Variation i et fullbodyprogram.


lassah
 Share

Recommended Posts

Godmorgen til jer.

Jeg vil gerne vide, hvor vigtigt I mener variation i øvelser, er i et fullbodyprogram?

Lad os sige vi har et FB program, hvor træningsdage er: mandag, onsdag, fredag.

Programmet er bygget op om basisøvelser og lidt iso-arbejde, og består af 5-7 øvelser pr. gang.

Foretrækker i at køre samme øvelser alle tre dage, eller ville I gå efter lidt variation?

Personligt er jeg lidt i tvivl om hvad jeg mener er bedst, da begge muligheder har fordele og ulemper.

Fordele ved ingen variation:

  • Bedre tilpasning til den enkelte øvelse og højst sandsynligt optimeret styrkefremgang. Hvis du vil være god/stærk til bænkpres, bør du bænkpresse osv.
  • Præcis samme stimulering af hver enkelt muskelgruppe 3 gange ugentligt.

Fordele ved variation:

  • Længere restitution af udsatte muskelgrupper f.eks. kan dødløft 3 gange ugentlig, for en begynder, være en krævende omgang.
  • Stimulere muskel fra andre vinkler.
  • Have en dag, hvor der ligges ekstra pres på muskler som halter bagud.

Kort og godt; Samme øvelser i hvert FB-pas, eller indlagt variation?

Edited by lassah
Link to comment
Share on other sites

Præcis samme stimulering af hver enkelt muskelgruppe 3 gange ugentligt.

Det er vel heller ikke PRÆCIS samme stimulering hvis man er opmærksom på progression.

Men ellers vil jeg også, udelukkende baseret på egen erfaring, mene at det ikke er strengt nødvendigt at skifte meget ud i øvelserne hvis

man istedet sørger for progression og/eller jævnlige skift i rep-range, hvis det altså er med henblik på muskelvækst vi snakker om.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi snakker FB til nybegyndere, vil jeg helt klart foretrække et fast program, da nybegynderen på den måde vænner sig til øvelserne.

Når man har nogenlunde styr på det, foretrækker jeg helt klart variationen, da det er med til at motivere en. Det kan hurtigt blive ensformet, hvis det er det samme hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Hos de fysiske trænere jeg går hos i Team DK regi anbefaler de at man kører samme program i 1,5-2 måneder og derefter skifter øvelsestype for hver enkelt muskelgruppe. Begrundelsen for dette er at man skal stresse musklerne på forskellige måder for at de ikke "vænner sig" til belastningerne i få øvelser..

Så mit svar til trådstarter ville være at du IKKE skal variere mellem dine træningsdage hvis du kører FB hver dag. MEN! Du skal sørge for at ændre øvelsestyper når der er gået ca. to måneder. Jeg kan personligt mærke når det er ved at være på tide med nyt program. Øvelserne "bider" ikke på samme måde.

Træningshjernen :superman:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share