Beregn dit energiforbrug - Kan det passe?


bimmer07
 Share

Recommended Posts

Hey Alle

Først lidt baggrunds historie:)

Så blev det tid til mit første indlæg. Jeg har fulgt med herinde og på andre fora on off ligeså længe, som jeg har trænet...dvs 6-7 år. Træningen består af styrke og cardio med målet at have en god grundliggende form både med styrke, masse og konditionsmæssigt. I vinterperioden, hvor vejret ikke ligefrem frister til udendørs aktivitet, har jeg mere fokus på styrke og masse delen, hvor jeg forår og sommer dyrker en del mere cardio, både for konditonen men også for at få fedt procenten ned.

Hvis der skal lidt tal på målet er det ret simpelt, at få fedt procenten ned.. Den ligger nu på en 17 % cirka (målt med tang). Den skulle gerne ned under 15 %, hvor jeg stadig har en fin muskelmasse.

Igennem alle de år jeg har læst div artikler og på debatfora, har jeg lært at træningen selvfølgelig vigtig, men at kosten er mindst ligeså vigtig! Og lige præcis kosten er mit svage punkt. Jeg elsker at træne og ville ikke kunne undvære det, så det er sjældent problem at få trænet.

Problemet ligger mere i selve kosten. Jeg har i perioder ofte svært ved at holde mig fra usunde ting, og har derfor altid troet, at det var derfor, jeg havde svært ved at få fedtprocenten det sidste stykke ned trods en stor mængde træning. Resten af min kost ser jeg som ret fornuftig - Massere af grovt brød, frugt, grønsager mm.

Den sidste tid, har jeg dog fået den ide, at jeg muligvis indtager for lidt mad, efter at jeg nogle gange går lidt død under træning. ( En tanke jeg har leget med nogle gange tidligere). Så derfor har jeg regnet lidt på, hvor mange kalorier jeg normalt indtager, og fundet denne frem http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae..._energiforbrug/

Jeg er dog i tvivl om det resultat den giver mig. Ved godt at den ikke er præcis, men den giver(burde vel give) et nogenlunde billede af ens energiforbrug.

Facts: 196 høj, 92 kg og 25 år = Basal stofskifte på 2088kcal

Totalt energi forbrug:

ikke træningsdag, men arbejdsdag= 3831 kcal

Arbejdsdag med styrketræning=4762 kcal

Arbejdsdag med cardio=4888

Jeg står i butik, så det meste af dagen forgår stående eller gående. Størstedelen af cardioen består at cykel til og fra arbejde med godt tempo.

Nu har jeg regnet på, hvad jeg normalt indtager på en dag... Jeg lander som regel på en 1800-2000 kalorier al efter om det er på en trænings eller hvile dag....Hvilket jo er al al for lidt i forhold til beregningen. Og det får mig altså til at tvivle på den beregning, men omvendt kunne det måske forklare, hvorfor målet ikke nås hurtigere.

Grunden til jeg tvivler er, at hvis jeg indtager så lidt i forhold til, hvad jeg forbrænder, så burde jeg vel, ikke have særlig megen energi til træning osv. Men jeg synes ikke det normalt er et problem, ja jeg oplever det nogle gange, men har indtil nu tilskrevet det træthed og stress efter for lidt søvn... Men kroppen fungere måske alligevel fordi den er vant til det efter så mange år?

Det er jo forholdsvis nemt at afprøve. Jeg kan bare skrue op for indtaget i en periode, og se hvordan det går... Meen jeg kunne godt tænke mig, lidt råd fra nogle som har noget erfaring med dette.

Specielt fordi jeg synes, at når jeg skruer ned for cardio træningen, har vægten det med at stige...hvilket jo er meget naturligt, men jeg tænker, at det samme sker, hvis jeg generalt skruer op kalorie indtaget...

Jeg har læst en masse der modsiger dette, men jeg er åbenbart stadig ikke overbevist...

Er der nogle som kan komme med lidt guldkorn?:D

Upsi...Det blev ret langt..Håber I har overlevet, og kan finde hoved og hale i det!

Link to comment
Share on other sites

Du nævner det selv. Du spiser usunde ting. Kager, slik, cola? Husk at ketchup også er en form for slik - der er masser af sukker i. Drop det og spis dig mæt i noget ordentligt, så ordner kalorie-regnskabet sig selv og din fedtprocent vil komme under 10%.

Edited by jkc
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share