Omega-3 mindsker DOMS


Bukse
 Share

Recommended Posts

Det skal så lige tilføjes at andre har prøvet lignende uden at finde nogen effekt. Jeg har dog ikke læst deres studier (eks. Lenn J, Timothy UH, Mattacola C, et al. The effects of fish oil andisoflavones on delayed onset muscle soreness. Med Sci Sports Exerc. 2002;10:1249.) Tilsvarende er også lavet med NSAID's, igen så vidt jeg ved med negativt udfald (har heller ikke læst disse).

De har jo målt på nogle typiske DOMS parametre. For at gøre deres protokol stærkere skulle man måske overveje blodprøver for at at kunne give stærkere indicier for at der rent faktisk var sket muskel skade (måling af CK eller måske Myo-globin). Så kan man altid diskuterer muskelbiopsier eller ej. Det kommer jo også an på hvad det primære formål var med studiet og hvilke midler der var til rådighed. Hvis man nu, som de gjorde, startede med at vise at man faktisk kan finde mindre muskelømhed har man efterfølgende noget mere at gå efter i et studie med biopsier hvor der måske kigges efter niveau på forskellige pro-inflamatoriske cytokiner mv.

Link to comment
Share on other sites

Her:

Yes, men er du sikker på at man bare uden videre må smide sådan en artikel op på et offenligt tilgængeligt forum? Jeg tror det nemlig ikke. Men det er selvfølgeligt ikke sikkert at det betyder noget. Jeg kan ikke helt huske hvordan den slags med ophavsret mv. fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share