IRONMAN KBH 2010


rough
 Share

Recommended Posts

Jeg tænkte det kunne være meget rart med en side for dem der ligesom mig, har tænkt sig at prøve kræfter med næste års IRONMAN på hjemmebane:)

Kom gerne med input om træning osv.

Jeg har selv et meget ustrukturetet job, som desværre gør at min træning til tider/altid er ret ustruktureret. Men måske det ville være godt med en træningsmakker i ny og næ, eller som det mindste lidt sparring på en side som denne.

Giv los!

Link to comment
Share on other sites

Lyder som en super idé!

Jeg er selv i samme situation rent jobmæssigt - derudover har jeg en stor familie der også skal tilgode ses - dette faktum, sammenholdt med hvor ringe jeg er til at svømme, har gjort at jeg først satser på den fulde distance i 2011

Men jeg vil helt sikkert følge med fra sidelinien!

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Hvis du skal have hjælp til træning kræves det at vi ved lidt om dine forudsætninger mht. svømning, cykling og løb. Hvad laver du nå? Hvordan er din svømmeteknik? hvor meget tid har du til træning (gennemsnit pr. uge)? Hvornår på dagen kan du træne? Har du en cykel? Køre du spinning? løber du i klub? Har du adgang til en svømmehal eller er det nødvendigt at træne i svømmeklub?

Hvor meget vejer du?

Hvor gammel er du?

Hvad er dit mål? bare at gennemføre eller køre 8:45?

Specielt vigtigt: Kan du løbe og hvor meget er du van til at løbe? (deter her din vægt spiller ind)

Typisk starter man op i begyndelsen af dec. 09 med tekniktræning og let træning. Typisk 4-6 timer om ugen. det er ikke unormalt at man træner 15-20 timer i korte perioder i ugerne op til Ironman. Man trapper selvfølgelig ned tiden op til stævnet. Få at kunne træne 15-20 timer i en periode på fx 3-4 uger er det nødvendigt at vende kroppen gradvist til denne mængde. Man skal altid huske at det ikke kun er mængden men også intensiteten (den specifikke træning: Ironman-intensiteten og lidt over ironman-intensiteten). Jeg har set mange der fyr den max af til spinning (60 min.) og når de så skal cykle udenfor til stævne brænder de helt sammen fordi de cykler for hårdt. De glemmer at de skal løbe 42 km bagefter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har altid godt kunne tænke mig at gennemføre en ironman.

Hvor og hvornår finder den sted?

Hvor lang tid tager det at træne til sådan en? Jeg kan svømme hundesvømning, men løber og cykler rimelig godt. Er dog ikke i den bedste form, men får da både styrketrænet og cyklet et par gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

15 August 2010, www.challengecopenhagen.com

Søger ikke desideret hjælp til træningen pt da jeg har okay styr på de forskellige disipliner. Men i starter af det nye år regner jeg med at lave et mere målrettet program. Indtil da vil jeg fokusere på at især bygge mine ben op til belastningen, da jeg desværre har en tildens til at give den gas spade når jeg først sætter mig noget for, for så at få endnu en overbelastningens skade!!! Jeg er lige nu ikke med i nogle klubber, og har det egentligt bedst med at tilrettelægge min træning selv. Men har dog tænkt at prøve at checke en af tri klubber ud.

Svømning: svømmer 3km på lige under en time.

Cykling: Da jeg ikke har så meget tid i hverdagen vil jeg nok primært bruge spinning som cykletræning.

Løb: Lige nu har jeg svært med at sige hvordan det går, da jeg har kæmpet lidt med skader på det sidste. Dog begynder det at se fornuftigt nu, men det er der jeg skal passe på og ikke at forcere!

Målet for løbet vil pt være mellem 11-12 timer, men det er sgu lidt svært at sige da det bliver mit første. Kommer også lidt an på hvor meget jeg kan få trænet.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skal man styrketræne til et triathlon? Lav vægt, mange reps - eller omvendt?

Til Rough og Gnuen:

Hvad cykler i på p.t?

Har lidt overvejet at melde mig ind i tri4 eller ktk86, men tror bare ikke jeg har tid til at møde op til træning hver gang. Evt. nogle der kender en tri klub, hvor man bare møder op når man har tid.

Link to comment
Share on other sites

Med mindre du er elite-triathlet eller styrketræner af andre årsager end at blive hurtigere til tri, vil jeg droppe styrketræningen og erstatte den med ekstra svøm-/løb-/cykel-pas.

Er sikker på at man i alle tri-klubber bare kan møde op når man har tid. Inkl. ktk og tri4

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg vil give Mr. Tri ret i, at de fleste motionister vil have større glæde/gavn af et ekstra træningspas i stedet for styrketræning. Hvis man skal træne 10-12 timer om ugen vil det blive begrænset hvad man vil få ud af et styrketræningspas. Man vil "vinde" mere på at svømme, cykle eller løbe noget mere, hvis man ikke synes man får nok, men tiden er for de fleste motionister den begrænsede resurce, så træn smart.

Hvis du svømmer 3km på en time bør du træne din teknik. Du bør også bruge tiden frem til jul til at træne løb (fx 30-60min. let løB) det vil være et tidspunkt hvor du har tid til at "hyggeløbe" og vende kroppen stille og roligt til at være i gang. Der er ingen grund til at løbe længere end 60min. du må hellere løbe flere gange om ugen. Prøv også at få langt et løbepas ind lige efter cykling. Fx 2timers cykling - 30min. løb.

Brug tiden til tekniktræning i svømning. Jeg ser RIGTIG MANGE der høvler der ud af og aldrig bliver bedre. Svømning er den diciplin hvor man kan vinde mest ved at træne langsomt og have fokus på teknikken. Jeg er selv en lille tynd én der har teknikken nogenlunde i orden (kommer fra svømmeverden). Det er ens betyden med at jeg med lethed deler kindheste ud i bassinet når de store muskuløse bodybuildere hopper i ved en sjælent lejlighed. De holder typisk til 25m tazan-crawl og så er det slut!!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skal man styrketræne til et triathlon? Lav vægt, mange reps - eller omvendt?

Til Rough og Gnuen:

Hvad cykler i på p.t?

Har lidt overvejet at melde mig ind i tri4 eller ktk86, men tror bare ikke jeg har tid til at møde op til træning hver gang. Evt. nogle der kender en tri klub, hvor man bare møder op når man har tid.

Ktk86 er nok den klub der i øjeblikket har det største antal unge mennesker. Du møder bare op til træning. Du kan se træningstider på deres hjemmeside. Drop styrketræning, køb evt. et par håndpladder til svømning. Du kan lave maverulninger, armstrækninger og ophævninger i en ribbe til svømning.

Link to comment
Share on other sites

SørenL:

Håndplader kan du vist købe i de fleste sportsbutikker, de gør at du for større modstand når du svømmer, dvs at du træner mere styrke/udholdenhed i armene når du bruger dem.

Prøv at se på ktk86.dk, de træner primært i kbh.

Lige nu har jeg en helt alm racer cykle, ingenting fancy ved den. Min store våde drøm vil være en enkeltstartscykle, men ved sgu ikke om jeg gider bruge så mange penge på. Jeg skal helt sikkert ha fat i en anden cykle et par måneder før løbet, men om jeg køber, lejer eller låner ved jeg ik endnu, mærker osv har jeg ikke så meget forstand på.

Rumlepot:

Du har fuldstændig ret, jeg skal helt sikkert træne teknik. Fokus lægger jeg dog ikke så meget på svømning, da det helt sikkert er i cykling og løb at jeg skal hente tid!

Link to comment
Share on other sites

Hej rough

Du skriver at du ikke vil lægge fokus på svømning, da det er i cykling og løb du skal hente tid. Dette er en holdning som du deler med omkring 95% af alle triathlon-motionister og super-motionister. Svømning er ikke så vigtig da man kun bruger ca. 10% af tiden på denne disciplin.

Intet er IMO mere forkert.

Du skriver at du kan svømme 3 km på under 1 time. Kan du også det samtidig med at der er en der har fat i dine ankler og en anden der slår dig i hovedet ved hvert tag? Nej vel. Ikke uden at pulsen kommer langt op i det røde felt.

Slåskampe skal undgås, og den bedste måde at gøre dette på er ved at svømme hurtigere. Jo længere fremme man er, des mindre slåskampe er der.

En anden vigtig ting er at kontrollere pulsen. Du har ikke mulighed for at tjekke hvad din puls er mens du svømmer. Derfor er det vigtigt at man har en god fornemmelse for hvilken intensitet man svømmer med. Dette får man kun ved at træne.

1½ times svømning med puls omkring AT er KATASTROFALT for det resterende ræs.

Man siger at man ikke kan vinde en triathlon på svømningen, men man kan tabe den. Dette gælder også for motionister. Man kan ikke få en god oplevelse alene på en god svømning, men man kan få en dårlig oplevelse alene på en dårlig svømning.

Svømning er den mest undervurderende disciplin i tri. Cykling er den mest overvurderede.

Undskyld jeg svarede på et spørgsmål der ikke var stillet til mig. Har bare hørt den sætning rigtigt mange gange ;-)

Link to comment
Share on other sites

HEY!! Det er et åben forum:)

Sådan har jeg aldrig tænkt på det, viste godt at "pro" slås en del men ikke at det direkte kunne blive et problem for mig.

Men det er jeg nu kun glad for at hører, da jeg ret godt kan lide at svømme! Fint, så er der focus på svømning fremover også;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hej rough

Du skriver at du ikke vil lægge fokus på svømning, da det er i cykling og løb du skal hente tid. Dette er en holdning som du deler med omkring 95% af alle triathlon-motionister og super-motionister. Svømning er ikke så vigtig da man kun bruger ca. 10% af tiden på denne disciplin.

Intet er IMO mere forkert.

Det er spild af tid at ligge og plaske frem og tilbage, med mindre du svømmer som en sten , så passer overstående jo. De fleste der har besluttet sig for at stille op til en Iron, har jo trænet på på de distancer , så man skulle være presset allerede ved svømning er jo helt hen i vejret........ :nonono: selvfølgelig kan man "slås" lidt i starten men at skulle få sin puls op i længere tid , at det vil gå ud over resten af konkurencen, hænger jo ikke sammen med virkeligheden.

Så mit råd, brug vinteren på at få nogen kilomenter svømnming i kroppen, og samtidigt løbe 40-50 kilomter om ugen, snup et marathon i april/maj, mens du begynder at øge din cykelmængde :superman: og hen over sommeren holder du din svømmeform ved lige, plus du selvfølgelig sørge for at svømme nogen længere distancer i åbent vand...... :wink:

Sådan ville/har min plan tidligere set ud, og mener selv at det er måde at gøre det i DK , med mindre man har råd til at rejse til La santa sport hver 14 dag. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det er spild af tid at ligge og plaske frem og tilbage, med mindre du svømmer som en sten , så passer overstående jo. De fleste der har besluttet sig for at stille op til en Iron, har jo trænet på på de distancer , så man skulle være presset allerede ved svømning er jo helt hen i vejret........ :nonono: selvfølgelig kan man "slås" lidt i starten men at skulle få sin puls op i længere tid , at det vil gå ud over resten af konkurencen, hænger jo ikke sammen med virkeligheden.

Så mit råd, brug vinteren på at få nogen kilomenter svømnming i kroppen, og samtidigt løbe 40-50 kilomter om ugen, snup et marathon i april/maj, mens du begynder at øge din cykelmængde :superman: og hen over sommeren holder du din svømmeform ved lige, plus du selvfølgelig sørge for at svømme nogen længere distancer i åbent vand...... :wink:

Sådan ville/har min plan tidligere set ud, og mener selv at det er måde at gøre det i DK , med mindre man har råd til at rejse til La santa sport hver 14 dag. :tongue:

Du mener ikke at en høj puls i længere tid går ud over resten af konkurrencen? Der er vi så pænt uenige...

Jeg vil mene at man skal have kontrol over sin puls under hele konkurrencen.

Hvis jeg tog en marathon i slutningen af foråret, ville jeg ødelægge værdifuld løbetræning i 1-2 uger efterfølgende. Derfor vil jeg ikke anbefale at kombinere IM-træning med en marathon.

Jeg har hørt rigtigt mange sige at svømning er spild af tid, men jeg har endnu ikke hørt nogen der rent faktisk har svømmet meget, der har sagt det er spild af tid.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Du mener ikke at en høj puls i længere tid går ud over resten af konkurrencen? Der er vi så pænt uenige...

Jeg vil mene at man skal have kontrol over sin puls under hele konkurrencen.

Jo jeg skrev jo netop at det ikke giver højpuls i længere tid, når man "bare" slås lidt i en svømmestart :poking: og et minut eller to, med højpuls ødelægge jo ikke en konkurence på 8-13 timer :wink:

Jo hvis man får en fod i hovedet og brækker næsen måske, så kan en svømmestart jo være katastrofe......

Har altid haft høj puls ved en svømmestart, og er da aldrig gået død, eller ødelagt resten af konkurencen. Det hele drejer sig om tilvendning, og de fleste der deltager i en Ironman har af gode grunden gennemført flere triathlonkonkurencer, og min oplevelse er faktisk er folk har en mere afslappethed til starter i en Ironman, da de jo godt ved at det er en konkurencer over de 8-13 timer. :smile:

Edited by Cleaner
Link to comment
Share on other sites

Jo jeg skrev jo netop at det ikke giver højpuls i længere tid, når man "bare" slås lidt i en svømmestart :poking: og et minut eller to, med højpuls ødelægge jo ikke en konkurence på 8-13 timer :wink:

Jo hvis man får en fod i hovedet og brækker næsen måske, så kan en svømmestart jo være katastrofe......

Har altid haft høj puls ved en svømmestart, og er da aldrig gået død, eller ødelagt resten af konkurencen. Det hele drejer sig om tilvendning, og de fleste der deltager i en Ironman har af gode grunden gennemført flere triathlonkonkurencer, og min oplevelse er faktisk er folk har en mere afslappethed til starter i en Ironman, da de jo godt ved at det er en konkurencer over de 8-13 timer. :smile:

Nej 2 min slåskamp i starten ødelægger ikke stævnet, men det var heller ikke min pointe. Slåskampe i starten kan ikke undgås, men man skal hurtigt finde en fri plads.

Nu er det jo ikke kun slåskampe der giver høj puls. Er du i god form og har styr på teknikken, så kan du cruise i mål uden af anstrenge dig. Har du derimod ikke styr på teknikken, så bruger du en masse unødvendig energi, hvilket øger både pulsen samt tiden i vandet.

Længere tid i vandet ved højere puls = dårligere cykel og/eller løbetid.

Det er muligvis spild af tid at ligge og plaske hjernedødt frem og tilbage, men det er absolut givet godt ud at bruge en masse tid på at få styr på teknikken.

Hvis svømning er så ubetydelig, hvorfor er sporten så domineret af eks-svømmere?

Link to comment
Share on other sites

Kan man med fordel erstate noget cykling med spinning?

Nogle der har nogle gode triathloner i foråret, som en slags opstart til challenge copenhagen?

Her kan du se alle planlagte tri/du-stævner

http://www.dtrif.dk/main/index.php?p=dtrif...er/kalender.php

Det er selvfølgelig bedre at spinne end slet ikke at cykle, men du bør altid cykle hvis du har muligheden.

Du får bare ikke samme udbytte af en spinningtime som af en rigtig cykeltur. Desuden er det kedeligt at spinne.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hvis svømning er så ubetydelig, hvorfor er sporten så domineret af eks-svømmere?

Ja hvis du ikke selv kan svarer på det :laugh: så kan jeg hjælpe dig lidt på vej.....

De eks-svømmere du omtaler har så også både en god teknik på cyklen/løb, og det gør udslaget :smile:

En i min tidligere klub var netop også sindsyg god til at svømme, vandt altid svømme disiplinen, men cyklede dårligt , og hans løb blev samtidigt endnu dårligere af at han havde brugte så mange kræfter på cyklen, at der ikke var noget tilbage til løbet.....

Men det jeg prøver at sige, at det ikke er svømningen man henter noget særligt i tid , men selvfølgelig skal ens puls ikke ligge for højt under svømningen. :wink: men hvis man træner de timer det kræver for at kunne gennemfører/lave en ok tid.

Edited by Cleaner
Link to comment
Share on other sites

Vi må da være enige om at svømningen er den del der altoverskyggende kræver mest teknik?

Enhver kan principielt cykle i en ok stil, enhver kan løbe med en ok stil.. men.. at svømme ordentligt kræver imho langt langt mere teknisk træning end de andre to discipliner.

Link to comment
Share on other sites

Vi må da være enige om at svømningen er den del der altoverskyggende kræver mest teknik?

Enhver kan principielt cykle i en ok stil, enhver kan løbe med en ok stil.. men.. at svømme ordentligt kræver imho langt langt mere teknisk træning end de andre to discipliner.

Uha Lars... Du har jo ret så langt som at svømning er det teknisk mest komplekse... Men dårlig løbeteknink gør ikke bare langsommere - det er også den største kilde til skader overhovedet - under træning. Sidder du forkert på cyklen med forkert tråd - så taber du også rigtigt meget - og får skader. Jeg er jo ikke ekspert i tri på nogen måde - men har jo fulgt en del tri folk i nogen tid.. Skal det blive ok og en god oplevelse - så må man tage udgangspunkt i de styrker og svagheder man har - men der skal arbejdes med det hele teknisk - der er næppe ret mange "gode genveje". At lave en Ironman er ikke bare noget man lige gør for sjov!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Vi må da være enige om at svømningen er den del der altoverskyggende kræver mest teknik?

Enhver kan principielt cykle i en ok stil, enhver kan løbe med en ok stil.. men.. at svømme ordentligt kræver imho langt langt mere teknisk træning end de andre to discipliner.

Jo der er vi enige :tongue:

Men det vi har diskuteret, er jo også hvad man kan vinde mest tid på at træne, alts¨å hvis man i forvejen er rimelig til at svømme :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share