fedtprocent og vaskebrædt


Soeren k
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har trænet nogle år - men nu har jeg altså besluttet mig for at få den sixpack, som jeg indtil videre nok har spist lidt for fedt til at få.

Jeg kunne godt tænke mig, hvis der er en, der kan give mig den "fulde opskrift" på, hvordan man gør det.

For det første: Jeg ved godt, at det vigtigste er, at man skal holde en lav fedtprocent, men helt præcis hvor meget er ideelt - er det 20, 30, 40, 50 g om dagen, eller hvad?

For det andet, hvor mange mavebøjninger skal man tage, og hvilke sammensætninger af forskellige øvelser

Og til sidst, hvor meget skal man konditionstræne, og hvad er udsigterne - hvor lang tid før man har sin sixpack (jeg er godt klar over, at ikke alle her lige nemt - jeg ønsker bare nogle retningslinjer, så jeg kan holde mig selv ved ilden)

På forhånd mange tak

Søren K

Link to comment
Share on other sites

Hej Soeren K.

Hvis du virkelig vil have brugbare råd, så poster du så mange detaljer om dig selv, din kost og din træning som muligt.

Ingen her kan fortælle dig, hvor mange gram fedt du skal spise om dagen. Det afhænger helt af dit aktivitetsniveau, dit kostindtag og mange andre faktorer.

At få en synlig sixpack har som regel mere med diæt end decideret mavetræning at gøre. Giv os hele baduljen: alder, vægt, højde, detaljeret kostplan, træningsprogram, PIN-kode til dit Dankort og hvad du ellers kan komme i tanke om af relevante detaljer.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Hej tak

Du kan da lige få de hårde facts så.  Håber du kan hjælpe

Alder:22 år

vægt: 72 kg. (med en plan om at tage 5-7 kg. mere på).

Højde 1.80

Jeg styrketræner 1-2 gange om ugen og bokser 1 gang om ugen.

Så er spørgsmålet, om jeg skal omlægge min kostplan, og om der er nogle specielle retter, der er værd at gøre noget ud af.

For tiden spiser jeg havregryn med mælk til morgenmad, 5 skiver rugbrød med pålæg til middag, forkselligt til aftensmad (og jeg tror nok, at det er her, jeg kommer til at tage lige rigeligt fedt) og så måske en dåse tun til natmad.

Mvh. Søren

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Allerførst skal du tage stilling til, om du vil tage 5-7 kg. på, eller du vil have synlig six-pack. De to ting er ikke særligt forenelige. At få synlig six-pack kræver for de fleste en ret stram diæt, og det harmonerer ikke specielt godt med dit ønske om at tage på.

Jeg vil anbefale dig at tage de ekstra kg. på først, og så derefter at smide det overflødige fedt. Det er ganske enkelt for deprimerende at kæmpe for en six-pack, og så spolere det med det samme igen ved at tage på.

Lidt generelle kostråd, når du skal tage på:

- Spis 6 proteinholdige måltider om dagen; 3 mellemstore og 3 små. (På denne måde har kroppen hele tiden protein til rådighed til muskelopbygning).

- Sørg for at få kulhydrat og protein umiddelbart efter træning. (F.eks. ½ltr. kakaoskummetmælk).

- Vær ikke fanatisk med at undgå fedt, sålænge du skal tage på. Det kan være svært at have energioverskud, hvis al kosten er meget fedtfattig.

- Sørg for, at det fedt du spiser primært er af den "gode" slags. (Polyumættede fedtsyrer. Brug gerne fisk som den primær fedtkilde).

Forslag til mellemmåltider:

- ½ ltr. fromage frais med bananstykker.

- Frugt og mælk.

- Yoghurt.

- Tun.

Kig dig lidt omkring i dette forum og find et træningsprogram baseret på de 3 store basisøvelser (squat, dødløft og bænkpres).

Når du har taget det ønskede antal kg. på, så er kunsten at bibeholde dit træningsniveau, tilføre lidt cardio og så skære langsomt ned på kalorieindtaget, så du ikke mister en masse muskelmasse. Med tålmodighed skal din six-pack nok komme frem til overfladen, men hvis du først ønsker at tage 5-7 kg. på, så er tidshorisonten nok omkring et år, hvis du er disciplineret...

Morten

Link to comment
Share on other sites

ok - mange tak for hjælpen!

Når jeg så tager mavebøjninger - hvor mange skal man regne med at tage, og skal man hver dag tage 3, 4 eller 5 forskellige øvelser.

Hvad med for eksempel 3 øvelser x 2 sæt af 20?

Det er selvfølgelig meget forskelligt, men det er vel ikke nødvendigt at tage 3-400 om dagen, for med tiden at få vaskebrædt?

Link to comment
Share on other sites

Soeren k, du får INTET synligt vaskebrædt af mavebøjninger. Det giver dig større mavemuskler, men så længe der stadig sidder fedt foran, så kommer de aldrig frem. Det skal gøres ved hjælp af diætet, som Los også anbefaler dig. Men når du då går på diæt, og brædtet begynder at kigge frem, så er det helt klart et mere veludviklet/pænere vaskebrædt du har.

Men som Los også siger, så kan du ikke tage på i muskelmasse og tabe fedt samtidig. Tag først på i muskelmasse, for derefter at tabe dig.

Link to comment
Share on other sites

Xax spurgte:

Hva pokker, producerer du kosttilskud siden du ønsker at lænse manden for penge?

:biggrin:

Yep, jeg er faktisk på nippet til at lancere min nye bænkpresskjorte med indvævet protein og kreatin. Mens du bænker kan du så lige gumle på skjortekraven, hvorved der frigives en kompliceret formel af mikrofalynktyseret kreatin og hypradekstroliseret protein. På denne måde behøver du ikke at bekymre dig om, at dit window of opportunity lukker med et brag, mens du ligger og roder med din 5. forced rep. Genialt, og så kan den foldes sammen og gemmes under sengen!

Ring nu, og få vores "Pussie's Partners"-beskyttelseshandsker gratis med i handlen. Du får altså 1 kosttilskudsindvævet bænkpresskjorte og et par Pussie's Partners-handsker for følgende latterligt lave pris: 30% af din årsindkomst de næste 24 år og din sjæl.

Tilbuddet gælder kun indtil vores lager lukkes af sundhedsstyrelsen.

:biggrinbounce:

Morten

Link to comment
Share on other sites

..........FEDT!!!!!    :firebounce:

Og du har også den lækre detalje med at den kan pakkes sammen under sengen,med....Fedt!!  :beerchug:

   Hvis den kan gøre mig kæmpe stor, SAMTIDIG med at jeg taber det overskydende fedt, og dette vel at mærke sker efter kun 3 ugers forløb, ved 3*10min arb/ugen, bestiller jeg 10 stk...... :)

(Redigeret af atomnissen ved 10:41 am på Dec. 17, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share