Haemmer koffein optagelsen af B-vitamin?


Dr. Durden
 Share

Recommended Posts

Jeg vil faktisk lægge ud med at sige, at jeg ikke er sikker i min sag.

Men, bare dét, at din veninde beskriver "B-vitamin" som værende ental, giver udtryk for manglende forståelse for hvad b-vitaminer egentlig er; det er er mange forskellige b-vitamin-komplekser og kan ikke bare betegnes som et enkelt vitamin. Derfor er der gode chancer for, at det bare er en and eller, i hvert fald, har en meget, meget lille betydning.

Jeg har kigget en smule på koffein og b-vitaminer; jeg har faktisk fundet et enkelt eksempel på at koffein antageligt skulle hindre optagelsen af visse b-vitaminer, men dét var så også hvad der stod. Ingen argumentation og ingen kilder.

Hvis vi kigger på LD50 for koffein, så finder vi også ud af, at der ikke skal voldsomt meget til, før vi dør af koffein(jo, altså 50-90 kopper kaffe er selvfølgelig mange, men vi snakker stadigvæk milligram ren koffein). Min pointe her er, om vi overhovedet kan indtage nok koffein til, at det har en virkelig mærkbar effekt på optagelsen af b-vitaminer, såfremt det overhovedet har.

Som med de fleste madvarer, så bare lad være med at overdrive, så er man somregel godt på vej.

Noget andet er, dog, at koffein er lettere vanddrivende og dermed medfører en højere grad af urinering. Urinering kan medføre tab af vitaminer og mineraler i blodet. Men, igen; hvor meget koffein skal der lige til?

Jeg tror ikke, at du skal frygte dét scenarie, sålænge du ikke overdriver dit kaffedrikkeri eller undervurderer dit madindtag.

Link to comment
Share on other sites

I DRI (de amerikanske anbefalinger) samt "Modern Nutrition of Health and Disease" står typisk hvis stoffer har vist sig at hæmme absorptionen af andre stoffer eller der skulle være interaktioner.

Alternativet er at man skal tjekke pubmed. Det er dog lidt omfattende når man bare siger B-vitamin. Det må være specificeret hvilke(t) det drejer sig om. Det er næppe alle.

Jeg ville gerne tjekke DRI samt Modern Nutrition, hvis det var et B-vitamin vi talte om, men ikke når jeg skal igennem samtlige. Det tager jo lige lidt tid.

Jeg har aldrig stødt på dette og jeg har arbejdet med koffein og samtlige B-vitaminer. Men jeg har så heller ikke kigget specifikt efter dette.

Link to comment
Share on other sites

I DRI (de amerikanske anbefalinger) samt "Modern Nutrition of Health and Disease" står typisk hvis stoffer har vist sig at hæmme absorptionen af andre stoffer eller der skulle være interaktioner.

Alternativet er at man skal tjekke pubmed. Det er dog lidt omfattende når man bare siger B-vitamin. Det må være specificeret hvilke(t) det drejer sig om. Det er næppe alle.

Jeg ville gerne tjekke DRI samt Modern Nutrition, hvis det var et B-vitamin vi talte om, men ikke når jeg skal igennem samtlige. Det tager jo lige lidt tid.

Jeg har aldrig stødt på dette og jeg har arbejdet med koffein og samtlige B-vitaminer. Men jeg har så heller ikke kigget specifikt efter dette.

Jeg er tænker ikke på et specifikt. Men min veninde sagde, at det især blokkede b-12. Vil du tjekke b-12? Så kan jeg i hvert fald få et prej om hvor god de der pro-sociale bøger er ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er tænker ikke på et specifikt. Men min veninde sagde, at det især blokkede b-12. Vil du tjekke b-12? Så kan jeg i hvert fald få et prej om hvor god de der pro-sociale bøger er ;)

Normalt ligger bevisbyrden hos den som kommer med påstanden.

Og her skal man ikke bare godtage en hvilken som helst artikel eller google søgning. Det skal være noget ordentligt.

Personligt godtager jeg kun videnskabelig litteratur.

Jeg prøvede lige en hurtig søgning på Pubmed og også Google.

Der dukkede ikke noget op der indikerer at koffein hæmmer optagelsen af B12-vitamin.

Du kan jo selv prøve på google med søgningen:

caffeine interactions "vitamin b12"

Jeg tjekker lige mine bøger på mandag eller tirsdag.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Umiddelbart er der ikke noget der tyder på videnskabelig evidens. Jeg har dog ikke undersøgt det grundigt, men et hurtigt overblik førte til dette:

Modern Nutrition 2006 skriver at mange lægemidler, som colchicine eller omeprazole og toxiner som alkohol can medføre malabsorption. Det fører dog kun til mangel, hvis man indtager dem jævnligt over mange år. Koffein nævnes ikke.

Koffein nævnes heller ikke i forbindelsen med B12 i de amerikanske anbefalinger (Dietary Reference Intakes 2000).

For et par år siden gennemgik jeg koffein, herunder interaktioner. Her blev B12 heller ikke nævnt.

Men følgende blev nævnt:

According to the MedlinePlus (2000) caffeine may interact with medicine. It is recommended to contact a physician if one of the following medicines are taken: Amantadine (e.g. Symmetrel), Amphetamines (e.g. Desoxyn, Dexedrine), appetite suppressants (diet pills), Bupropion (e.g. Wellbutrin), Chlophedianol (e.g. Ulone), Cocaine, Fluoxetine (e.g. Prozac), Medicine for asthma or other breathing problems, Medicine for colds, sinus problems, hay fever or other allergies (including nose drops or sprays), Methylphenidate (e.g. Ritalin), Nabilone (e.g. Cesamet), Other medicines or beverages containing caffeine, Paroxetine (e.g. Paxil), Pemoline (e.g. Cylert), Sertraline (e.g. Zoloft), Monamine oxidase (MAO) inhibitors (e.g. Furoxone, Marplan, Nardil, Matulane, Eldepryl or Parnate) or ephedra and ephedrine-containing supplements [MedlinePlus 2000, Dwyer 2005].

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share