at blive mere udholdende (og stærk) i forbindelse med svøming, hvilke muskler er så vigtigs at træne?

Min egen idé ville være skulder, bryst og øvre ryg - evt. noget mave?

Derudover burde øvelserne vel køres med rimelig lav reprange? Evt. 5x5 eller hvordan?

Jeg har planer om at prøve kræfter med noget Triathlon - evt. 1/4 jernmand - men det er jo ca. 1km svømning! :crazy:

Løb og cykling er intet problem!

Gode råd modtages meget gerne! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis målet er at kunne svømme 1000m så hurtigt som muligt, vil jeg klart mene at du bør overveje at svømme de ekstra meter i stedet for at bruge tid i centeret.

Du bliver simpelthen ikke en god svømmer af at træne vægttræning, da svømning i høj grad er et spørgsmål om teknik, teknik og atter teknik.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved det er sagt før, men hvis du vil være bedre til at svømme så skal du svømme mere. Det kan man ikke komme uden om. Når det så er sagt forstår jeg godt hvad du mener og mit forslag ville være noget med at svømme med vægt eller noget som bremser dig i vandet?

Ellers fandt jeg den her side via google... http://www.netfit.co.uk/swimming-web.htm

Edited by AMB
Link to comment
Share on other sites

Hvis nu man gerne vil styrketræne, for at blive mere udholdende (og stærk) i forbindelse med svøming, hvilke muskler er så vigtigs at træne?

Min egen idé ville være skulder, bryst og øvre ryg - evt. noget mave?

Derudover burde øvelserne vel køres med rimelig lav reprange? Evt. 5x5 eller hvordan?

Jeg har planer om at prøve kræfter med noget Triathlon - evt. 1/4 jernmand - men det er jo ca. 1km svømning! :crazy:

Løb og cykling er intet problem!

Gode råd modtages meget gerne! :wink:

Umiddelbart vil mit bud være, at for at blive udholdende i forbindelse med svømning, så skal der svømmes :smile: Tror ikke der er nogen bedre måde, især ikke når du skal træne op til 1 km svømning - så er det jo bare at svømme. Man træner heller ikke til et marathon ved at lave benpres nede i centeret :wink:

Edit: Nå, det blev allerede sagt to gange inden jeg var hurtig nok til at få skrevet mit indlæg færdigt :laugh:

Edited by radium
Link to comment
Share on other sites

Ja, selvfølgelig skal der svømmes! :wink: Og det bliver der også!

En cykelrytter kan have gavn af at styrketræne - ligesom det er meget gavnligt i forbindelse med løb! Og jeg har i øvrigt lidt marathonerfaring at trække på!

Jeg ved naturligvis godt, at man bliver god til det man træner!

Ellers fandt jeg den her side via google... http://www.netfit.co.uk/swimming-web.htm
Super link, tak for det! Edited by Gnuen
Link to comment
Share on other sites

En cykelrytter kan have gavn af at styrketræne - ligesom det er meget gavnligt i forbindelse med løb!

Men så er vi altså ude hvor forbedringerne hentes på små ting som en forbedret løbeøkonomi fx. Hvor lang tid tager du om at svømme 1000m (crawl)?

Det der virkelig batter i svømning er teknikken, og den får du jo kun gennem én ting, som du så er klar over. Derudover er der nogle muskulære tilpasninger, som du også kun kan opnå ved at træne den givne svømmedistance, og altså ikke ved at straffe jern.

Hvorfor ikke bare bruge mere tid i chlordampene? :smile:

Edited by JensL
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share