It takes an ironmind to become an ironman


harald8800
 Share

Recommended Posts

Så er MOLs 5-10kms-program gennemført med succes. Dejligt program at løbe efter. Har som man kan se ud fra noteringerne i min løbelog holdt en hvileuge hver 4. uge, hvilket jeg dog har følt var nødvendigt. Desuden en taktik jeg fortsat vil benytte af mig af i min videre løbekarriere :D Synes det er dejligt med en uge, hvor ben, fødder og fodled lige kan komme til hægterne igen. Desuden er det dejligt at lave lidt andet (roning, sjipning, cykling osv.) end løb fra tid til anden.

Næste skridt er jo at få lagt noget cykling ind i min træning, samt få øget de lange distancer yderligere, så jeg kan gennemføre et halvmarathon, i en hæderlig tid, senest sidst på sommeren (Fjordløbet).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har holdt hvileuge, i sidste uge. Løb slet ikke, da jeg inden hvileugen havde lidt problemer med knæet. Var ude, at løbe 6km idag, og fik igen problemer med knæet (ignorerede dem). Har selvdiagnosticeret det til at være et springerknæ (mildt et af slagsen), hvilket jeg egentlig er glad for, da man jo har en tendens til straks at tro det værste. Symptomerne passer så godt på springerknæ, at det næsten ikke kan være et tilfælde. Desuden giver det god mening, da jeg lige er startet med at løbe ude igen, og har to 20% stigninger både ved start og slut af mine ruter (Hvilket skulle kunne fremprovokere betændelsen). Derudover skal benene nok også lige vænne sig til atter at løbe på de fine fortove vi har her i Aalborg (Med garanti lagt af DKs stiveste kommunalarbejdere ;D).

Øv, øv, men nu må jeg jo lige komme over det og så igang igen. Det er vel hvad man må forvente fra tid til anden, når man løbetræner regelmæssigt. Er bare glad for, at det ikke er noget underliggende i knæet, hvilket jeg har en nærmest fobisk angst for :D Poster måske lidt om, hvordan jeg kommer over det, og gode råd til hvad man kan gøre. :D

Edited by harald8800
Link to comment
Share on other sites

Hold ved den gode træning, ser jo ud til at bære frugt.

Men hvis du er ved at blive skadet, så lad for Guds skyld være med at presse citronen!!!

Ideen med en hvileuge hver 4. uge er god. Ville ønske det var så let at overholde det. Men jeg synes du klart skal fortsætte med det. Keep it up, du løber halvmarathon in no time!

Link to comment
Share on other sites

Hold ved den gode træning, ser jo ud til at bære frugt.

Men hvis du er ved at blive skadet, så lad for Guds skyld være med at presse citronen!!!

Ideen med en hvileuge hver 4. uge er god. Ville ønske det var så let at overholde det. Men jeg synes du klart skal fortsætte med det. Keep it up, du løber halvmarathon in no time!

12/04

Jo tak, jeg har aldrig været typen der gav op pga. lidt modgang :D Har holdt hvileuge rimelig konsekvent hver 4. uge, imens jeg har gennemført 5-10km's programmet. Har også tænkt mig at sætte distancer og træningsintensitet en del ned en uge eller to. Prøvede noget eccentrisk træning, som de anbefaler på gomotion, hvor jeg laver sådan nogle mini-squats 15x3 gange igår. Idag er mit knæ helt ødelagt og stift og det gør ondt selv når jeg sidder ned, så er ikke sikker på, det var det der skulle til :D

13/04

Har på trods af smerterne valgt at give den eccentriske træning en chance. Prøvede at lave gentagelserne igen igår, og det var faktisk som om, at smerterne foretog, i hvert fald midlertidigt.

13/04 (senere)

Var idag nede for, at styrketræne og kørte atter 10x2 gentagelser af de der minisquats og på trods af min tidligere holdning, er jeg lige nu MEGET positivt stemt overfor eccentrisk træning som middel imod springerknæ. Mine smerter er fuldstændig borte og knæet føles mindst så godt som før. Det er lidt som om, at den eccentriske træning har arbejdet aktivt mod at mindske/fjerne betændelsestilstanden. At jeg så til gengæld har fået noget begyndende skinnebensbetændelse i det modsatte ben er jo kun en lille sky på en ellers skyfri himmel :D Mit knæ har det faktisk så godt lige nu, at jeg stærkt overvejer at tage en kort og langsom løbetur i morgen. Men nu må vi se :D

14/04

Var helt smertefri idag, når jeg brugte benet normalt og tænkte på trods af, at mine ben føltes lidt brugte (bl.a. pga. øvelserne), at jeg ville løbe en tur i moderat tempo. Satte mig for at forsøge med 6km, men nåede ikke længere end godt halvanden kilometer, før jeg følte en smule ubehag i knæet igen, hvorefter jeg vendte om. Følelesen af ubehag tiltog på turen hjem, og jeg er ikke i tvivl om, at det kommer pga. af de store stigninger/fald, som der er i starten/slutningen af mine løberuter (bor på toppen af et mindre bjerg :D) er primus motor for mit springerknæ. Fortsætter med øvelserne og venter lidt med decideret løbetræning. Overvejer at prøve langrendmaskinen i centeret i morgen og se om det var et alternativ til løbet. Måske kombineret med lidt roning?

Noget af det mest irriterende ved et springerknæ, er at symptomerne ofte først kommer et stykke inde i ens løbeture, så hvordan i al verden skal man vidde hvornår det er gået over? :D Men må jo bare tage nogle små prøveture, og så justere ud fra kroppens signaler.

Edited by harald8800
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

29/04 Det er et stykke tid siden jeg har skrevet. Har ikke løbet siden d. 19/04 pga. at jeg stadig har springerknæ. Er til gengæld begyndt til triathlon, hvor jeg har svømmet og cyklet på det seneste. Har og købt en TREK 1.5 med hele udstyrspakken, så jeg kan få nogle km i benene. Mega fedt at svømme og selv om, jeg har slugt en del liter vand, så synes jeg da allerede jeg begynder at få hang i crawl-delen :D Kan også mærke, at selvom jeg nu træner endnu flere gange i ugen, så bliver man mere træt i musklerne, men mindre belastet i ledende. Vil forsøge at løbe igen mandag, og tror fremover at jeg vil sætte antal løbepas i ugen ned til 2. På den måde passer det med at mit skema kan se nogenlunde sådan her ud:

Mandag: løb

Tirsdag: Styrketræning og svøm

Onsdag: Svøm

Torsdag: Styrketræning og cykling

Fredag: løb

Lørdag arbejder jeg og så kan jeg alt efter hvad jeg føler for og hvad jeg har tid til, svømme cykle eller løbe om Søndagen. Har rimelig meget fokus på svømmedelen her i starten, da det så vidt jeg har forstået ofte der folk falder igennem. Kan jo i forvejen løbe til husbehov, og cykledelen kan man jo snart nok komme efter. Cykling kræver jo ikke den store TEKNISKE kunnen.

Edited by harald8800
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share