Brug af Kinesio Atletic tape


Jægerfeldt
 Share

Recommended Posts

Hej brugere

Den 26. August er det præcist et år siden, at jeg fik rekonstrueret mit forreste korsbånd og syet/skåret dele af menisk i venstre knæ. Operationen var vellykket og en MR scanning i April viste at både korsbånd og menisk stadig så fint ud, trods flere irritationer fra december til februar. Med hensyn til min genoptræning, så går det også planmæssigt. Jeg er endnu ikke helt klar til at løfte tungt squat, men jeg træner forskellige muskel øvelser i lår, læg, hase med mange kilo. Derudover er min form også blevet bedre af, at cykle (7-9km på 20min - hver anden dag), steppe med videre. Men jeg har i langtid haft problemer med smerter når jeg løber. Smerterne opstår gerne efter 2-4 kilometer, og tager gerne til jo mere jeg løber. Jeg har derfor prøvet at købe nogle endnu bedre løbesko, end dem jeg har benyttet i forvejen, men stadig med dette resultat, at jeg døjer med smerter i det samme område, lige på indersiden af knæskallen. Smerterne er den samme om jeg løber på vej eller i skoven - med hensyn til underlaget. Nu har jeg så valgt, at undersøge hvilke muligheder jeg har for at kunne løse problemet, og fandt deraf ud af, at man kan benytte Kinesio Atletic tape omkring smerte områder, som lænder smerterne og får musklerne til, at slappe mere af. De oplysninger jeg har kunne læse fortæller mig, at det skulle være ekstremt effektivt, men er dette noget i kan anbefale eller er jeg helt ved siden af?

Edited by Jægerfeldt
Link to comment
Share on other sites

Da jeg var i militæret, var vi til et fodboldstævne, havde jeg en træner som også var fysioterapeut. Han havde det tape der, det er noget forbandet dyrt noget, men han fortalte at han kunne spille en hel kamp uden problemer, hvis han brugte det, hvorimod hvis han ikk havde det på, så holdt han ikk 10 min. Der blev sq lappet nogen spillere sammen med det mirakel tape der!

Det skulle være alle pengene værd!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har stort set samme skadesforløb som dig med reetablering af forreste korsbånd, ødelagt menisk og brusksakder.

Jeg har brugt tapen for at modvirke hævelserne i knæet i den tidlige fase af genoptræningen. Og det virker! I løbet af nogle få dage var hævelserne stort set væk.

Jeg har set nogle før-og-efter billeder af bl.a. forstuvede fodled, hvor en hævelse på størrelse med en tennisbold er forsvundet på 48 timer.

Uden at jeg er ekspert (ikke engang tæt på!) så mener jeg, at tapen aflaster den skadede muskel og tvinger andre muskler til at tage over. Eksempelvis påsatte min fys tapen således, at mine store lårmuskler ville aflaste de mindre muskler helt nede omkring knæet.

Dog tror jeg du skal være opmærksom på, at tapen kun er symptombehandlende og altså ikke afhjælper den egentlige skade. Du skal vel stadig have styr på hvorfor du får ondt i knæet?

Link to comment
Share on other sites

@FreezY

Tak for svaret.

@Jay Jay

Det er klart, at jeg skal have undersøgt og har faktisk tid til kontrol hos fys og kirurgen som opererede mig, her den 25. august. Så skal vi have fundet ud af, hvorfor jeg har problemer med mit løb. Min interesse af hensyn til Kinesiotaping er mere om det virker (lindring af smerter mv.), da jeg har planer om ligeså stille at genoptage fodbold træning om 2-4 måneder (når jeg er klar!). Hvis jeg her kommer til at døje med små følge skavanker (i muskler eller led), så ville jeg høre om det giver et positivt resultat at spille med kinesiotaping, som iøvrigt skulle holde i længere tid (3-4 dage?). Jeg spørger jer, fordi at jeg ikke har ret megen viden om produktet. Jeg har selvfølgelig læst mig frem til produktet på nettet, men det giver mig ligeså store garantier/viden at høre fra folk, som rent faktisk har benyttet sig af produktet.

Edited by Jægerfeldt
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share