Fra eksplosiv til udholden


thefrog
 Share

Recommended Posts

Hej MOL!

Jeg har tidligere dyrket eksplosive sportsgrene og har en stor koncentration af eksplosive muskelfibre. Jeg har været et år i USA som udvekslingsstudent, hvor jeg løb omkring 40 km om ugen i to måneder, hvilket fik min normale 5 km tid ned på omkring 22 minutter (bedste tid 21:35). Tidligere var min 5 km tid på omkring 25 minutter.

Selvom jeg har en stor koncentration af eksplosive muskelfibre nu, vil jeg, med rette træning, kunne løbe 10 km på 40 minutter (eller tæt på)? Vil det være muligt for mig at omlægge min træning, således at jeg går fra at være eksplosiv til at være udholden? Hvis ja, hvor lang tid vil det tage?

Mit problem er ikke, jeg er i dårlig form, men snarere jeg er i en anden slags form, end jeg vil være i.

Et andet spørgsmål jeg har er, at jeg har taget 10 kg muskler på over det seneste år (også fra sport og vægtløftning i USA) - hvor negativ effekt vil det have på min udholdenhed/tid på længere distancer løb?

Håber I kan hjælpe mig - på forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

det afhænger jo nok af om han er responder...

du kan evt. gøre mere brug af eksplosiv træning ind normale 5km løber hvis du responder bedst på det eksplosive.

men kom igang. ingen tid at spilde. :D

Det var nu bare for at sige at spørgsmålet er komplet åndssvagt. Det er jo bare at komme i gang med at træne og så se hvad der sker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hej MOL!

Jeg har tidligere dyrket eksplosive sportsgrene og har en stor koncentration af eksplosive muskelfibre. Jeg har været et år i USA som udvekslingsstudent, hvor jeg løb omkring 40 km om ugen i to måneder, hvilket fik min normale 5 km tid ned på omkring 22 minutter (bedste tid 21:35). Tidligere var min 5 km tid på omkring 25 minutter.

Selvom jeg har en stor koncentration af eksplosive muskelfibre nu, vil jeg, med rette træning, kunne løbe 10 km på 40 minutter (eller tæt på)? Vil det være muligt for mig at omlægge min træning, således at jeg går fra at være eksplosiv til at være udholden? Hvis ja, hvor lang tid vil det tage?

Mit problem er ikke, jeg er i dårlig form, men snarere jeg er i en anden slags form, end jeg vil være i.

Et andet spørgsmål jeg har er, at jeg har taget 10 kg muskler på over det seneste år (også fra sport og vægtløftning i USA) - hvor negativ effekt vil det have på min udholdenhed/tid på længere distancer løb?

Håber I kan hjælpe mig - på forhånd tak!

For de fleste hankønsvæsener i rimelig alder og uden skavanker er det muligt at træne sig op til at kunne klare en 10km på 40min. Proceduren er enkel! Løb!

Din øgede vægt kan tænkes at være et problem såfremt at du ikke er udstyret med centralkapacitet til at løbe rundt med den vægt på den ønskede tid! (En 100kg fyr der kan løbe 10km på under 40min er ret hård!, hvorimod de fleste mænd på under 65kg kommer nemt ned på den tid!)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share