Genoptræning, Gode råd ønskes


Restart
 Share

Recommended Posts

Baggrund, 66 årig mand, Succesfuldt kureret for Prostata Cancer 2004-2007, Strålebehandling plus antihormon. Undervejs steg vægten fra 65 kg til 85. Knæsmerter forhindrede løb, men heldigvis hverken alpinski eller tennis. Det er jo mere teknik end fysisk anstrengende. Nu har jeg omsider reduceret vægten igen, til idag 62 kg. En uventet, men lykkelig og egentlig helt naturlig bivirkning herved er, at knæene smerter ikke længere. Meget naturligt: de er jo sluppet for 20-25 kg ekstra belastning.

Vil gerne løbe igen. Både for kondition og som støtte for ski og tennis. Spiser kosttilskud: Glucosamin+Chondroitin+MSM.

I september prøvede jeg at løbe 5 km. Tog 30 minutter. Ingen smerter undervejs. Men stor muskelømhed og -stivhed de næste 2 uger. Så det var nok ikke nogen god ide.

I stedet er jeg gået ned på 1,3 km på 8 min. Her er musklerne OK cirka 2 dage efter.

Løber 1- 2 gange ugenligt, de dage hvor jeg ikke spiller tennis eller gør skigymnstik.

Planen er at først forlænge distancen, efterhånden som musklerne begynder at være i orden allerede næste dag. Lyder det fornuftigt?

Er det mere anbefalelsesværdigt at forlænge distancen straks, og gå ind imellem, som MOLs løbeskole jo angiver. Problemet her er bare at jeg ikke mærker noget problem undervejs, først næste dag. -

Hvad mener eksperterne her?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share