Vitamin/mineral-pille en eller to gange dagligt


Jan Projekt Smørhul
 Share

Recommended Posts

Hej. ;)

For lidt siden havde jeg en diskussion med en person på et andet debatforum. Han havde nogle spændende pointer.

Jeg er i tvivl om, hvor meget af en multi-vitamin/mineral-pille, som man kan udnytte, hvis man tager det hele på en gang. Det vil sige en gang dagligt.

Jeg tager "Livol Multi TOtal 50 +". Denne pille er det bedste bud på "Den gyldne middelvej". (Se eventuelt tidligere tråde om dette, hvis du vil have det uddybet. Dagsdosis er 2 piller dagligt. Så ved denne kan man tage den ene på et tidspunkt og den anden på et andet tidspunkt. Ee dette bedre en at tage det hele på en gang?

Kan kroppen udnytte stofferne, hvis man tager 100 % ADT på en gang?

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Man burde have et fint optag i de doser, men sædvanligvis optager man en større procentdel jo mindre mængden er. Noget der bør vække større bekymring er hvad du ellers spiser til din vitaminpille. Er der f.eks. ikke noget fedt til stede, optager man ikke de fedtopløselige vitaminer, mens fuldkorn kan hæmme optagelsen af nogen af mineralerne (hvis optagelse eventuelt kan øges af forskellige organiske syrer).

Link to comment
Share on other sites

Hej. ;)

For lidt siden havde jeg en diskussion med en person på et andet debatforum. Han havde nogle spændende pointer.

Jeg er i tvivl om, hvor meget af en multi-vitamin/mineral-pille, som man kan udnytte, hvis man tager det hele på en gang. Det vil sige en gang dagligt.

Jeg tager "Livol Multi TOtal 50 +". Denne pille er det bedste bud på "Den gyldne middelvej". (Se eventuelt tidligere tråde om dette, hvis du vil have det uddybet. Dagsdosis er 2 piller dagligt. Så ved denne kan man tage den ene på et tidspunkt og den anden på et andet tidspunkt. Ee dette bedre en at tage det hele på en gang?

Kan kroppen udnytte stofferne, hvis man tager 100 % ADT på en gang?

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Du skal også tænke på at der er stor forskel på ADT og på ODT (optimal daglig tilførsel), samt at der igen er stor forskel på ADT fra land til land. Jeg mener nok at Spanien har en ADT på c-vitamin som er omkring7-8 gange højere end den er i Danmark

Link to comment
Share on other sites

Du skal også tænke på at der er stor forskel på ADT og på ODT (optimal daglig tilførsel), samt at der igen er stor forskel på ADT fra land til land. Jeg mener nok at Spanien har en ADT på c-vitamin som er omkring7-8 gange højere end den er i Danmark

ADT er forholdsvis små doser så her er typisk ikke en nedsat optagelse ifht. lavere doser.

Mig bekendt er der normalt ikke særlig stor forskel på ADT fra land til land. Der er nogle enkelte vitaminer/mineraler som kan afvige væsentligt. Typisk er ADT højere i USA vs. Eu (dog ikke på alle stoffer). Man skal endvidere være opmærksom på at både Danmark og USA har to anbefalinger. Der er den man skal mærke efter og så er der NNR og i USA er der den man skal mærke efter og den fra Institute of Medicine.

Der er netop kommet en ADT for EU og således må den også dække Spanien. C-vitamin ADT er her i en størrelsenorden tæt på det den altid har været i Danmark og USA (dog øget lidt i EU til 80 mg - i USA er den 60 mg (mærkning)).

ODT er opfundet fordi nogle forskere (og især alternative) mener man skal have højere doser. Der er dog ikke nogen enighed eller generelt opslagsværk på ODT. Det er typisk forskellige forfattere som har kommet med egne forslag til dette.

At det er ODT er der ikke særlig god argumentation for, men der findes dog adskillelige studier som viser positiv effekt af langt højere doser end ADT og nogle gange i farmaceutiske doser.

Link to comment
Share on other sites

Hej. :wink:

Tak for svarene. De var spændende at læse.

Jeg har også stillet spørgsmålet til Fødevarestyrelsen eller hvad det hedder. Når jeg får svar, vender jeg tilbage med det.

A. ODT:

ODT er jo den alternative ADT. ODT kan variere alt efter hvem man spørger.

Vitalrådet ( www.vitalraadet.dk ) er efter min mening det bedste talerør for de alternative. Dette er ikke nødvendigvis tilhængere af myndighedernes ADT.

2 af lægerne i Vitalrådet var kendte, førend rådet startede.

Jeg er ikke nødvendigvis enig med rådet, men det er altid godt at høre/se tingene fra 2 sider. Så myndighederne tilhører den ene side og Vitalrådet tilhører den anden.

B. Antaeus:

Du skriver: "Man skal endvidere være opmærksom på at både Danmark og USA har to anbefalinger. Der er den man skal mærke efter og så er der NNR og i USA er der den man skal mærke efter og den fra Institute of Medicine".

Vil du være sød at uddybe dette?

Jeg har iøvrigt skrevet en personlig meddelelse til dig, Antaeus, da jeg har et spørgsmål til dig unnder tråden "Mættet fedt 2009".

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Hej. :wink:

Tak for svarene. De var spændende at læse.

Jeg har også stillet spørgsmålet til Fødevarestyrelsen eller hvad det hedder. Når jeg får svar, vender jeg tilbage med det.

A. ODT:

ODT er jo den alternative ADT. ODT kan variere alt efter hvem man spørger.

Vitalrådet ( www.vitalraadet.dk ) er efter min mening det bedste talerør for de alternative. Dette er ikke nødvendigvis tilhængere af myndighedernes ADT.

2 af lægerne i Vitalrådet var kendte, førend rådet startede.

Jeg er ikke nødvendigvis enig med rådet, men det er altid godt at høre/se tingene fra 2 sider. Så myndighederne tilhører den ene side og Vitalrådet tilhører den anden.

B. Antaeus:

Du skriver: "Man skal endvidere være opmærksom på at både Danmark og USA har to anbefalinger. Der er den man skal mærke efter og så er der NNR og i USA er der den man skal mærke efter og den fra Institute of Medicine".

Vil du være sød at uddybe dette?

Jeg har iøvrigt skrevet en personlig meddelelse til dig, Antaeus, da jeg har et spørgsmål til dig unnder tråden "Mættet fedt 2009".

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Alt mærkning på vitaminpiller osv. i Danmark sættes efter denne:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=127773

Herudover findes der jo også NNR - disse to er ikke nødvendigvis ens.

Nøjagtig det samme gør sig gældende for USA. Her har FDA offentliggjort en anbefaling som industrien mærker efter. Herudover findes der en fra Institute of Medicine (DRI). Typisk er det DRI og NNR der henvises til når man taler anbefalinger, men det er bare ikke dem som benyttes i produkterne på markedet.

Ja, jeg så godt du sendte et personlig e-brev og jeg bliver lidt negativ hvis nogle skal gøre opmærksom via e-brev til mig hver gang de skriver til mig i en tråd. Det burde være nok at de skriver i tråden og så svarer jeg, hvis jeg har lyst, kan og har tid.

En anden grund er at jeg skal lave lidt research for at finde dette.

I princippet er det dog at skrive "saturated fat" i Pubmed og så søge på fx review eller RCT og så se hvad der dukker op. Jeg har mange gange på mit tidligere job læst artikler, hvor mættet fedt typisk er associeret med en negativ effekt på forskellige faktorer og sygdomme som ikke nødvendigvis er hjertesygdom. Både i RCT samt andre studier. Problemet er at jeg ikke har dem mere og derfor er det ikke så lige til.

Jeg ved ikke om jeg får tid til dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share