Mit (næsten) eget HST styrkettræningsprogram


hardvig
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'ere

Jeg vil som nævnt i et par andre emner fra tidligere i dag gerne starte med at styrketræne igen efter et års pause, i den forbindelse har jeg brug for et træningsprogram...

Jeg fandt et træningsprogram i "Politikens Fitnessbog" som hedder "Større muskelmasse til den yngre mand" - det er lige præcist mig!

Her er programmet:

Ryg

Kropshævninger: 3 sets til failure

Træk til nakke maskine: 3 sets 10 RM

Træk til bryst maskine: 3 sets 10 RM

Dødløft: 3 sets 10 RM

Bryst

Bænkpres: 4 sets 10 RM

Cable Cross: 4x 10 RM

Peck Deck: 3x 10 RM

Ben

Squat: 4x 10 RM

Leg Extension: 3x 10 RM

Leg Curl: 3x 10 RM

Lægmaskine: 3x 10 RM

Skuldre

Skulderpres med håndvægte: 4x 10 RM

Skulderpres i maskine: 3x 10 RM

Sideløft: 3x 10 RM

Arme

Biceps Curl med curlstang: 3x 10 RM

Biceps maskine: 3x 10 RM (her overvejer jeg om det ikke var smartere bare at lave den med håndvægte?)

Dips med egen kropsvægt: 3x det antal man kan

Tricepsmakine: 3x 10 RM

Mave

I bogen står der

Lige mavemaskine og supplerende maveøvelser på gulv. det stiller jeg mig imidlertid ikke tilfreds med, så jeg har valgt at bruge Jørgen Storms "six pack til sommer" program til maven - eller rettere nogle øvelser derfra som jeg har haft success med tidligere...

Floor Crunch: 3x 12 reps

Hyperextended Crunch med vægte: 3x 12 reps

Lying floor hip rotation: 3x 12 reps

Reverse Bench Crunch: 3x 12 reps

Over 2 uger står der følgende:

Man: ryg og bryst

Tirs: ben

Ons: Skuldre og arme

Tors: fri

Fre: Ryg og bryst

Lør: Ben

Søn: fri

Man: skuldre og arme

Tirs: ryg og bryst

Ons: ben

Tors: fri

Fre: skuldre og arme

Lør: ryg og bryst

Søn: fri

Her er det så at det bliver rigtigt sjovt, for mit tidsskema tillader kun 3-4 træninger om ugen, og der er i ovenstående skema ikke taget højde for mavetræning...

Derfor tænker jeg at jeg synes at det er ret voldsomt at bruge en hel dag på "ben" når nu der kun er så få og simple øvelser som der er, derfor tænker jeg om man ikke på en eller anden måde kan splitte det op så ben ryger ind under skuldre og arme eller ryg og bryst dagene og så mave under den modsatte dag og så i stedet bare lave de til et 2-split program i stedet for sådan her?

Er det muligt, og hvordan ville du/i mene at det så skulle se ud?

Er øvelserne i orden?

lad mig få din uforbeholdne mening samt ændringsforslag, så bliver jeg rigtig glad.

På forhånd mange tak!

EDIT: glemte at sige at tirsdagen helst skal holdes hellig dag jeg går til volley den dag... Torsdag kommer jeg rigtig sent hjem fra arbejde så den er heller ikke så god...

Men det er vel realistisk at træne mandag, onsdag, fredag og så lørdag og/eller søndag?

Edited by hardvig
Link to comment
Share on other sites

Men det er vel realistisk at træne mandag, onsdag, fredag og så lørdag og/eller søndag?

HST går groft sagt ud på at træne FULLBODY 3 gange om ugen, med variende rep-range hver anden uge, så allerede når du begynder med at snakke om splits og en milliard øvelser går du væk fra princippet.

Der er et program i forvejen her på MOL, som du kan kigge lidt nærmere på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share