Overbelastning af knæet


Sarah_80
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen

Håber nogen kloge hoveder kan hjælpe lidt til her, da jeg er lidt utålmodig af natur :blush:

Jeg begyndte for 5 mdr siden at løbetræne, da jeg godt kunne tænke mig at komme i bedre form. I de 5 mdr har jeg haft nogle pauser fra løbetræningen, da jeg hadede det, og kun gjorde det for at komme i bedre form. Nu hvor jeg har fundet mig en anden rute er jeg blvet ret bidt af det, så det er jo skønt :bigsmile:

Da jeg startede med at løbe løb jeg 6 km. Og det er så ca en små 2 uger siden, at jeg blev bidt af det, og i starten løb jeg de her 6 km, men i onsdags løb jeg så 15. Efter 10 begyndte jeg at få smerter i knæet, men tænkte, at det nok bare skulle løbes væk. Men til sidst kunne jeg godt mærke, at det nok ikke lige drejede sig om at løbe det væk. Torsdag dag gjorde det lidt ondt i knæet, når jeg gik rundt på mit job, men jo mere jeg gik jo bedre blev det. Torsdag aften var smerten væk, men stadig lidt ømhed på indersiden af knæet. Idag tænkte jeg så, at jeg da lige kunne begynde igen - og jeg var da lidt øm i starten, men det blev bedre - men det vendte tibage - ikke som stærke smerter, men sådan lettere smerter, og jeg besluttede mig så for at stoppe efter 3,5 km, da jeg ikke ønskede at gøre det værre.

Jeg er meget utålmodig og pisse træt af, at jeg ikke kan komme ud at løbe. Hvor lang tid går der ca., før mit knæ er ok igen. Har planer om at skulle løbe tirsdag, men er nu usikker på, hvorvidt det vil være at "skyde mig selv i foden".

Jeg har aldrig haft problemer med knæet før. Og jeg tænker da også, at der er en sammenhæng mellem øgning af km + det at jeg løb videre til trods for smerterne. Vil bare gerne have at det går væk, så jeg kan komme ud at løbe igen.

Mvh Sarah

Link to comment
Share on other sites

Hej Sarah

Antager du er 80 år gammel og så er det flot du giver den så meget gas....

Nå, spøg til side.

Det du oplever er helt almindeligt, hvis du giver den for meget gas og skoene ikke passer dig...

Det er en lang proces at optræne sine ben. Du skal regne med et sted mellem 1 til 3 år med konstant målretttet træning før at det kører.

Du skal styrketræne dine ben, så kommer du nemmere igennem og så skal du træne efter et program. Du har øget alt for hurtigt.

http://dourun.dk/default2.asp har der været rigtg gode vejledere. Nogen har forladt det i den senere tid grundet uenighed, men det er stadig værd at besøge.

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Har jeg forstået det korrekt, at du har øget distancen fra 6 km til 15 km i ét hug? Så tror da fanden du er overanstrengt! Alene det at starte ud på en distance på 6 km synes jeg er for meget.

Vi kan ikke spå om hvornår dit knæ er ok igen - men et godt tip er at lade være med at løbe før det holder op med at gøre ondt. Og så find et løbeprogram hvor du langsomt får øget distancen. At mere end fordoble distancen er mildest talt snotdumt når du ikke engang har fået en vis rutine på de 6 km. Det handler jo ikke blot om hvorvidt du konditionsmæssigt kan holde til en længere distance.

Link to comment
Share on other sites

Hej Sarah

Antager du er 80 år gammel og så er det flot du giver den så meget gas....

Nå, spøg til side.

Det du oplever er helt almindeligt, hvis du giver den for meget gas og skoene ikke passer dig...

Det er en lang proces at optræne sine ben. Du skal regne med et sted mellem 1 til 3 år med konstant målretttet træning før at det kører.

Du skal styrketræne dine ben, så kommer du nemmere igennem og så skal du træne efter et program. Du har øget alt for hurtigt.

http://dourun.dk/default2.asp har der været rigtg gode vejledere. Nogen har forladt det i den senere tid grundet uenighed, men det er stadig værd at besøge.

Henrik

Hej Henrik

Jeps, 80 år og still going strong :bigsmile:

Ja, jeg har nok gået lidt for hurtigt frem, men det er fordi, at jeg er blevet så glad for at løbe - men det var nok ikke den smarteste måde at gøre det på. Har bestilt nye løbesko idag, eftersom dem jeg har snart er 1 ½ år gamle, så det er nok på tide at skifte dem ud.

Må lige få tjekket den hjemmeside ud - men nu stiller jeg lige et dumt spørgsmål - altså grunden til at jeg løber er også, at så slipper jeg for at gå i fitness-center - det er lidt nemmere bare at tage ud at løbe.. Kan jeg styrketræne mine ben hjemme?

Mvh Sarah

Link to comment
Share on other sites

Har jeg forstået det korrekt, at du har øget distancen fra 6 km til 15 km i ét hug? Så tror da fanden du er overanstrengt! Alene det at starte ud på en distance på 6 km synes jeg er for meget.

Vi kan ikke spå om hvornår dit knæ er ok igen - men et godt tip er at lade være med at løbe før det holder op med at gøre ondt. Og så find et løbeprogram hvor du langsomt får øget distancen. At mere end fordoble distancen er mildest talt snotdumt når du ikke engang har fået en vis rutine på de 6 km. Det handler jo ikke blot om hvorvidt du konditionsmæssigt kan holde til en længere distance.

Hej Nips :-)

Jaja, ved godt det nok ikke var det smarteste, men er jo blevet så glad for at løbe... For år tilbage startede jeg med 4 km, og det er så for ca. et år siden jeg begyndte at løbe de 6, og det har sådan set altid virket fint i mine løbeperioder... Men det var nok snotdumt som du siger at øge distancen så meget på et hug - og ja, du har forstået rigtigt :blush:

Så kommer jeg nok ikke ud at løbe på tirsdag for jeg er stadig lidt øm, så jeg må jo holde pause - cykling er det ikke ok i mellemtiden så??

Sarah

Link to comment
Share on other sites

Du har forhåbentlig fået lavet en test af løbestil og ikke bare bestilt et par sko på nettet?

Hehe, tænkte nok det ville komme.. Nej, det har jeg ikke.. Bestilte et par adidas salvation... Men jeg kan jo altid returnere dem, hvis det er.. Men har overvejet at få lavet en test... Så det vil jeg da lige overveje lidt kraftigt.. :-) Synes bare ikke at jeg har det indtryk, at det har bragt noget positivt med sig - altså at det folk så har fået anbefalet, har gjort problemet værre... ??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share