På vej mod endeligt mål


ZulFo
 Share

Recommended Posts

Hej alle

For flere måneder siden var jeg en smule aktiv på mol.dk's fora - jeg var i gang med et større vægttab fra 121 til 80 kg.

I dag er det mål nået, og lidt til - min vægt ligger og svinger mellem 78 og 79, og har gjort det i ca. 3 måneder, så jeg holder fint fast i mit resultat, også uden at jeg skal tælle alt jeg spiser - faktisk tæller jeg ikke, og har ikke gjort det på noget tidspunkt under min livsstilsændring.

Jeg trænede under tabet op til 6 gange ugentlig af ca. 1 time, med cykel og en smule styrketræning.

Nu vil jeg så gerne af med lige de sidste 2-3 kg. så jeg kommer ned i nærheden af 76 kg. så jeg rammer min idealvægt i henhold til de BMI målinger jeg har fået lavet.

Jeg synes bare ikke rigtig at der sker så meget igen - det ser ud til at jeg ikke helt kan smide mine kg. som jeg gjorde for 3 måneder siden. Jeg har lagt motionen en smule om, så jeg nu løber og kun bruger cyklen som opvarmning, men de forbrændte kalorier på motionen er de samme..

Jeg er også lidt usikker på om jeg har meget mere at smide af - jeg har nu en "del" overskydende maveskind, og måske har jeg faktisk ikke det fedt på kroppen som jeg synes det ser ud til i spejlet, simpelthen fordi det er hud?

Jeg skal sige at jeg af bygning er meget mager/tyd, især arme og ben - der er intet fedt tilbage der at tage af :)

Nå, det var egentlig mest generelle tanker efter et større vægttab over relativ kort tid - startede på de 121 kg. i november sidste år, så der er sket meget det sidste år.

Hilsen en helt ny person! :)

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest vil jeg sige stort tillykke med vægttabet! Det er sgu godt gået, det må man sige! Og ja, når man er kommet så langt som du er, så bliver de sidste 2-3 kg pludselig meget vigtige, set i forhold til, om man er tilfreds eller ej.

Hvor høj er du?

Og er kosten stadig den samme som den var under vægttabet?

Eftersom du nu har tabt dig, er dit energiforbrug derfor også blevet mindre, hvormed energiindtaget således også bør være det. Så hvis du spiser på samme måde, som du gjorde tidligere i vægttabet, er det måske dit kalorieindtag der simpelthen er en smule for stort? Du skriver jo, at de forbrændte kalorier gennem motionen fortsat er af samme mængde, så formentlig er det kosten den er "gal" med.

Eftersom du dog også skriver, at både dine arme og ben er tynde/magre, kan det altså derfor sagtens tyde på, at det du kan se på maven, simpelthen er løs hud, som du selv nævner. Men det er svært at sige, for det kan også være fordi, at du hører under den gruppe der er "æbleformet", og derfor kan du så reelt godt kan have slanke arme og ben, men stadig have lidt fedt på maven.

BMI er langt fra altid til at regne med, da der ikke tages højde for muskelmasse, kropsbygning osv, så derfor vil jeg råde dig til, at måle dine resultater og graden af tilfredsstillelse i spejlet istedet. Derudover kan man ofte også mærke rent fysisk i kroppen, om man føler sig tilpas med sin størrelse eller om den er generende for én (når man går, ligger, sidder, rejser sig osv.). Så prøv evt. at lægge mærke til det.

Det er svært at sige om du reelt bør tabe dig mere, eller om du faktisk vejer lige præcis det, som du er bygget til (og at det der generer dig altså er hud der endnu ikke har trukket sig sammen). Det er helt op til dig selv at vurdere. Jeg har dog ofte hørt folk tale om, at når de vejer for meget, i forhold til det, som netop deres krop er "bygget til", så er det nemmere at tabe sig, hvorimod de hurtigt tager på, hvis de vejer under. Vejer de derimod omkring det de "skal", så kan de indtage skiftevis lidt flere eller færre kalorier, uden at det kan ses på vægten. Jeg har aldrig hørt om, eller set nogen dokumentation på, om det i virkeligheden er tilfældet, at hver individuelle krop har en "foretrukken" vægt der passer til netop denne kropsbygning, men personligt synes jeg, at det lyder meget realistisk. Især set i forhold til vores viden omkring, at kroppen er fantastisk til hele tiden, at forsøge at skabe de bedst mulige betingelser for den selv.

Men ja, det er en vurderingssag, så det må være op til dig selv, at mærke hvordan du har det i kroppen og tillige med spejlbilledet! =) Og altså derefter vurdere om du bør tabe dig de sidste 2-3 kg eller ej.

Jeg har ikke meget erfaring med de helt store vægttab, så de mere generelle inputs håber jeg, at andre her på forummet kan komme med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share