Ondt i maven når jeg løber!


Bob dylan
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er 14 år gammel og løber 10km på 40 minutter, der er dog en ting der bremser mig i at gøre det hurtigere, det er at jeg får lidt ondt i maven når jeg løber (kun hvis jeg løber rigtigt hurtig) og efter jeg er færdig kommer det meget mere, men kun i ture. Jeg håber at i kan hjælpe mig fordi jeg kan løbe hurtigere hvis ikke jeg får ondt i maven (det er ikke sidestik!)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du spiser et måltid mad, lige inde du skal ud at løbe, er det uden tvivl derfor :)

I stedet spis et måltid ca. 2-3 timer før. Afhængig hvor meget du skal træne, skal du tage stilling til hvor meget du vil spise. Spis så en banan eller lign. 15-30 min før du løber. Det gør jeg normalt, og får aldrig ondt...

Link to comment
Share on other sites

Det kan da sagtens have noget at gøre med meget vand i maven. Lyder som om du selv kan se hvad du skal eksperimentere med.

Hvad er grunden til at du drikker meget væske lige inden et løb? kroppen kan optage ca. 250 ml hvert kvarter, hvilket giver en rettesnor for hvor meget vand det kan betale sig at drikke af gangen. Regn med lidt længere tid hvis der er salt eller sukker i væsken.

Som regel vil 1-2 liter vand om dagen være nok til at opretholde væskebalancen, dog skal der mere til hvis der trænes hårdt eller under varme forhold.

Så længe du sørger for at have fået væske nok i løbet af dagen, burde 40 min løbetur heller ikke kræve væskeindtag (dog en god idé at få oprettet balancen igen efter løbeturen.

Det er også meget vigtigt i forhold til præstationsevnen at få væske nok, da et tab af væske svarende til 1% af din samlede kropsvægt vil resultere i et tab at ydeevne på ca. 10%.

Håber dette kan være til gavn

mvh Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share