Formel til udregning af


Guest Voravong
 Share

Recommended Posts

Udregning af BMR

Mænd (19-30 år): 0,064 x vægt + 2,84

Eksempel

Mand, 25 år, 70 kg.

0,064 x 70 + 2,84 = 7,32 MJ / døgn

Man får resultatet i MJ per døgn. Hvis du vil omregne det til Kcal skal man x 1000 / 4,2.

Husk at dette er BMR og at det betegnet hvilestofskiftet - altså hvis du er sengeliggende et helt døgn.

For at finde din daglige energiomsætning skal du gange en PAL (physical activity level) på BMR.

PAL faktor

1,4 Stillesiddende arbejde og ingen eller begrænset fysisk aktivitet

1,6-1,7 Medium aktivitet på arbejde og berænset fysisk aktivitet

1,8-1,9 Stående arbejde

2,0-2,4 Tungt kropsarbejde

+ 0,3 Fysisk træning 30-60 min. 4 x per uge

Eksempel fortsat

Manden har stillesiddende arbejde og træner 3-4 gange per uge -> PAL = 2,0

Altså har han et stofskifte på ca. 14-15 MJ / døgn

Dette er naturligvis blot formler der er meget generelle - men i praksis er de faktisk ok. Det svære er at udregne sin PAL faktor - men man må jo følge med på vægten og BF% for at se på udviklingen.

Husk endvidere på at formlen ikke tager forbehold for kropskompositionen - altså forhold mellem fedtfri masse og BF% Har man en lav fedt% vil formlen naturligvis underestimere BMR og samlet MR.

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Tusind tak Sir Charles. Jeg skal bruge den til at nogenlunde at kende mit basale stofskifte, mere så jeg ikke starter med at spise ALT for lidt eller ALT for meget. Derefter regulerer jeg det i henhold til min stigen, faldende eller stagnerende fedtprocent.

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Eksempel

Mand, 25 år, 70 kg.

0,064 x 70 + 2,84 = 7,32 MJ / døgn

Jeg er lidt i tvivl. Hvorfor ganger du med 0,064 og hvad er de 2,84. Ganger du resultatet af ovenstående (7,32 MJ/døgn) med PAL-faktoren???

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke hvordan eller hvorfor formlen er lavet som den er. I princippet kan man sige at der er en konstant der gælder for alle 2,84 og yderligere har en variabel der er afh. af kropsvægt - 0,064. Dette er vel gjort fordi der er nogle helt basale mekanismer (hjerte, hjerne mv.) der forbrænder det samme uanset vægt - og nogle andre mekanismer der er afh. af vægten (muskler mv.).

PAL faktoren ganges på det resultat man får i udregningen af BMR.

Med vilje har jeg ikke gjort udregningerne alt for præcise mht. PAL faktoren, idet der er individuelle hensyn. Derfor er det vigtigt at man, som du selv skrev, kontrollerer løbende.

Håber det hjalp :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Okay nu skal jeg lige tjekke at jeg har gjort det rigtigt.

Jeg er 26 og vejer 85 kg.

BMR = 0,064 x 85 kg + 2,84 = 8,28 MJ/døgn

PAL-faktor

Jeg har et arbejde med medium aktivitet og berænset fysisk aktivitet = 1,6-1,7

Derudover træner jeg 4 gange om ugen i ca. 40 min. = 0,3

I alt = 1,7+0,3 = en PAL-faktor på 2

Det ganges så med min BMR:

8,28 MJ/døgn x 2 = 16,56 MJ/døgn

Det vil jeg gerne have i kcal og omregner det derfor først til KJ:

16,56 MJ/døgn x 1000 = 16.560 KJ/døgn

derefter dividerer jeg med 4.2 idet der går 4.2 KJ på kcal:

16.560 KJ/døgn / 4,2 = 3.942,8 kcal/døgn

Det vil altså sige (groft sagt og med en hvis usikkerhed) at hvis jeg hverken vil vokse eller tabe mig - skal jeg indtage en balanceret kost på i alt 3.943 kcal/døgn.

Kan det passe???

Link to comment
Share on other sites

En af de mest benyttede fomler til beregning af BMR hedder Benedict-Harris-formlen:

Opgjort i kcal giver den:

Mænd:

BMR = 66.5 + (13.75 x vægt i kg) + (5.003 x højde i cm) - (6.775 x alder i år)

Kvinder:

BMR = 655.1 + (9.563 x vægt i kg) + (1.850 x højde i cm) - (4.676 x alder i år)

PS: Husk at gange med 4,18 hvis du vil have det i kj.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Benedict-Harris-formlen medtager bare ikke aktivitetsniveau. Den udregner KUN BMR.

BMR = 66.5 + (13.75 x vægt i kg) + (5.003 x højde i cm) - (6.775 x alder i år)

BMR = 66.5 + (13.75 x 85 kg) + (5.003 x 176 cm) - (6.775 x 27 år)

BMR = 66.5 + (1235,25) + (880,528) - (182,925) = 1932,853 kcal/døgn

Den anden formel medregnede aktivitetsniveau og gav et resultat der hed: 3.943 kcal/døgn men det var fordi den blev ganget med PAL-faktoren. Uden PAL-faktoren gav den 1980,86 kcal/døgn

Men hvis jeg udregner min kost på basis af BMR alene, så kommer jeg til at spise ALT for lidt. Så det er vel ret vigtigt at medtage PAL-faktoren?

Link to comment
Share on other sites

PAL-faktoren er MEGET vigtig. Når der sjældent angives tal for dette er det fordi AMR svinger langt mere end BMR. Der er simpelthen stor forskel på om man er typen der tager trappen i tre spring eller tager elevatoren, slæber sig hen fortovet eller går frisk til, lige skal tjecke om komfuret er lukket 11 gange eller aldrig skænker det en tanke, ser TV i 4 timer eller kun i 30 min osv. osv.

Herudover skal der jo lægges den "ekstra-energi" der i den cardio eller ST man laver.

Men en PAL på 2 er ikke urealitisk, hvis man ikke "sløve-typen" og samtidigt dyrker ST (og specielt eventuelt cardio). :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share