Mit fundament træningsprogram


SSdk2
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'er.

Vil gerne have kommentarer på mit træningsprogram.

Jeg træner hjemme i eget hus, har et Hammer squatstativ, Hammer bænk, og et Hammer vægtsæt.

Jeg har fulgt TJ's fundament træning for begyndere, fase 1, og er nu gået over til fase 2. Men vil gerne lige, for en sikkerheds skyld, have kommenteret programmet, som ser således ud:

Dag 1: - feks mandag

5x5 Back squat

5x5 Stående skulderpres

5x5 Bænkpres

Dag 2: - feks onsdag

5x5 Dødløft

5x5 Bent over rows, reverse grip (håndflader ind mod mig)

5x5 Chin ups, reserve grip (håndflader ind mod mig)

Dag 3: - feks fredag

5x5 Front squat

5x5 Bænkpres

5x5 Dips

- fri lørdag og søndag

- derudover bliver der lavet mavebøjninger hver træningsdag (3x10)

- der bliver kørt igennem, med tung vægt, og naturlig progression - når jeg føler jeg kan klare mere

Som et sidespørgmål: Hvor lang tid mellem hvert sæt af en øvelse, holder I pause?

På forhånd tak, for seriøse kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

Pause tiden afhænger af målet.

I det program burde 3 min være rigeligt. evt. 1-2 min imellem de lette sæt.

Du burde skifte din mavebøjninger ud med hanging leg raises.

du kan fint suplere med lateral raises 3*10 per gang

husk at fokus er teknik.

hvordan er din vægt progression i øvelserne

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Syndes det ser underligt ud

Du træner kun rygge en gang pr. uge.

Jeg ville nok bare træne full-body hver gang

Kunne du uddybe, hvorfor jeg skulle vælge at tro på ovenstående 3 sætninger fra dig, end fra selveste Thomas Jagd: http://www.getbig.dk/article.php?id=31 - som mit program er bygget op fra?

Du skal være velkommen til at rette i mit program, og kommentere lidt for hvorfor dit er bedre.

Link to comment
Share on other sites

Kunne du uddybe, hvorfor jeg skulle vælge at tro på ovenstående 3 sætninger fra dig, end fra selveste Thomas Jagd: http://www.getbig.dk/article.php?id=31 - som mit program er bygget op fra?

Du skal være velkommen til at rette i mit program, og kommentere lidt for hvorfor dit er bedre.

Ha ha

Nu er træning ikke et spørgsmål om religion, om du skal tro om mine tre sætninger en mere rigtig en ”selveste” Thomas jags fundament program.

Når du nu træner 3 gange om ugen, ville jeg til hver en tid fortrække et full-body program, end et semi split program ala fundament programmet

Link to comment
Share on other sites

Ha ha

Nu er træning ikke et spørgsmål om religion, om du skal tro om mine tre sætninger en mere rigtig en ”selveste” Thomas jags fundament program.

Det var skam mere for at undertrykke den manglende kvalitet af en forklaring i dit første indlæg.

Alle kan skrive: Gør sådan her i stedet for.

- Lidt mere forklaring ville bestemt ikke skade, og dét ville jeg værdsætte rigtig meget.

Når du nu træner 3 gange om ugen, ville jeg til hver en tid fortrække et full-body program, end et semi split program ala fundament programmet

Altså et full-body program a la:

Back squat / Front squat (vekslende)

Dødløft

Bent over rows

Stående skulderpres

Bænkpres

Chin ups

Dips

Køres feks. mandag, onsdag, fredag?

Det er sådan jeg har kørt indtil, og var egentligt meget glad for det.

Vil du mene 5x5, 3x6 eller 3x8 er mere passende for programmet?

På forhånd tak.

Edited by SSdk2
Link to comment
Share on other sites

Andre må også meget gerne kommentere tråden.

Vi kan også starte fra scratch, og så spørger jeg efter et godt begynder program, for en nybegynder med under 1 års træningserfaring.

Ønsket er masse + styrke, pæn markeret krop.

Træningsprogrammet skal kunne udføres med mit udstyr her i hjemmet.

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

for begyndere og let øvede, vil en høj frekvens være at foretrække.

der skal i de første år man træner, fokuseres på at musklerne hellere skal trænes/stimuleres ofte. End mere og mindre ofte.

1 gang om ugen er simpelthen for lidt stimuli for de fleste personers vedkommende ( her er folk på steroider og personer med superdisponerede gener undtaget).

Superset/cirkel træning kan her være meget effektivt hvis man ønsker at træne kort tid af gangen. dvs. kør flere små cirkler som eks. squat, biceps db curl og skulder pres 1 set af hver øvelse uden pauser, og gentag det 3 gange. og skift da cirkel.

så bruger du pauserne til at træne i, og tiden bliver kortet ned.

i alm. programmer kan man med succes holde fokus på 6-12 rep og max 1 minut pause i mellem set.

eks. dag 1. 6 rep i alle set

dag 2. 8 rep i alle set

dag 3. 10-12 rep i alle set.

du skriver "naturlig progression" i din mave træning. dette vil hurtigt nå et plateau. pga. muskler/nervesystemets tilpasningsevne. Varier din belastning og rep antal.

div. test har så vidt jeg ved, vist at musklen bliver "bygget op" de efterfølgende ca. 36 timer efter en kraftig stimulation(træning). Hvorfor at pause/hvile ud over dette tidsrum er spild. da man ikke vil vokse yderligere i den efterfølgende hvileperiode. Men måske endda vil kroppen påbegynde at gå tilbage igen(til udgangspunktet).

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svar Bo.

Jeg har nu valgt at gå tilbage til dét som jeg har været glad for før, nemlig fullbody:

3 gange om ugen:

Squat

Dødløft

Bænkpres

Bent over rows (reverse)

Skulderpres

Dips

Chin ups (reserve)

Bicep curls

- taget i nævnt rækkefølge oppe fra og ned.

Men hvad med progressionen?

Er der nogle mønstrer der er bedre end andre til et fullbody (halv nybegynder)?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share