Forbinde knæ - hvordan?


gkhn
 Share

Recommended Posts

Jeg søger en illustration eller guide til hvordan man kan forbinde sit knæ - jeg kan sagtens finde billeder om hvordann man skal binde anklen op, men jeg synes det er umuligt at google en illustration om hvordan man skal binde knæet op. Det skal bare være en alm. forbinding, altså sådan en der bare støtter under løb. Håber noge herinde kan hjælpe, mvh Gkhn

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne lige vide hvorfor du vil finde ud af hvordan du binder dit knæ op?

Er det for at du kan løbe længere eller hvad er det lige der gør at du vil binde dit knæ op?

Hvis du har problmer med knæet så ville jeg nok få tjekket min sko, mine hofter og mine ankler for om det er der et evt. problem stammer fra. Bare at binde/tape ting op er ikke alt for smart, hvis man ikke ved hvorfor man gør det...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne lige vide hvorfor du vil finde ud af hvordan du binder dit knæ op?

Er det for at du kan løbe længere eller hvad er det lige der gør at du vil binde dit knæ op?

Hvis du har problmer med knæet så ville jeg nok få tjekket min sko, mine hofter og mine ankler for om det er der et evt. problem stammer fra. Bare at binde/tape ting op er ikke alt for smart, hvis man ikke ved hvorfor man gør det...

I forbindelse med en fodboldkamp i starten af maj i år vred jeg om på knæet, skadestuen fortalte mig standard svaret; gå hjem og læg is på og hold benet oppe, så er du klar til at spille fodbold igen om 4 uger. Gik med krykker de 2 første uger, de sidste 2 uger var smerten nogenlunde ens alle dage, det er først for halvanden måned siden jeg begyndte at kunne gå, hoppe etc. uden det gør alt for ondt. Jeg gik til egen læge, blev henvist til Ringsted Sygehus hvor en læge tjekkede mit knæ og henviste mig til en MR-scanning d. 27/1 2010, der er jo lang tid til.

Jeg vil gerne ud og bevæge mig og måske spille lidt fodbold igen, tænker på at starte serie5 hvis mit knæ ellers kan holde til det, og det er så her forbinding kommer ind - jeg har lige købt balancebræt som jeg vil træne lidt på, men udover det vil jeg gerne løbe lidt og så stille og roligt se om jeg kan sparke til en bold igen :)

Link to comment
Share on other sites

Godt så, hvor er det så at du har ondt henne i knæet, for hvis det er inde centralt i knæet, så er det NO GO!!! at begynde at binde det op/tape/knæbind for at spille fodbold, da det så højst sandsynligt er en bruskskade og at du kun kan gøre den værre ved at spille bold og løbe på det.

Hvis du derimod føler det lidt ustabilt og smerten kun kommer i helt bestemte situationer og bevægeretninger, så er det derimod højst sandsynligt en ligamentskade, som kan være okay at tape op, men aldrig bind på.

Her kommer forklaringen på hvorfor tape er iorden, men knæbind ikke er.

Knæbind og bind generelt, er en fuld støtte som kroppen kan læne sig op ad uden at skulle yde noget for at få funktionen ud af det, et ekstra sikkerhedsnet, men som i længden kun gør kroppen dårligere, for den har jo altid dette net på. Det svarer lidt til at lærer at køre bil hvor man skal følge en GPS, her vil man hvis man mister GPS'en ikke kunne finde vej, da man ikke har lært at forholde sig til vejene og gidet at se efter hvor man kørte.

En tape derimod giver, da den sidder fast på huden, en feedback til kroppen selv om at nu skal du stoppe for ellers går det ud over huden, og så vil antagonistmuskulaturen, de muskler der kan lave bevægelse modsat rettet bevægeretningen, i forhold til retningen gå ind og aktivere for at beskytte huden (kroppen). Så her bliver kroppen bedre og stærkere til når man engang ikke længere har tape'en på.

Så prøv at finde en fys der evt. kan teste dit knæ lidt igennem og måske få denne til at lægge en tape på, der kan "stoppe" de retninger der volder dig problemer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger et knæbind til mit knæ, da jeg har haft knæproblemer i lang tid.

vil det sigeat jeg ikke kan spille uden det senere hen så? s:

Du kan godt, men det er bare ikke så smart at tage det af og så tro at man bare kan tonse igennem fra start af, da sener, ligamenter og muskler har været vant til en udefrakommende støtte som du nu fjerne og så skal alle disse ting vågne op til dåd og det tager sin tid.

Det kommer self. også an på hvor lang tid man har gået med bindet, for jo længere tid jo mere er kroppen i området faldet i søvn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share