Hvordan træner i mave?


TroelsP
 Share

Recommended Posts

Jeg har længe gået og tænkt over hvordan den bedste måde at træne mave på? :) Bare almindelig maveøvelser på en bænk, og så ellers bare 3x20 rep og så skrå maveøvelser? :)

Har selv bare trænet en masse øvelser, fra da jeg gik til boksning :) Men tager nu bare lang tid desværre :S

6-pack-abs.jpg

Link to comment
Share on other sites

Crunches, crunches på swiss ball, russian twist m vægt, leg raises, den maskine hvor man hamrer vægten nedad med sin torso. Find en øvelse som er hård.

kan jeg godt lide - man kan i starten lave den med bøjede knæ hvis den er lige hård nok.
Link to comment
Share on other sites

kan jeg godt lide - man kan i starten lave den med bøjede knæ hvis den er lige hård nok.

Jf. mols mavetræningsartikel må hofterbøjerne ikke arbejde ved hyperextended(kroppen bukket bagover i mere end 180 grader, som tilfældet på den video) øvelser, da det skulle være skadeligt for lænden. Jeg har dog aldrig kunnet få forklaret hvorfor.

Nogle der kan hjælpe?

Link to comment
Share on other sites

Jf. mols mavetræningsartikel må hofterbøjerne ikke arbejde ved hyperextended(kroppen bukket bagover i mere end 180 grader, som tilfældet på den video) øvelser, da det skulle være skadeligt for lænden. Jeg har dog aldrig kunnet få forklaret hvorfor.

Nogle der kan hjælpe?

Vil lige nævne, at det ikke er nødvendigt at lade benene falde længere ned end man finder behageligt. Jeg føler stort pres på lænden når mine lår nærmer sig at ligge parallel med gulvet, så derfor holder jeg igen.

Link to comment
Share on other sites

Vil lige nævne, at det ikke er nødvendigt at lade benene falde længere ned end man finder behageligt. Jeg føler stort pres på lænden når mine lår nærmer sig at ligge parallel med gulvet, så derfor holder jeg igen.

Nej, naturligvis ikke ;-) Men det svarer jo egentligt ikke på mit spørgsmål ;-)

MEN hvad nu, hvis man har en (hard)core og det ikke gør ondt i lænden - er det så stadig skadeligt??

Link to comment
Share on other sites

Mandag:

3 x 6-15 Hængende ben løft med ankel vægte.

3 x 6-15 Swiss ball crunch og side crunch med vægtplade.

Onsdag:

3 x 12-15 Inclined Dragonflyes

3 x 12-15 Abs Wheel på tåspidser. (sidste rep i hvert sæt holder jeg i op til 10 sek. ligesom planken)

Fredag:

3 x 6-15 Side løft med håndvægt.

3 x 6-15 Woodchop

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg undrer mig dog over det andet klip, da det bare ligner, at ham dér gutte løfter den dér stang - hvordan styrker det maven? :blush:

prøv at tage en vægt i hånden og se hvad der sker :tongue: dine mavemuskler/core vil prøve at modvirke kraften fra vægten i armen og vil stabilisere din kropsholdning på denne måde. specielt de skrå mavemuskler vil arbejde hårdt i denne øvelse. Øvelsen minder meget om side bends, dog hvor denne øvelse bare er statisk i stedet for.

de maveøvelser jeg laver er:

Woodchop

side bend

crunches

hanging leg rasie

plank

side plank

Kneeling Crunch

og så er der dødløft og squat, hvor mavemusklerne også bruges en del.

oftest laver jeg kun 1 pr. gang, eller slet ingen desiderede maveøvelser.

Edited by BlaziN
Link to comment
Share on other sites

Tak for videoklip, TJR!!! De er langt mere håndgribelige end diverse kortfattede hardcore udtryk! :cool:

Jeg undrer mig dog over det andet klip, da det bare ligner, at ham dér gutte løfter den dér stang - hvordan styrker det maven? :blush:

Evnen til at stabilisere rygsøjlen er vigtig hvis man vil løfte tungt. Det kan man træne vha. at statiske øvelser ('plank' er også god).

Jeg ved tilgengæld ikke om man får en pæn 6-pac af det...

Link to comment
Share on other sites

Hvilken øvelse er bedst til at træne den nederste del af maven?

Der er ingen "nederste eller øverste del af mavemuskulaturen.

Rectus abdominis (den lige bugemuskel) er én lige muskel der udspringer fra de nederste ribben og hæfter på skambenet.

Dertil er der obliques eksternus og internus, den indre og den ydre skrå bugmuskel, som udspringer fra henholdvis ribben og hoftekam og hæfter på muskel fascien af rectus abdominis, og til sidst er der den indre bugmuskel, der udspringer fra lændefascien og hæfter på muskel fascien af rectus abdominis.

Du sammentrækker rectus abdominis på nøgagtig samme måde, om du løfter benene op og vipper bækkenet op mod brystkassen eller om du løfter brystkassen op og krummer ned imod skambenet.

Se din mavemuskel som du ser biceps, her er det underordnet om du laver en bicepscurl stående lodret eller siddende tilbagelænet (incline), det er den samme fleksion i albueledet og den samme kontraktion af biceps. Forskellen er blot at biceps arbejder under mere eller mindre gunstige arbejds forhold, dvs. forlænget eller forkortet eller i normal tilstand.

Det samme gælder mavemuskulaturen. Ved hanging leg raise arbejder rectus A. under mindre optimale forhold, da den er forlænget og skal samarbejde med hoftebøjerne. Ved incline situps arbejder rectus A. under mindre optimale forhold fordi den her er forkortet, og på en med. ball crunch arbejder rectus A. under optimale forhold, men øvelsen kan gøres sværere ved at ændre på vinkel man ligger med og hvor langt tilbage man går.

At mavemusklen ses opdelt i 4 dele i 2 rækker skyldes ligamentbånd der holder sammen på mavemuskulaturen. Ligesom at binde en snor om en pølse, så der kommer sammensnævringer og udposninger.

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen "nederste eller øverste del af mavemuskulaturen.

Rectus abdominis (den lige bugemuskel) er én lige muskel der udspringer fra de nederste ribben og hæfter på skambenet.

Dertil er der obliques eksternus og internus, den indre og den ydre skrå bugmuskel, som udspringer fra henholdvis ribben og hoftekam og hæfter på muskel fascien af rectus abdominis, og til sidst er der den indre bugmuskel, der udspringer fra lændefascien og hæfter på muskel fascien af rectus abdominis.

Du sammentrækker rectus abdominis på nøgagtig samme måde, om du løfter benene op og vipper bækkenet op mod brystkassen eller om du løfter brystkassen op og krummer ned imod skambenet.

Se din mavemuskel som du ser biceps, her er det underordnet om du laver en bicepscurl stående lodret eller siddende tilbagelænet (incline), det er den samme fleksion i albueledet og den samme kontraktion af biceps. Forskellen er blot at biceps arbejder under mere eller mindre gunstige arbejds forhold, dvs. forlænget eller forkortet eller i normal tilstand.

Det samme gælder mavemuskulaturen. Ved hanging leg raise arbejder rectus A. under mindre optimale forhold, da den er forlænget og skal samarbejde med hoftebøjerne. Ved incline situps arbejder rectus A. under mindre optimale forhold fordi den her er forkortet, og på en med. ball crunch arbejder rectus A. under optimale forhold, men øvelsen kan gøres sværere ved at ændre på vinkel man ligger med og hvor langt tilbage man går.

At mavemusklen ses opdelt i 4 dele i 2 rækker skyldes ligamentbånd der holder sammen på mavemuskulaturen. Ligesom at binde en snor om en pølse, så der kommer sammensnævringer og udposninger.

Det kan meget vel være det er en muskel.

Men! Det betyder ikke at der ikke er forskel på crunches alm og reverse crunches mm.

Link to comment
Share on other sites

mener du (krumborg) heller ikke det er nødvendigt at træne muskelkorsettet direkte??? :blink: det må da være en for længst aflivet myte at kødløft og squat er nok

Det må da omvendt være en forlængst aflivet myte, at det er nødvendigt at lave 8 forskellige isolerede maveøvelser for at få sixpack...

Link to comment
Share on other sites

Det må da omvendt være en forlængst aflivet myte, at det er nødvendigt at lave 8 forskellige isolerede maveøvelser for at få sixpack...

nu skal du ikke ligge ord på mit tastatur, selføli' er det idiotisk! ligesom det også ville være idiotisk at lave 8 forskellige isolerede bryst øvelser for at markere patterne, men der er vi måske også uenige?

og selfølgelig skal muskelkorsettet trænes direkte med nogle af de førnævnte øvelser i tråden hvis det skal være større/stærkere! at vastus er blessed med nogle gener der gør at hans mavemuskler bliver store af at squatte er jo fint, jeg mener bare at det er vigtigt at træne muskelkorsettet uanset hvilket mål man har!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share