Dilemma!


Frederik1992
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg er en dreng på 17 år.

Højde: 1,81

Vægt: 71-73 kg

Jeg står i et dilemma da jeg synes jeg er en del for tyk på maven, men ingen andre steder. Derfor startede jeg for en måned siden en omlægning af mine kostvaner, dvs. jeg har kvittet: Sukker, hvidt brød, cola, chips, og alt der er usundt, og spiser nu: fuldkornsrugbrød, frugt og grønt, sundt aftensmad med lidt kød og salat og kartofler. Derudover løber jeg en del kilometer 3 gange om ugen, og er fysik aktiv i hverdagen.

Mit mål er at få trænet min krop, så den om noget tid vil fremstå flot og veltrænet.

Jeg træner med håndvægte ofte, de forskellige muskelgrupper, men med den kost jeg indtager, så har de muskler jeg får vel intet at leve af? Mit problem er at jeg er lidt for tyk på maven, og derfor gerne vil af med fedtet, samtidig ønsker jeg en god muskelmasse, men det kan vel ikke lade sig gøre at leve af frugt og grønt, hvis man vil have muskler?

Altså så er jeg i tvivl, om jeg kan få en flot og veltrænet krop, ved at stramme min mave op med mavebøjninger suppleret med vægttræning? Eller skal jeg først tabe alt fedtet, før jeg begynder på træningen?

Eller skal jeg spise meget mere, især protein, samtidig med det er sundt, og træne med vægte og lave mavebøjninger? Selvom jeg stadig har en del fedt på maven?

For tiden spiser jeg, rugbrød og frugt til morgen, frugt og grønt i løbet af dagen, evt en sund sandwich, en god portion aftensmad, og en masse vand, mælk og af og til cola Light. Tror bare aldrig jeg får opbygget noget med den kost? Håber nogen kan sige hvad der vil være bedst at spise sådan overordnet, og hvor meget jeg skal træne, løbe osv.?

Frederik

Link to comment
Share on other sites

For at starte et sted, har du en bmi på 22. Det er helt fint. Derfor kan du selvfølgelig godt have noget fedt på maven, men lad være med at blive for opsat. Forstå mig ret, at du lægger en sundere kostplan er helt fint, men du er ikke overvægtig, eller det der er tæt på. Med din højde skal du veje 82 kg for at være overvægtig. Så vurder nu dig selv retfærdigt.

Nu ved jeg ikke hvad du mener med "lidt" kød, men sørg for at få nok at det. Og kulhydrater, ellers vokser du ikke. En protein shake vil også være et godt suplement, uanset hvad.

Din træning skal foregå på samme vis, uanset om din fedt % er på 10 eller 20. Hvis du har overflødigt fedt, kan du sagtens smide noget af det, og samtidig vokse. Hvor meget fedt du skal have for at vokse ved jeg ikke.

Jeg ville starte med at træne fullbody 3 gange om ugen, og ligeledes løbe 3 gange om ugen.

Håber du kunne bruge mit indlæg til noget, kom gerne med lidt flere mål (Fx. som hvad du vil med løb, om du bare vil forbrænde fedt eller vil ned på måske sub-40 min 10000 meter. Og dine egne foreslag til træningsprogrammer.)

Link to comment
Share on other sites

Ved godt jeg ikke er overvægtig, men stadig irritere fedtet på maven mig meget.

Med hensyn til hvad jeg vil med mit løb, så er det mest for at forbrænde kalorier, og holde mig i form. Jeg tager tid, og kan løbe 7.5km på lidt under 37 min.

Jeg tror jeg vil indføre noget/meget mere protein i min kost og spise mere. Det lyder til at være en god idé at træne fullbody 3 gange om ugen, og så løbe 3 gange om ugen.

Med hensyn til kost, hvad er så god frokost hvis det skal være sundt og proteinrigt, og er der evt. andre mere nyttige ting end frugt man kan spise til mellemmåltider?

Link to comment
Share on other sites

Taler vi kost er vi langt væk fra mit område. Men tror at for eksempel haveregrød eller noget grovt og fiberrigt brød kunne være en rigtig god ide.

Frugt er et godt mellemmåltid, hvis du bare lige har lyst til en forfriskning. Er du derimod lettere sulten, skal du have noget der ligger lidt tungere. Her tror jeg at havregryn kunne være godt, det er ikke helt så tungt som havregrød, og tager ikke nær så lang tid at lave :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hej, jeg er en dreng på 17 år.

Højde: 1,81

Vægt: 71-73 kg

Jeg står i et dilemma da jeg synes jeg er en del for tyk på maven, men ingen andre steder. Derfor startede jeg for en måned siden en omlægning af mine kostvaner, dvs. jeg har kvittet: Sukker, hvidt brød, cola, chips, og alt der er usundt, og spiser nu: fuldkornsrugbrød, frugt og grønt, sundt aftensmad med lidt kød og salat og kartofler. Derudover løber jeg en del kilometer 3 gange om ugen, og er fysik aktiv i hverdagen.

Mit mål er at få trænet min krop, så den om noget tid vil fremstå flot og veltrænet.

Jeg træner med håndvægte ofte, de forskellige muskelgrupper, men med den kost jeg indtager, så har de muskler jeg får vel intet at leve af? Mit problem er at jeg er lidt for tyk på maven, og derfor gerne vil af med fedtet, samtidig ønsker jeg en god muskelmasse, men det kan vel ikke lade sig gøre at leve af frugt og grønt, hvis man vil have muskler?

Altså så er jeg i tvivl, om jeg kan få en flot og veltrænet krop, ved at stramme min mave op med mavebøjninger suppleret med vægttræning? Eller skal jeg først tabe alt fedtet, før jeg begynder på træningen?

Eller skal jeg spise meget mere, især protein, samtidig med det er sundt, og træne med vægte og lave mavebøjninger? Selvom jeg stadig har en del fedt på maven?

For tiden spiser jeg, rugbrød og frugt til morgen, frugt og grønt i løbet af dagen, evt en sund sandwich, en god portion aftensmad, og en masse vand, mælk og af og til cola Light. Tror bare aldrig jeg får opbygget noget med den kost? Håber nogen kan sige hvad der vil være bedst at spise sådan overordnet, og hvor meget jeg skal træne, løbe osv.?

Frederik

Meld dig ind i et center, start et begynder hel-kropsprogram som du finder her på siden. Spis det du har lyst til og suppler med lidt protein efter træning.

Link to comment
Share on other sites

Kost guide: http://fitness-blog.dk/kost-sadan-spiser-du-dig-til-en-veltr%c3%a6net-krop-4/

Styrketrænings guide: http://fitness-blog.dk/tr%c3%a6ningsprogram-fa-en-flot-krop-til-sommer-5/

Løbetrænings guide: http://loebesiden.dk/loebetraening.php - Nederst på siden er der nogle programmer, jeg ville anbefale dig at tage det program hvor man træner 4 gange om ugen, og så droppe langtur 1 eller 2. Hvis langturene er lige lange nok, så bare gør dem kortere.

Hvis du mangler hjælp til hvor hurtigt du skal løbe, så gå ind på http://loebesiden.dk/beregn_tid.php og indtast 5 km tiden 24 min (Den 7.5 km tid du angav, regnet om til hvor hurtigt du vil løbe 5 km)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share