Bodybuilding vs. Fitness


TBM
 Share

Recommended Posts

Hvad er egentlig den præcise forskel på Bodybuilding og Fitness? Hvis jeg går ind på http://www.dbff.dk/ kan jeg naturligvis sagtens se at dem som stiller op til Bodybuilding konkurrencerne som regel er en del større end dem, som fx stiller op til AF, men er der et eller andet, som præcist kendetegner forskellen på Fitness og Bodybuilding, udover størrelsen for eksempel?

Eventuelt måden der bliver trænet på, livsstilen, osv. - Håber der er nogle, som kan klare det lidt op for mig ;)

Link to comment
Share on other sites

F eks måden du konkurrerer på. I BB er der kun æstetik som bliver bedømt, hvorimod man i AF også har indslag af roergometer/forhindringsbane/chins og dips. AF er delt op i højdeklasser, BB er delt op i vægtklasser. I BB skal du som mand fremvise 8 forskellige poses, samt en fri rutine. I AF er der kun 4 poses, hvor af 2 af dem er den sammen, men spejlvendt (hø/ve profil).

Videre bliver du bedømt på lidt andre ting i de to konkurrenceformer. Som udgangspunkt i regelsettet er der større krav på en meget lavere fedtprocent i BB end i AF, men hvorvidt dette altid overholdes i praksis, er en anden diskussion :wink:

Det var lige hurtigt nogle af de større ting som adskiller de to. Videre er der jo også CBB, som er BB hvor der er en regel om forhold højde/vægt.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er egentlig den præcise forskel på Bodybuilding og Fitness? Hvis jeg går ind på http://www.dbff.dk/ kan jeg naturligvis sagtens se at dem som stiller op til Bodybuilding konkurrencerne som regel er en del større end dem, som fx stiller op til AF, men er der et eller andet, som præcist kendetegner forskellen på Fitness og Bodybuilding, udover størrelsen for eksempel?

Eventuelt måden der bliver trænet på, livsstilen, osv. - Håber der er nogle, som kan klare det lidt op for mig ;)

der er næppe de store forskelle i livsstilen! de træner begge med det formål at kunne fremvise en muskuløs krop på scenen. Bodybuildere bruger nok generelt mere krudt end fitness folk, men det er kun generelt!

Link to comment
Share on other sites

En af grundene til det hedder "Fitness" og "Atletic Fitness" og ikke bare betegnes som AB(Atlettic bodybuilding) hvilket det jo egentlig er. Er fordi de folk der beskæftiger sig på området, ikke vil have at omverdenen sætter dem i forbindelse med krudt. For efter min erfaring, så siger en gennemsnit dankser "bodybuilding, det er sådan noget med steoider er det ik?" Men de vil sige noget i retning af "fitness, er det ikke sådan noget med at spise sundt og holde sig i form?"

Det er egentlig det samme, bortset fra, at der bliver med forskellige forkus punkter. Da man som Linis skriver konkurrerer på forskellige måder.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er egentlig den præcise forskel på Bodybuilding og Fitness? Hvis jeg går ind på http://www.dbff.dk/ kan jeg naturligvis sagtens se at dem som stiller op til Bodybuilding konkurrencerne som regel er en del større end dem, som fx stiller op til AF, men er der et eller andet, som præcist kendetegner forskellen på Fitness og Bodybuilding, udover størrelsen for eksempel?

Eventuelt måden der bliver trænet på, livsstilen, osv. - Håber der er nogle, som kan klare det lidt op for mig ;)

BB - Stort set alle bruger krudt, og har gjort det mange gange.

Fitness . Mindre forbrug af krudt, og få gange, men ikke alle bruger det. Dette giver sig også udtryk i størrelsen mellem BB udøverer og fitness udøverer.

Herudover nogen af det konkurrencerelementer som indgår til forskel og beskrevet af andre tidligere i tråden.

Edited by qaz
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share