Sund morgenmad


Baltzer
 Share

Recommended Posts

Nu er jeg ret ny på dette forum så måske er der lavet et indlæg om dette. Alle kan vel blive enige om at morgenmaden

er et meget vigtigt måltid, men diskussionerne om hvad der er sundt og hvad ikke er om morgenen er mange.

Jeg personligt kan godt lide kellogs all bran, jeg har hørt det skulle være nogenlunde fornuftigt at spise.

Men er der nogen der har erfaringer med netop dette produkt, jeg er ikke så klog på alt det med fiber indhold, proteiner m.m??

Jeg ved at mange anbefaler havregryn, men jeg syntes ikke lige det er et produkt for mig, smager af pap.

Men jeg kunne godt tænke mig at komme igang med en ordentlig slankekur der skal holde denne gang, så

alle forslag omkring et godt morgenmåltid er velkomment!

Link to comment
Share on other sites

Syntes du skulle prøve at holde dig til havregryn. Har aldrig selv været vild med det, men du kan prøve at blande ting i som du godt kan lide og som giver ekstra smag – f.eks. rosiner eller müsli, og så lidt sukker på til sidst. Spiser selv rosiner i mine havregryn og syntes det smager godt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Havregryn er numero uno! Prøv evt. med æble stykker og en slant æblejuice :smile:

Jeg spiser det selv mest som grød, med æggehvider som ekstra protein og en enkelt mosed banan til kulhydrat og smag.

Rå æggehvider?

Link to comment
Share on other sites

Havregryn + vanilieproteinpulver + skummetmælk + frosne blåbær. Rør rundt og lad stå til bærrene er tøet (3 min) og server med en god kop kaffe, en multivitamin og 3g fiskeolie. Jeg kan ikke forestille mig noget sundere, og det smager helt vildt godt. Dagens højdepunkt indtil videre.

Der er efter min mening ingen ide i at lave sære kombinationer fordi man nu er bodybuilder eller skal leve sundt. Havregryn er number one uanset hvad man vil her i livet.

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ret ny på dette forum så måske er der lavet et indlæg om dette. Alle kan vel blive enige om at morgenmaden

er et meget vigtigt måltid, men diskussionerne om hvad der er sundt og hvad ikke er om morgenen er mange.

Jeg personligt kan godt lide kellogs all bran, jeg har hørt det skulle være nogenlunde fornuftigt at spise.

Men er der nogen der har erfaringer med netop dette produkt, jeg er ikke så klog på alt det med fiber indhold, proteiner m.m??

Jeg ved at mange anbefaler havregryn, men jeg syntes ikke lige det er et produkt for mig, smager af pap.

Men jeg kunne godt tænke mig at komme igang med en ordentlig slankekur der skal holde denne gang, så

alle forslag omkring et godt morgenmåltid er velkomment!

Umiddelbart har jeg ikke den store fidus til Kelloggs' produkter, da de som oftest har et højt sukkerindhold. Nogle mere end andre, hvor de All Brans du spiser ikke er specielt slemme, hvorimod Frosties er en grimrian. Ligesom de andre her i tråden, så sværger jeg til havregryn. De økologiske, finvalsede fra Netto til 12,95 kr. pr. kg har været en fast makker i en årrække. :smile:

Men det kunne godt være jeg skulle forsøge med en videreudvikling med inspiration fra MikaelLS' glimrende forslag med lidt protpulver og bær oveni hatten. Det kan da kun gøre det lidt mere interessant, for jeg vil da give dig ret i, at der ikke er megen romantik eller spænding over at få det samme svar hver gang; havregryn og mælk!

Ikke desto mindre er det et rigtig godt svar, og det bliver ikke mindre forkert af at have været det rigtige svar i mange år. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ofte døjet med sult i løbet af dagen. Efter jeg er gået over til omelet af 3 æg + 150 gram kød (fisk, kylling, skinke, bacon), 50 gram ost og dertil 250 gram grønsager i form af grøn/rød peber, tomat og agurk - så er det mig der styrer sulten i løbet af dagen og ikke mit blodsukker. Synes det giver rigtig meget overskud, selvom man lige skal vende sig til ikke at få alle de hurtige kulhydrater. Det tager dog kun 1 uges tid, så fungerer kroppen for fulde omdrejninger med den nye morgenmad.

Edited by Aceo1
Link to comment
Share on other sites

Jamen tak for svarerne, jeg er selv ikke så begejstret for Kellogs produkter, det var også mere for at jeg ikke skulle gå kold i kuren igen denne gang. Og det er jo trods alt sundere end det jeg normalt får, eks rundstykker m smør og andet. Men det var ikke nogen tosset idé med havregryn og lidt frugt i, det vil jeg prøve.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jamen tak for svarerne, jeg er selv ikke så begejstret for Kellogs produkter, det var også mere for at jeg ikke skulle gå kold i kuren igen denne gang. Og det er jo trods alt sundere end det jeg normalt får, eks rundstykker m smør og andet. Men det var ikke nogen tosset idé med havregryn og lidt frugt i, det vil jeg prøve.

Der er ekstremt mange lækre ting man kan prøve at lave til morgenmad. Havregryn er gode, jeg elsker selv havregrød, men det er langtfra den eneste mulighed.

Prøv fedtfattige mælkeprodukter som ymer eller yoghurt naturel med frugtstykker, rosiner eller smuldret rugbrød på. Det er superlækkert. Eller bare en fedtfattig yoghurt, med frugt i. Det smager som slik og er super sundt :-)

Ristet rugbrød med speglæg er dog min favorit morgenmad, gerne suppleret med frugt og grønt.

Eller bare grov toast eller knækbrød med mager ost.

Hvis der er noget der faktisk også slår havregrynene i sundhed, så er det weetabix! Hvis du ikke kender dem så google det eller spørg i butikken. Det er genialt og med skummetmælk og frugt, smager de fantastisk selvom de virker lidt tørre og humørforladte når man lige først ser dem.

Du kan også lave smoothies. Af bær, yoghurt, juice, frugt osv. Spis lidt nødder eller groft brød til.

Der er et utal af muligheder :-)

Link to comment
Share on other sites

Der er ekstremt mange lækre ting man kan prøve at lave til morgenmad. Havregryn er gode, jeg elsker selv havregrød, men det er langtfra den eneste mulighed.

Prøv fedtfattige mælkeprodukter som ymer eller yoghurt naturel med frugtstykker, rosiner eller smuldret rugbrød på. Det er superlækkert. Eller bare en fedtfattig yoghurt, med frugt i. Det smager som slik og er super sundt :-)

Ristet rugbrød med speglæg er dog min favorit morgenmad, gerne suppleret med frugt og grønt.

Eller bare grov toast eller knækbrød med mager ost.

Hvis der er noget der faktisk også slår havregrynene i sundhed, så er det weetabix! Hvis du ikke kender dem så google det eller spørg i butikken. Det er genialt og med skummetmælk og frugt, smager de fantastisk selvom de virker lidt tørre og humørforladte når man lige først ser dem.

Du kan også lave smoothies. Af bær, yoghurt, juice, frugt osv. Spis lidt nødder eller groft brød til.

Der er et utal af muligheder :-)

Godt indlæg! Jeg vil også selv tilføje ristet rugbrød m. ost og knækbrød m. hytteost som to af mine favoritter. :blush:

Havregrød lavet på havregryn, lidt müsli og sojamælk er også super lækkert.

Vil dog ikke mene, at weetabix "overgår" havregryn i sundhed. Begge ting er sunde og sundhed er jo ikke fast defineret begreb og dermed kan man ikke udpege den ene som bedre end den anden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har i lang tid været glad for 0,5% A38 med müsli. Måske tilføjet lidt ekstra rosiner. Det smager super.

Noget andet jeg veksler imellem (mest fordi det kan indtages i bilen på vej til arbejde eller træning) er smoothie. Jeg laver en blanding af 150-200 gram frosne bær, 10 gram olie og 30 gram proteinpulver (vanille eller jordbær). jeg blender det, så der stadig er lidt klumper i. Det smager super og næringsværdien er ikke så ringe endda :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser også havregryn, min variant er tilsat nødder og proteinpulver med cacaosmag samt en lille håndfuld Choco Rice, de er usunde, men tilgengæl kan 3-4 stykker får en mundfuld havregryn til at smage godt, både pga. smagen og deres knasen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share