Puls vs. belastning


Andersen80
 Share

Recommended Posts

Hej

Måske et noget kryptisk spørgsmål - som netop beskriver et af de problemer der er med at bruge pulsen som 100 % korrekt rettesnor for træningseffekt.

I mit program har jeg 2-3 daglige træningsture (på cykel) med intervaller a 3-5 min. på AT (puls 162 selvom det for spørgsmålet er underordet :-)).

Personligt ligger min puls på 100-120 under opvarmning på 30-40 min. Efter intervallerne under rulleturen hjem, der køres med en balastning tilsvarende opvarmningen men her liller pulsen ofte imellem 110-140 - selvom belastningen som nævnt er lav. Jeg antager at denne højere puls skyldes ilt-gæld tilbagebetales fra intervallerne, eller træthed ophober i musklerne.

Mit problem er bare, at jeg ikke ved hvordan jeg skal tolke "træningsudbyttet" af de 20 min. med puls 120-140 - som under andre forhold (bl.a. når pulsen skal op efter opvarmningen) svarer til en ganske høj belastning hvor der virkelig skal ligges nogle watt i pedalerne.

Jeg registrerer nemlig min træning i pulszoner som jeg skriver ned, og her indgår de 20 min. afrulning som en hård belstning, selvom der reelt var lav intenstitet.

Hvordan gør I? - og er de 20 min. at regne som "hård" træning pga. den høje puls, eller skal man rettere omklassificere den til rolige kilometer?

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene dine definitioner af pulszonerne er forkert.

Din AT er 162 og formentlig 80-85% af max, dvs dit max er et sted mellem 190 og 200.

En puls på 140, det højeste du opnår på din "tilbagetur", er altså et sted mellem 70-73% af max, og hvis det typisk ligger mellem 120-140 vil snittet være 65-68% af max.

Under 70% er ikke at betragte som hård træning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene dine definitioner af pulszonerne er forkert.

Din AT er 162 og formentlig 80-85% af max, dvs dit max er et sted mellem 190 og 200.

En puls på 140, det højeste du opnår på din "tilbagetur", er altså et sted mellem 70-73% af max, og hvis det typisk ligger mellem 120-140 vil snittet være 65-68% af max.

Under 70% er ikke at betragte som hård træning.

tak for svaret Maxpower men jeg tror du misforstod mit spørgsmål.

jeg kender godt alt omkring de gænge definitioner af hård,middelhård træning osv. baseret på % af ens maxpuls.

Mit spørgsmål gik isoleret set bare på, forskellen i træningsudbyttet imellem a og B)

a) kører 30 min. med 150 watt og pulsen er 100-120 (dette er under opvarmning inden intervaller)

B) kører 30 min. med 150 watt og pulsen er 120-140 (dette er afrulning efter intervallerne)

Vil a og b give det samme udbytte af træningen (pga. samme watt-belastning) også selvom pulsen er forskellig ((((og her menes ikke at B) gør turen længere og dermed giver bedre form og lignende))))

Link to comment
Share on other sites

tak for svaret Maxpower men jeg tror du misforstod mit spørgsmål.

ja, så må du lære at formulere spørgsmålet lidt bedre. :wink:

Der vil næppe være nogen forskel fysiologisk - du laver samme arbejde, men pulsen er blot højere grundet udtrætning forinden. Træner du i et lokale med høj luftfugtighed vil din puls nok også være højere for samme belastning, men det vil træningseffekten ikke.

Det eneste der kunne være sådan principielt set er en mental effekt i og med du vænner dig til at arbejde ved højere puls, men jeg tror procenterne skal være markant højere før det i praksis har effekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share