Glukosamin


Lars Nielsen
 Share

Recommended Posts

Hej drenge...

Jeg har lovet min gamle mor at skaffe noget glukosamin efter at stoffet er blevet taget af markedet i Danmark. Det virker som om, nogle af jer køber en del supplements i udlandet, og det ville være lækkert, hvis én skulle have et godt tip til en pålidelig online forhandler i England, Tyskland eller Sverige.

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var i Malmø for en måned siden flød gaderne med glucosamin. De stoppede håndkøbssalget 1/11. Jeg gad dog ikke hamstre noget, som var frit tilgængeligt i dk.

Jeg kan iøvrigt varmt anbefale glucosamin mod ledskader. Jeg har netop repareret en genstridig golfarm med 3 ugers MSM + glucosamin. Det var en gammel skade der sprang op i januar. Siden har jeg faktisk ikke rigtigt kunne træne biceps (og ryg) ordentligt. Ikke en gang en måneds pause fjernede skaden. Jeg startede med MSM + glcosamin 2/11. I dag kørte jeg chins til failure uden problemer.

Link to comment
Share on other sites

Kombinationen af glucosamin og MSM er i mine øjne kanon til behandlingen af ledskader.

Jeg har testet det gennem et stykke tid (i kombination med fiskeolie), både på nogle udholdenhedsatleter jeg træner samt mig selv, og det ser ud som om, at virkningen er der. Der har i hvert fald været en tendens til færre ledsmerter/inflammationstilstande i den periode vi har testet det.

Man bør dog være opmærksom på, at der er studier der har påvist nedsat insulinsensitivitet ved brug af glucosamin, hvilket ikke er godt, hvis man indtager glucosamin i en længere periode.

- MultiCoach

Link to comment
Share on other sites

Det er endnu ikke godkendt som et kosttilskud i DK.

I samarbejde med abckost har jeg søgt fødevareregion fyn om godkendelse af MSM som et kosttilskud, ligesom jeg ved at et andet firma er i gang med at få MSM godkendt.

Jeg håber det lykkedes, da det er et gennemtestet produkt der både er effektivt og sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Med nedsat insulinsensivitet mener jeg, at kroppens celler ikke responderer så godt på insulin -----> dvs. det kræver en større mængde insulin, for at fjerne en given mængde glukose fra blodbanen.

På sigt kan nedsat insulinsensivitet medføre udvikling af type-2 diabetes og det er måske også en faktor i udviklingen af overvægt.

Glucosamin kan muligvis også påvirke den træningsinducerede glukoseoptagelse i muskelceller. Dette er bestemt ikke ønskeligt, hvis du ønsker hurtig restitution efter hård træning.

For at studere effekten af glucosamin nærmere kan følgende referencer muligvis være til nytte. Ellers prøv at søg på medline:

1. Runkel DR, Cupp MJ. "Glucosamine sulfate use in osteoarthritis." Am J Health Syst Pharm 1999; 56(3):267-269

2. Monauni T, et al. "Effects of glucosamine infusion on insulin secretion and insulin action in humans." Diabetes 2000 Jun;49(6):926-35

3. Miles PD, et al. "Exercise-stimulated glucose turnover in the rat is impaired by glucosamine infusion." Diabetes 2001 Jan;50(1):139-42

Med en "længere periode" mener jeg kronisk brug af glucosamin i flere uger/måneder.

Jeg tror ikke det er noget problem hvis glucosamin bliver brugt i nogle uger af gangen i forbindelse med behandlingen af en skade.

- MultiCoach

Link to comment
Share on other sites

Sålænge det ikke endegyldigt er vist/afvist, om glucosamin kan medføre nedsat insulinsensivitet/reduceret glukoseoptag i et omfang der vil være "skadeligt", vil jeg ikke bruge glucosamin til at forebygge "slitage" på leddene.

Til det formål vil jeg nøjes med MSM og fiskeolie, hvor der så vidt jeg ved, ikke er nogle skadelige virkninger.

Link to comment
Share on other sites

Et rotte og et humant studie har vist at glukosamin kunne

føre til nedsat insulin sensivitet.

I et Lancet letter skriver Rovati et al. at de har vist at

glukose metabolismen ikke er nedsat ved kort-tids supplementering. Endvidere fandt Reginster et al., i et andet studie, ingen ændringer i den glykæmiske homeostase, men fandt at glukose koncentrationerne i plasma blev reduceret en smule efter indtag af glukosamin sulfat i 3 år. Dette studie er det længste og uden sammenligning bedste studie foretaget med glukosamin sulfat.

Sammenfattet tyder dette således ikke på at der er problemer med at indtage glukosamin sulfat over længere tid.

Referencer:

Rovati LC et al.: Glucosamine in osteoarthritis; Lancet 1999; 354, 1640 (correspondence).

Reginster JY et al.: Long-term effects of glucosamine sulphate on osteoarthritis progression: a randomised, placebo-controlled clinical trial; Lancet 2001; 357, 251-56.

Link to comment
Share on other sites

Det er et stykke tid siden jeg undersøgte effekten af glucosamin, og der er selvfølgelig dukket nyere studier op siden da.

De studier Antaeus refererer til viser, at der umiddelbart ikke er nogen problemer ved at indtage glucosamin, hvilket jo er glimerende.

Mit råd:

Har du en sene- eller ledskade, eller inflammation omkring en muskeltilhæftning så brug glucosamin sammen med MSM og fiskeolie.

Lider du af gigt så brug glucosamin.

Har du ingen problemer så lad være med at tage glucosamin.

- MultiCoach

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nu er det vel ikke bare et spørgsmål om udbud og efterspørsel når vi snakker kosttilskud. Dem der sælger de pågældende må da føle et ansvar for at bevise at de virker for at virke troværdige. Det tog ikke GetBig mere end et par timer før de var fremme og markere at Glucosamin har sin betigelse på markedet (og med god grund, fordi der er vist at det virker). I dette tilfælde har vi et produkt, som ikke efter min mening er vist virksomt....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share