[Nye input]Fra 2-split til planche-træning


Dr. Durden
 Share

Recommended Posts

Det er efterhånden nogle uger siden, jeg nåede mit mål med de 100 kg. på bænken. Nu har jeg sløset den i med nogle lettere udefinerede træningspas - og det går jo ikke i længden! Savner også, at jeg ved jeg arbejder mig mod et mål...

Jeg kunne godt tænke mig at arbejde mod en planche push up. Til de der ikke er familiær med planche:

Jeg er i Canada de næste fire måneder og har lovet mig selv, at jeg skulle få gang i noget alternativ træning herovre, men jeg er blot startet i den gamle routine, som er et 2 split med biceps på skulder/brystdagen.

Men jeg vil gerne have jeres hjælp til at stykke et nyt program sammen, som har 2 mål: 1. planche-progression 2. Større overarme (dårlige gener).

Jeg kender udemærket Coach Sommers planche træning, men kunne godt tænke mig et helt program med deløvelser, der hjælper mig på vej.

Mig:

184 cm, 76 kg

styrketrænet 8 måneder.

Holder pt en tuck planche i et par sekunder.

Mit nuværende program roughly put:

1a:

Bænk: kørte gillinghams peaking cycle

Incline bænk

DB laterals

Standing biceps curls med z-stang

incline db biceps curls

Skulderpres på smith eller i maskine

triceps extensions hvor man "falder" ned under en barre og så extender sig op igen

vandrette biceps curls i kabeltrækket...

...supersettet pull-ups med parallelt greb

Og hvis skulderen er godt kørende så enten bent over cable flyers eller dips eller butterfly-maskinen.

En enkelt maveøvelse

2a:

Bred cable pull down

Smal cable row

Assisted chins

Dødløft

Squat

Bred row på maskine (den seneste månede har jeg dog kørt BOR og yates row)

chin/lats-træk på maskine

1b(forskelle fra a er markeret med fed)

Bænk: kørte gillinghams peaking cycle

decline bænk på smith

DB laterals

Standing biceps curls med z-stang

Stående skulderpres med smallere greb (skulderbredde)

triceps extensions hvor man "falder" ned under en barre og så extender sig op igen

Cable curls med reb

vandrette biceps curls i kabeltrækket...

...supersettet pull-ups med parallelt greb

en enkelt maveøvelse

2b

Stort set som a

Derudover har jeg haft en dag, hvor jeg har kørt core-øvelser på bold og en massemaveøvelser.

Skal jeg have større skulderfokus i mit nye program? Og hvad siger i til at blande Coach Sommer med GTG og så sige, at jeg skal starte ud med at holde en tuck planche et minut fordelt ud over hele dagen hver dag?

Kom gerne med alverdens input. Overvejer at oprette en log, så vil gerne have et forholdsvis fast program, jeg kan berette fra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke kommentere på dine valg af styrkeøvelser, men derimod holde mig til coreområdet.

Du skriver du har en dag med core-øvelser?

Jeg ville anbefale dig at lægge 30-50mins core øvelser ind før hver trænings-session, og her mener jeg de øvelser der går i de(n) inderste/dybe mavemuskel samt øvelser der træner hele dit stabiliseringsområde.

Din sæk kan sagtens tåle hyppige tæv og i øvelser som den du ønsker kræves der virkelig en stærk sæk.

Har du kigget på www.beastskills.com ?

Såhut jeg hvisker ligger der et par gode artikler om både core, men også teknikken bag 'den slags' øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke kommentere på dine valg af styrkeøvelser, men derimod holde mig til coreområdet.

Du skriver du har en dag med core-øvelser?

Jeg ville anbefale dig at lægge 30-50mins core øvelser ind før hver trænings-session, og her mener jeg de øvelser der går i de(n) inderste/dybe mavemuskel samt øvelser der træner hele dit stabiliseringsområde.

Din sæk kan sagtens tåle hyppige tæv og i øvelser som den du ønsker kræves der virkelig en stærk sæk.

Har du kigget på www.beastskills.com ?

Såhut jeg hvisker ligger der et par gode artikler om både core, men også teknikken bag 'den slags' øvelser.

Kender godt beastskills, men tak. Du har nok ret i at jeg skal sætte mere focus på core!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke så meget at bidrage med, men vil da lige udtrykke min interesse for projektet.

Jeg er nemlig også selv så småt begyndt at træne på et par gymnastiske øvelser og håber også at kunne træne mig op til en planche pushup eller to. Der er nu et stykke vej endnu for mit vedkommende. Om det lykkedes for mig ved jeg ikke, men det er jo i hvert fald god styrketræning når man vejer 15kg for meget... :crazy:

Jeg går ud fra at du har set den samme fyr som du linker til på youtube's anden video, der hedder "My Planche Training"? Det er primært armbøjninger med hænderne helt nede ved hoften, eller så langt dernedaf man nu overkommer, som demonstreret i den video, jeg er begyndt at træne. Derudover træner jeg L-sits mellem en kommode og vindueskarmen. Det er jo de samme muskler, man bruger, bare i en anden og lidt lettere vinkel. Det er særdeles hårdt for arme og led at holde en L-sit i bare et minut.. Du er sikkert i meget bedre form og mindre overvægtigt end jeg, men jeg vil lige nævne at jeg efter de første par forsøg fik så ondt i højre arm at jeg troede jeg havde reddet mig århundredets tennisalbue. Det gik dog væk efter et par dage, men efterlod mig en vis respekt for øvelsen.

Held og lykke med træningen!

Edited by lars1977
Link to comment
Share on other sites

Tak og i lige måde! Jeg har egentligt ikke trænet så meget L-sits, men efter to dage med en masse tuck planche fordelt ud over dagen var området omkring lat, skulderblad og teres musklerne ret smadret. Så nu har jeg kørt en masse core og er dejligt øm i sækken. Kører hip push ups sammen med core

Link to comment
Share on other sites

Det virker sgu det der med tuck planche. Er nu oppe på 10 sekunder og "force-følelsen" er en helt anden end i starten. Er begyndt at kunne arbejde med at vippe lidt med lænden. Har droppet bænkpres helt og bruger i stedet diverse dips...

Men det har desværre sat sig i mit venstre skulderblad, som ikke var helt på toppen i forvejen. Er lige startet hos fys og so far er træning no-go, shame shame...

Men vil lige dele et par links med andre interesserede:

Core og meget mere:

http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/...ke/page108.html

Planche:

http://www.dragondoor.com/articler/mode3/505/

http://www.dragondoor.com/articler/mode3/36/

The Coach til T-muscle:

http://www.gymnasticbodies.com/articles2.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share