Puls ved 10 km løb


MadsP.
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg skal løbe Powerade testløb på Islands Brygge, 10 km distancen, her søndag d. 27. september.

Jeg er dog i tvivl om hvilken puls jeg skal gå efter at holde under løbet. 10 km er det længste jeg har løbet i løbet af de sidste 2 år pga en del problemer med skinnebensbetændelse, men jeg har nu løbet skadesfrit i et halvt år, hvor jeg har fulgt løbeprogrammer fra loberen.dk.

For en 6-7 uger siden løb jeg 5 km på 19:19 til Änglamark løbet på Østerbro. Her havde jeg en gennemsnitspuls på 177. De længere ture jeg har været ude at løbe på det sidste (af 7-8 km) har foregået i et roligt tempo med en km-tid på omkring 5:20 - 5:30, og en snit puls midt i 140'erne.

Umiddelbart går jeg efter en 10km-tid på omkring 40-45 minutter, og mit eget bud på en puls ville være midt i 160'erne.

Lyder dette rimeligt?

Af supplerende info kan det siges at jeg er 24 år, 186 cm høj og vejer 78 kg.

Mvh. Mads

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg godt løbet er afsluttet men vil alligevel give mit besyv med.

I konkurrenceøjemed ville jeg ikke løbe efter puls. Pulsen afhænger af mange forskellige faktorer og f.eks. kunne du i konkurrence være lidt mere gearet op og dermed vil din puls måske også være lidt højere end normalt. Løber du efter pulsen vil du så kunne risikere at færdiggøre løbet uden at have givet dig fuldt ud. Du har jo garanteret løbet distancen før så du ved jo nok ca. hvilket tempo du kan holde. Og så husk at give den gas. Man kan ofte mere end man lige tror.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share