Hvad skal der til for at slå min far?


Insaniac
 Share

Recommended Posts

Hey!

Måske har I læst i nogle af mine andre topics at min far har sat et kørekort til mig på højkant hvis jeg tager ham i en 10km´er.

Jeg er 184cm, 72kg og styrketræner også hver anden dag, men det der med løbetræning er ikke min stærke side, da jeg ikke specielt bryder mig om at løbe, hvor i modsætning til min far, som elsker det.

Altså han har sagt jeg kan score det kørekort på to måneder.

1) Jeg skal løbe 1vs1 mod ham på en 10km´er og komme ind før ham.

2) Slå hans bedste tid han nogensinde har løbet en 10km´er på, hvilket vidst er 38min56sek eller noget.

Jeg satser på 1´eren, da jeg tror det er den letteste vej til det kørekort ;)

Alderen er jo mod min far (46år) og alderen er med mig (17år). Jeg bliver 18år i maj, så det skal være inden maj at jeg skal nakke min far.

Hvordan vil I foreslå at jeg træner mig bedst muligt op til at kunne nakke ham? Og hvordan holder jeg evt. motivationen i gang, for som sagt, har jeg svært ved at få mig selv ud at løbe :(

Håber I vil hjælpe mig, da det jo alligevel er en del penge at spare og bagefter sådan en løbetur har man det jo bare overdrevet godt med sig selv.

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til motivation:

- Som du selv skriver "bagefter sådan en løbetur har man det jo bare overdrevet godt med sig selv. "

- Vigtigere er dog, at selve løbeturen er endnu mere overdrevet fed, når man lige kommer nok igang til at få grundformen på plads.

Jeg tror egentlig ikke du kommer til at mangle motivation, hvis du bare holder fast i den første hårde måned indtil benene finder deres egen rytme.

Derimod skal du nok tage dig lidt sammen, hvis du skal ned omkring 43-45 min, som din far vel stadig kan tage sig sammen til - jeg vil tro han er endnu mere motiveret end dig. Hvis man kan i en alder af 46 kan sætte sønnike, så føler man sig nok som 25 igen :-)

Faktisk vil jeg tro, at du muligvis kommer til at holde lidt igen med styrketræningen mens du vænner kropper til løbetræningen.

Men mon ikke du bare skal starte med to-tre ugentlige 5 km i nogenlunde roligt tempo. Eventuelt kan du sætte fart på den ene gang. Når du så har gjort det i en måneds tid kender du din løbe-krop bedre og kan begynde at træne mere seriøst.

Først efter denne start-måned bliver det sjovt. Find en god rute, som du kan bruge som test-rute og sammenlign din fremgang fra uge til uge. Men lad være med at gå efter pr hver eneste gang du løber. Du kan eventuelt langsomt sigte efter en uge-rytme, hvor du løber tre ture:

- Tempo-turen: Op til 10 km, hvor du efter et par km til at få varmen begynder at sætte tempoet op. Fra 4 til 9 km kan du så løbe tæt på rigtigt hurtigt i 5 km. Det er på denne tur, at du skal lære dit 10 km march-tempo. Så sørg for at finde en opmålt rute, så du kan se km-tiderne (løb med stop-ur).

- Max-turen: Et par km opvarmning efterfulgt af noget bakketræning/intervaltræning. Rigtigt godt til at tæske lungerne og giver samtidig rigtig god styrke. Pas på med denne træningsform - det er hårdt for benene! Start i det små og forøg tempo og distance stille og roligt. Den første måned efter startmåneden skal du føle dig rent til grin fordi du kun løber 4x200 m intervaller uden overhovedet at nå i nærheden af max-tempo. Hvis du ikke er forsigtig er denne træningsform rigtig god til at blive skadet.

- Hygge-turen: Find en rute med træer, fugle, en sø, dådyr, Bambi, Stampe og alle de andre. Løb 5 km stille og roligt og nyd solen - eller hop i samtlige vandpytter!

En måned før du skal løbe mod din far bør du finde et 10 km løb, så du kender distancen og din krops reaktioner. Det skal være et rigtigt løb, så du oplever feberen ved at stå midt i klyngen og mærker pulsen stige i forventning om startpistolen.

Og husk at sætte din far med stil :D

PS: Jeg aner naturligvis ikke om ovenstående passer til dig og din nuværende form. Men eftersom du er vant til sport og har en 17-årig løberkrop (72kg på 184cm lyder rigtigt fornuftigt) tror jeg ikke det er helt ved siden.

Link to comment
Share on other sites

Motivationen burde vel komme af sig selv: du FÅR et kørekort + du slår din far i hans eget game. B)

Ellers vil jeg mene at "mange bække små..." - med andre ord skal du fx lave små ugentlige mål som du ved du kan klare og derigennem holde motivationen høj.

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres gode svar ;)

Min kondi lige nu er ikke noget at råbe hurra for. Jeg løber ~6km på 30min. 10km´er klarer jeg vel så på en 50min tror jeg. Hurtigere tror jeg sq ikke jeg kan tage sådan en distance.

Hvis jeg har musik med mig, motiverer det mig mere for jeg glemmer alt om at jeg løber, men min MD kan ikke klare at hoppe op og ned så meget og den FM-radio jeg har er bare skod. Må skynde mig at få købt noget der virker ;)

Jeg dyrker også amr. fodbold, men sæsonen ligger meget stille lige her om vinteren, men så er jeg jo i god form når kamp-sæsonen starter til marts måned eller hvornår det nu er ;)

Edited by Insaniac
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har musik med mig, motiverer det mig mere for jeg glemmer alt om at jeg løber, men min MD kan ikke klare at hoppe op og ned så meget og den FM-radio jeg har er bare skod. Må skynde mig at få købt noget der virker ;)

En MP3 afspiller kan anbefales.

'Pyt

Ja, det har jeg også overvejet. Min far kunne også godt tænke sig en til når han løber, men problemet er jo bare at de ikke er helt billige ;)

Link to comment
Share on other sites

Træning træning.. Der er langt fra 50min til 36min. Så du skal sku nok se at komme igang. Jeg vil anbefale at du starter med at få grundformen på plads.

Løb 2*6km + 1-2*10km om ugen, indtil det bliver "behageligt" / rutine at løbe 10km.

Derefter kan du begynde at lægge noget mere interval træning ind, og presse tiden derned ad.

Men pas på ikke at overdrive, du har jo ikke tid til skadespauser...

Angående MD, så løber jeg selv med sådan en, og hvis jeg har den i hånden er der ingen problemer, eller hvis jeg har den på ryggen. Den sidder i et væskebælte når jeg har den på ryggen.

Man kan også få nogle MD(discs) der er ekstra shock absorberende....

Held og lykke...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Insaniac

Håber du er kommet godt i gang med træningen, og at denne forløber nogenlunde problemløst.

Der kan meget vel gemme sig et par minutter i din løbestil, da mange desværre ikke løber løbeøkonomisk optimalt. For at løbe en god 10 km. gælder det om at holde tyngdepunktet rimeligt lavt og undgå at "hoppe" og undgå at tage for lange skridt. Selv ændrede jeg en del på min egen løbestil efter jeg for nogle år siden begyndte at løbe på inlinerulleskøjter, hvor det jo selv sagt ikke er optimalt at løfte skøjterne mere end højst nødvendigt. Denne soleklare erfaring medførte at jeg begyndte at tænke en del over min løbestil.

Jeg fandt ud af at ved at gøre mit løb mere glidende med kortere skridt, og lavt og en lille smule fremadrettet tyngdepunkt, var der meget at hente.

Eneste ulempe var/er at det sker at jeg falder over selv små flisekanter på fortove hvis jeg ikke lige er opmærksom.

For mit vedkommende betød det en forbedring på 2-4 min. på 10 km. , men min løbeøkonomi var heller ikke god. Belastningen/skadesrisikoen er heller ikke nær så stor, hvilket i mit tilfælde har været rart for mine skindeben.

Ændring af løbestil/løbeøkonomi kommer dog ikke lige fra dag til dag. Hvis du beslutter dig for at arbejde med din løbestil skal du være indstillet på at der sagtens kan gå en måned inden det føles naturligt og forbedringerne for alvor kommer.

Din løbestil skal dog frem for alt føles naturlig og måske er den både god og økonomisk i forvejen, men så kan andre jo måske få lyst til at eksperimentere.

10 km. på 50 min. er et rimeligt udgangspunkt uden dog at være hverken nemt eller det der ligner, så du får helt sikkert din sag for, for mon ikke ham den gamle ikke også tager sig sammen og giver dig kamp til stregen.

Et godt fif til at forcere og få det optimale ud af formen er at indlægge intervaller og/eller fartleg 1-2 gange om ugen.

Derved vender du din krop til at løbe afslappet i et højt tempo og får banket pulsen helt op under taget. Rigtigt gjordt vil det give dig noget tempoudholdenhed og ikke mindst en fartresource som du sikkert kan snyde din far med.

Taktiske overvejelser skal du selvfølgelig også medtage. Find dine egne styrker og din fars svagheder. Er du f.eks god til at rykke ned ad bakke, hvilket din fars "gamle" ben sikkert ikke er, så brug det, men pas på ikke at brænde alt krudtet af på de første 3 km, for er der noget man kan så er det at gå ganske kold også på en 10ér. Er du i tvivl om din formåen så hæng på ham hele vejen og giv ham baghjul i spurten, hvis du da er hurtigst. ?

Med hensyn til træningen i øvrigt, så pas på ikke at løbe for mange km. i starten og du skal heller ikke drøne ud og lave intervaltræning flere gange om ugen nu. Start med 20 km. om ugen og byg langsomt op ved at ændre højst en ting per uge. Selv om alt skulle gå problemløst er der ingen grund til på noget tidspunkt at træne over 50 km/ugen.

Jeg taler af erfaring, da jeg har haft mange problemer med småskader, men ved optimal og alligevel skånsom træning har jeg løbet 10 km. på 36 min ved højst 25 km træning om ugen.

Håber du fik lidt mere inspiration.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share