For tideligt at begynde med kreatin?


Insaniac
 Share

Recommended Posts

Hey!

Vil høre om det er for tideligt at jeg begynder at anvende kreatin?

Jeg kan sige at jeg er 184cm, 72kg og er 17år gammel. Træner derhjemme hvor jeg træner følgende program hver anden dag.

Bænkpres

Flyers

Military Press

Lateral Raise

(En eller anden øvelse, jeg ikke ved hvad hedder, men træner også skuldre. Man løfter vægtstangen op til halsen/hagen i stående stand)

Dumbell Curl

Barbell Curl

Cable Back Pulldowns

Cable Pulldowns m. sådan et V-formet greb.

Lying Triceps Extension

Pushdown

Plus forskudt hver anden dag, løbetræner jeg. Dvs. ca. 6km, hvor jeg senere vil forøge det til 10-12km.

Jeg har fået at vide at jeg skal gaine, og har derfor noteret ned hvad jeg har spist for et par dage og kan se at jeg slet ikke får nok kcal. Så jeg overvejer også at prøve noget WG-pulver, som jeg spørger til råds om i et andet topic her på MOL.

Der står også i det topic, hvilken 'type' krop jeg stræber efter.

Men mit spørgsmål er så om det er for tideligt at begynde med kreatin? Jeg læste nogle artikler om det på Getbig.dk, som jeg fandt interessante. Der stod f.eks. at man hidtil ikke havde noget eksempel på at der sker noget ved at tage for meget af det...

Men altså, hvad synes I? Er det for tideligt?

Link to comment
Share on other sites

Istedet for at bruge kreatin og WG kan du lige så godt bruge pengene på at købe mad. Sørg for at få nok protein, kulhydrat og kvalitetsfedt. Hvis du gør det og træner fornuftigt, skal du nok få resultater.

Der findes ikke nogen genveje. Der skal hårdt arbejde til, samtidigt med at man holder styr på både kost og træning.

Hvis man har styr på både kost og træning, kan man begynde at at eksperimentere med kreatin osv, men det er ikke lige så væsentligt som at have styr på det grundlæggende, som er træning og ernæring.

Link to comment
Share on other sites

Hej Insaniac

Som du kan se er jeg ret ny her på MOL. De par dage jeg har været her, har givet en masse nye input og svar til nogle af mine spørgsmål. Der findes masser af kostråd og ideer til sammensætning af måltider. Prøv at se om du ikke kan finde noget du synes om. Hvis du bare vil have en krop som en undertøjsmodel, ser jeg ingen grund til at begynde på give en masse penge for noget pulver. Det kan sagtens opnås ved regelmæssig træning og en sund og varieret kost. Men tålmodighed er nok det vigtigste.

Med den reglmæssige løbetræning ska du hurtig få nogle markerede muskler, da du nok vil sænke din fedtprocent en del.

Hvis du har adgang til en løbebane på et stadion eller lign. har jeg et rigtig godt interval program til løb. Det giver nogle mærkbare resultater i dine tider meget hurtigt. Både på 5 og 10km. Det gør det også lidt sjovere at skulle time sit løb og fokusere på interval delen end at bare løbe derud af.

Ellers må du bare lave Kipketer finten: Læg dig i baghjul af din far og løb så fra ham på de sidste 100-200 meter :devil:

Mvh Henrik

P.S. Øvelsen til hagen hedder i øvrigt "upright row"

Link to comment
Share on other sites

Yeps, den kipketer finte har jeg også overvejet. Uden tvivl at jeg kan nakke ham i sprint hvis jeg bare træner lidt på det. Han er jo trods alt 46år og jeg 17år, så hvis jeg bare kan holde samme tempo som ham de 9,5km så er den hjemme ;)

Jeg ville egentlig godt have ventet lidt med at løbetræne, for jeg er nemlig igang med at gaine lidt, men pga at løbe-situationen jo er en tidspresset situation kan jeg ikke udskyde det.

Jeg må vel bare så sørge for at indtage ekstra mange kcal osv.

Ang. kreatin, så tror jeg at jeg venter med det. Når jeg engang når undertøjsmodel-kroppen, så vil jeg da garanteret mere ;) Man bliver jo nød til at sætte sig et nyt mål dernæst, men BB-typen vil jeg aldrig hen imod.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share