Træning til Ironman 2010


olesen82
 Share

Recommended Posts

Hej

Da jeg ikke kan dyrke min primære sportsgren mere pga en skade, har jeg brug for nye udfordringer, og her tælnkte jeg på en ironman. :) Ved godt det er kongedistancen og ikke bare lige noget man gør. Det er også derfor jeg "allerede" nu skal have tilrettelagt min træning, så jeg kan komme igang. JEg har styr på alt det styrkemæssige osv, og til dels også løbedelen. Det jeg mangler at fåp struktureret er svømme og cykeltræningen.

Det jeg umiddelbart forestiller mig er en 2-3 mdr opsartsfase, hvor der skal ske tilvænning til fx cykel og svømning, med fokus på teknik i svømning.

JEg har læst mig frem til, at det er en god ide at deltage i nogle klassiske triathlon stævner inden Ironman, så det planlægger jeg også...

Jeg har en ok løbetid ( ca. 19 min på 5 km ) men det halter gevaldigt med svømmedelen, hvorfor det nok er der jeg skal lægge en del kræfter.

Er der nogen der har erfaringer med planlægningen af træningen. Altså for et helt år. Hvordan man bygger det op, hvor meget træning der skal til osv osv...

Jeg planlægger at melde mig i en TRI klub snarest, men ville gerne lidt igang selv før det :) Nogen der kender nogle gode klubber omkring Virum/holte?

Håber i har tid og lyst til at hjælpe :)

Link to comment
Share on other sites

har lavet en foreløbig ugeplan der ser såldes ud:

Svøm; 4 gange pr uge: ca 1000 meter pr gang fokus på teknik

cykel: 3 gange pr uge, både spinning og udendørs

løb: 3 gange pr uge. den ene gang er intervaller ca 5 km, de andre er 10 og 15 km med relatiov lav intensitet

styrke: 3 gange pr uge ( ved godt det ikke skal vær eså meget men indtil videre er det sådan det er :) )

men ovrevejer at få "professionel" hjælp til programmet, selv om det er lidt dyrt :(

Link to comment
Share on other sites

Synes du har gjort de rigtige overvejelser og dispositioner. Du skal måske bare passe på at det ikke bliver for meget træning, men ud fra din 5km tid så ved du allerede hvad det drejer sig om. Hvis du bliver nødt til at skære ned på træningen ville jeg tage noget af cyklingen ud.

Har du virkelig tid til at køre det program i mange uger fremover?

Link to comment
Share on other sites

ok. lyder godt. :) ja sådan som det ser ud nu kan jeg godt tilrettelægge det mht tiden. Der bliver ikke tid til så meget andet men det er jeg også indstillet på :) men regner med at købe programmer af Aleksandar Sørensen-Markovic..

nogen der har erfaringer med ham?

Link to comment
Share on other sites

ok. lyder godt. :) ja sådan som det ser ud nu kan jeg godt tilrettelægge det mht tiden. Der bliver ikke tid til så meget andet men det er jeg også indstillet på :) men regner med at købe programmer af Aleksandar Sørensen-Markovic..

nogen der har erfaringer med ham?

En personlig træner er ikke noget dumt valg. Det er dog vigtigere at have motivation end at have gode programmer, så det er stadig en god idé at melde dig ind i en tri-klub.

Jeg kender ikke noget til hvor god Aleksandear er som træner, men han er en garvet triathlet, og har helt sikkert en stor erfaring med træningsplanlægning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share