Styrketræning som kalorieforbrænder?


TroelsP
 Share

Recommended Posts

Ja går til kampboksning og har gjordt det i 1½ år, og skal egentlig tabe mig nogle kilo, men synes det er svært sådan lige og gøre det :D

Altså jeg løber en gang om ugen, da jeg boksetræner mandag, tirsdag og torsdag :) Udover det overvejer jeg at stå op en halv time før,

end normal, og så træne 30 min på vores crosstrainer.

Har overvejet styrketræning, sådan 1-1½ time Onsdag og fredag, hvis man forbrænder kalorier på det? :)

Skal simpelthen smide det sidste fedt! :P

Link to comment
Share on other sites

Self. forbrænder du kalorier ved at styrketræne. Dine muskler kræver mere ilt ved hårdt arbejde, hvilket øger forbrændingen.

Hvis intensiteten forhøjes gennem f.eks. cirkeltræning, kan energiforbrændingen være ligeså høj som en god løbetur.

Link to comment
Share on other sites

Cirkeltræning kan udføres på mange måder. Med eller uden vægte. Det er kun fantasien, der sætter grænser. Det handler i bund og grund om at udføre forskellige øvelser hurtigt efter hinanden uden pauser. Der er et program på forsiden af MOL, som giver råd til cirkeltræning uden vægte. Personligt er jeg glad for bronzecirkler. Hvis du har været i mili kender du måske konceptet, ellers kan du google det.

En anden træningsform der kan anbefales er crossfit. Virkelig effektiv styrke- og kardiotræning. De større byer har crossfit-klubber. Du kan få inspiration på http://www.crossfitcopenhagen.dk/

Link to comment
Share on other sites

Ja går til kampboksning og har gjordt det i 1½ år, og skal egentlig tabe mig nogle kilo, men synes det er svært sådan lige og gøre det :D

Altså jeg løber en gang om ugen, da jeg boksetræner mandag, tirsdag og torsdag :) Udover det overvejer jeg at stå op en halv time før,

end normal, og så træne 30 min på vores crosstrainer.

Har overvejet styrketræning, sådan 1-1½ time Onsdag og fredag, hvis man forbrænder kalorier på det? :)

Skal simpelthen smide det sidste fedt! :P

Jeg vil da godt lige give et lille råd med her fra også.

Du skal nok gøre mere ud af dit løb og så kombinere det med en rask cykeltur.

Få dig en mountainbike og tag en tur i skoven. Så har man det sjovt, medens man sveder.

Den bedste måde at forbrænde kalorier på er ved cardiotræning.

http://www.lidtfedt.dk/pulstraening.php Her kan du læse lidt mere om, hvor din puls skal ligge for at forbrænde fedt.

Styrketræning er en fin ide til at kombinere med sin cardiotræning.

Større muskulatur giver en øget forbrænding.

Kør evt. noget squat, rowing og bench press.

Og når du styrketræner, så nøjes med en times træning, ikke mere.

Og udnyt tiden optimalt i centret.

Der er dog ingen tvivl om, at du får mest ud af cardio.

Brug mindst 30 min. hver dag på cardio, hvor din puls kommer op, hvor du forbrænder kalorier.

Og så skal vi jo ikke glemme at spise sundt.

Masser af grønt og fedtfattige proteiner.

Skal du absolut indtage fedtstoffer, så sørg for, at de er vegetabilske og at de indeholder essentielle fedtsyrer, som hjælper med at omsætte kropsfedt til energi.

God træning..

Mvh. Pinstripe

Fitnessinstruktørstuderende. :)

Link to comment
Share on other sites

Den bedste måde at forbrænde kalorier på er ved cardiotræning.

http://www.lidtfedt.dk/pulstraening.php Her kan du læse lidt mere om, hvor din puls skal ligge for at forbrænde fedt.

God træning..

Mvh. Pinstripe

Fitnessinstruktørstuderende. :)

Hej Pinstripe

Som kommenene fitnessinstruktør bør du nok opdatere din viden, al snak om fedt forbrændingszone er vrøvl, myte og pølse snak

Link to comment
Share on other sites

Hej Pinstripe

Som kommenene fitnessinstruktør bør du nok opdatere din viden, al snak om fedt forbrændingszone er vrøvl, myte og pølse snak

Kan du så ikke lige komme med links til den fagre ny viden, så du kan dokumentere din påstand.

Vil du påstå, at du kan forbrænde kalorier på hvilket som helst pulsniveau så godt som andre niveauer?

Link to comment
Share on other sites

Pinstripe: Træning med lav intensitet i "fedtforbrændingszonen" er et råd der hører til i 90'erne.

I dag er konsensus at man over tid forbrænder mere fedt ved høj intensitets cardio.

Dette skyldes dels, at man forbænder mere energi i den tid man er igang med høj intensitet fremfor lav intensitet. Dels, at der efter cardio med høj intensitet vil være en forhøjet forbrænding i en periode efter udførelsen. Denne efterforbrænding er stort set ikke-eksisterende hvis man holder sig i den gamle "fedtforbrændingszone".

Dit andet statement om, at man uden tvivl får mest ud af cardio fremfor styrketræning når det gælder fedtforbrænding er jeg heller ikke nødvendigvis enig i. Det kommer dog bl.a. an på ved hvilket intensitetsniveau henh. cardio og styrketræning udføres på.

Styrketræning bidrager med forbrænding under udførelsen, men er ligesom høj intensitets cardio også forbundet med en øget forbrænding efterfølgende.

Hvis man planlægger efter at tabe noget fedt ville jeg altid vælge styrketræning (evt. i form af cirkeltræning, som foreslået) som basistræning og noget høj intensitets cardio, som supplement.

At du skriver følgende:

Vil du påstå, at du kan forbrænde kalorier på hvilket som helst pulsniveau så godt som andre niveauer?

tyder i øvrigt på, at du slet ikke har fat i det grundlæggende argument for "fedtforbrændingszonen" dengang den var populær. Hvis du tror at man forbrænder flere kalorier ved lavt pulsniveau ("fedtforbrændingszonen") end ved et højt pulsniveau, så er det ikke længere fysiologi og træning vi skal tale om, men derimod den gamle fysikbog der skal trækkes frem af gemmerne..

P.S skal man jo også lige tænke på at 2 timers træning i "fedtforbrændingszonen" er noget af det mest kedelige man kan forestille sig...;-)

Edited by turb
Link to comment
Share on other sites

Enig i at al snak om fedtforbrændingszoner bør høre fortiden til. Det handler om, hvormange kalorier, man får forbrændt på den tid, man har sat af.

Har man en time til rådighed, kan man måske forbrænde 600-1000 kcl afhængig af kropsvægt, men det kræver, at intensiteten ikke er højere, end at man kan holde tempoet i denne time. Det vil jo være en lavere intensitet, man kan holde, når man løber en time end når man løber en halv time. Man vil dog forbrænde flere kalorier, når man løber en time end når man løber en halv time. Også selv om intensiteten er højere, når man løber en halv time.

Link to comment
Share on other sites

Pinstripe: Træning med lav intensitet i "fedtforbrændingszonen" er et råd der hører til i 90'erne.

I dag er konsensus at man over tid forbrænder mere fedt ved høj intensitets cardio.

Dette skyldes dels, at man forbænder mere energi i den tid man er igang med høj intensitet fremfor lav intensitet. Dels, at der efter cardio med høj intensitet vil være en forhøjet forbrænding i en periode efter udførelsen. Denne efterforbrænding er stort set ikke-eksisterende hvis man holder sig i den gamle "fedtforbrændingszone".

Dit andet statement om, at man uden tvivl får mest ud af cardio fremfor styrketræning når det gælder fedtforbrænding er jeg heller ikke nødvendigvis enig i. Det kommer dog bl.a. an på ved hvilket intensitetsniveau henh. cardio og styrketræning udføres på.

Styrketræning bidrager med forbrænding under udførelsen, men er ligesom høj intensitets cardio også forbundet med en øget forbrænding efterfølgende.

Hvis man planlægger efter at tabe noget fedt ville jeg altid vælge styrketræning (evt. i form af cirkeltræning, som foreslået) som basistræning og noget høj intensitets cardio, som supplement.

At du skriver følgende:

Vil du påstå, at du kan forbrænde kalorier på hvilket som helst pulsniveau så godt som andre niveauer?

tyder i øvrigt på, at du slet ikke har fat i det grundlæggende argument for "fedtforbrændingszonen" dengang den var populær. Hvis du tror at man forbrænder flere kalorier ved lavt pulsniveau ("fedtforbrændingszonen") end ved et højt pulsniveau, så er det ikke længere fysiologi og træning vi skal tale om, men derimod den gamle fysikbog der skal trækkes frem af gemmerne..

P.S skal man jo også lige tænke på at 2 timers træning i "fedtforbrændingszonen" er noget af det mest kedelige man kan forestille sig...;-)

Jeg tror slet ikke, at du har forstået, hvad jeg mener med pulstræning. Pulstræning er højintensitetstræning med høj puls.. IKKE LAV PULS!

Ellers havde jeg vel foreslået den unge mand at sove kiloerne af.

Og det virker jo ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, hvis du går til kampboksning og skal tabe noget for at blive i en vægtklasse er det ikke en god ide´med for meget styrketræning. Cardiotræning er nok det du skal satse på. Og du kunne nok også kigge på kosten, og via den vej tabe de fornødne kilo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror slet ikke, at du har forstået, hvad jeg mener med pulstræning. Pulstræning er højintensitetstræning med høj puls.. IKKE LAV PULS!

Ellers havde jeg vel foreslået den unge mand at sove kiloerne af.

Og det virker jo ikke.

Anbefaler det link du har postet ikke til træning hvor pulsen ikke kommer for højt op? Linket synes jeg ikke fortæller noget om højintensitetstræning.

@trådstarter: Da jeg selv kæmpede i vægtklasser var det kosten der var afgørende for om man smed de sidste kilo, men det er en rigtig svær balancegang, især op til stævner. Start i god til med at planlægge tidspunkter for kampe og vægttab og find i øvrigt en vægtklasse der passer dig bedst fysisk;)

Link to comment
Share on other sites

Den bedste måde at forbrænde kalorier på er ved cardiotræning.

http://www.lidtfedt.dk/pulstraening.php Her kan du læse lidt mere om, hvor din puls skal ligge for at forbrænde fedt.

Hey Pinstripe. Det der link er da nada brugbart. Linket beskriver pulsforbrændingszoner, og er tilmed skrevet til overvægtige så vidt jeg kan se. TS er mig bekendt ikke overvægtig. Så hvorfor vender du pludselig på en tallerken og taler om højintensitetstræning, når linket beskriver det modsatte?

Link to comment
Share on other sites

Hej TS

Jeg er enige med dem der siger at du bør lave højintenst arbejde. Den bedste måde at gøre det på er selvfølgelig intervaltræning, hvis du skulle være i tvivl.

Kig på dette link: http://moveyou.dk/personlig-fitness/hurtigt-slank

Han har overordnet set det rigtige perspektiv og langt hen ad vejen osse de gode argumenter. Dog har han nogle misforståelser ifm. fysiologien, men det kan du bare se henover.

Intervaltræning er i bund og grund supereffektivt ifm. konditionsforbedring og vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share