Ang kondital fra sundhedstjek


DonneH
 Share

Recommended Posts

Hej.

Først lidt forhistorie :)

Jeg har siden januar 2008 cyklet på motionscyklet og løbetrænet engang imellem. Der har været større pauser imellem træningen.

Så i januar i år, startede jeg op med at cykle 5 dage om ugen, ca 30 minutter. Det er ikke meget, men det er mere end i 2008.

Jeg cykler 30min med 75-85rpm og en belastning på ~ 200 watt, ved en puls på 145-150 ( det er en TechnoGym motionscykel, hvor modstandsskalaen går fra 0-12 og jeg har sat min på 8 ).

Denne belastning og rpm har jeg så cyklet med indtil nu( 5 gange om ugen ca.

For en måned siden var der et "sundhedstjek" ude på arbejdet ( kondital, kolesterol osv osv ) - fint nok.

Jeg går derop og man laver lidt cykleri på en motionscykel ( 4 minutter, ved 80 rpm, med x belastning - derefter 4 minutter, ved 80 rpm med x mere belastning ) - og så bruger de pulsen og ens alder og vægt og sådan.

Resultatet var et kondital på 42 ( jeg er 23 år, og vejer 101kg - ja jeg er godt rund :).

Og det tvivler jeg da godt nok meget på.

For jeg kan slet ikke løbe ordentligt?

Når jeg løber på løbebåndet ( et gammelt technogym løbebånd i centeret ), har jeg efter 10 minutter en puls på 185-190 - ifølge måleren løber jeg 9km/t.

Mine overordnede spørgsmål er så:

er konditallet lavet helt forkert? - skal det beregnes, eller skal det måles? Kan en spirometri give et præcist kondital? ( det tilbyder min læge mig at lave - også for at undersøge for anstrengelses-astma ).

Kan et kondital være "dynamisk" ? - fx at man har en god effektivitet ( som resulterer i højt kondital ) ved en middel belastning, men en elendig effektivitet ved en høj belastning - konditallet jeg fik lavet var jo lige guf for mig, mht til cykleriet, da det er ca samme belastning og hastighed jeg har cyklet med de sidste halvanden år.

Kan motioncyklen måle helt i skoven, mht til hastigheden?

Eller er fakta at jeg bare HAR en mega elendig kondi?

Håber i kan hjælpe lidt :)

Mvh Tonni.

Link to comment
Share on other sites

er konditallet lavet helt forkert? - skal det beregnes, eller skal det måles? Kan en spirometri give et præcist kondital? ( det tilbyder min læge mig at lave - også for at undersøge for anstrengelses-astma ).

Nej, dit kondital er ikke lavet forkert, men ved en rigtig fin og gennemprøvet metode som er rimeligt præcis. "Kondital" betyder ml optaget ilt pr kg kropsvægt pr minut. Så hvis du synes dit kondital er for lavt, så kan du bebrejde din kropsvægt.

Men hvis du med sikkerhed vil kende dit kondital er det eneste som giver dig et præcist svar en måling af din maksimale iltoptagelse. Jeg tror faktisk at der er en fitness kæde som tilbyder dette for tiden.

Et spirometer er en maskine som måler hvor god du er til at puste som udtryk for din lungefunktion. Den siger intet om dit kondital og iltoptagelse. I forbindelse med anstrengelsesudløst astma bruges spirometret alene til at afgøre om der sker ændringer i din lungefunktion efter arbejde.

Mht. til dit spørgsmål om effektivitet så er der selvfølgelig en forskel fra person til person med hensyn til nyttevirkning (hvor meget af den energi der bruges som rent faktisk omsættes til kraft). Denne varierer blandt "almindelige" mennesker ikke meget og lægger i gennemsnit på 23% ved cykling. Den eneste måde at vide om du ligger langt fra denne nyttevirkning er vist at få lavet føromtalte måling af din maksimale iltoptagelse.

Og til sidst, nej - du har ikke mega elendig kondi. Den er normal for utrænede unge mennesker.

/Christian

Edited by Skjoldvang
Link to comment
Share on other sites

hej.

tak for svarende indtil videre :)

jeg mener at mit målte kondital er alt for højt, i forhold til det jeg praktisk oplever i virkeligheden.

flere af mine kolleger er begyndt at løbetræne inden for de sidste 1-2 måneder - og de kan fint løbe længere tid af gangen med jævn hastighed ( højere end de 9km/t jeg løber ) - og de har en puls der er 15-20 slag lavere end min ( jeg har en puls på 185 efter 10 minutter med 9km/t ).

en puls på 185 efter 10 minutter med 9km/t <- det hænger jo ikke rigtig sammen med et kondital på 42 -

mine kolleger har et kondital på under 30 og de kan fint løbe.

Det er lidt det der nager mig - for jeg tror selv jeg har et meget lavere kondital.

Jeg troede egentligt også at hvis man cyklede ofte, så ville det afsmitte på ens fysiske formåen mht til løbetræning - og jeg har alligevel cyklet en sjat siden januar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share