Svømme-trapetzeus skade?


Sarborg
 Share

Recommended Posts

Hej, Jeg søger blot et hurtigt svar fra nogle med forstand, eller erfaring omkring dette.

Jeg har svømmet en del de sidste 4 måneder og svømmer udelukkende frontcrawl.

Men HVER gang jeg svømmer over 1000m i bassinet er det stensikkert at jeg får ondt i min "skulder-muskel" - men første tanke var svømmerskulder, men den sidder jo i ledet i overarmen, medens det jeg får. Kommer i den der muskel man har over på skulderen op til nakken. Jeg har spurgt min svømmetræner på det ene hold, han siger det er intet, og at jeg skal tage mig sammen.

Jeg har så efterfølgende beklaget mig til min anden svømmetræner, som siger det formegentlig er teknikken der ik er iorden og derfor lider jeg overbelastning. el. lignende. Hvis dette er sandt, er der så nogle der kan sige "hov- det der kender jeg, det fik jeg også dengang jeg trak vejret på "den" måde" eller dengang jeg førte hånden på " den måde". Så kan jeg måske finde ud af hvad der er galt, hvis der er nogle der ved hvad der kan skylde ømheden/smerten (smerte = et kraftigt ord :O?)i skuldermusklen.

Jeg har uploadet et billede her, jeg håber i kan hjælpe.

2m68hn6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej, Jeg søger blot et hurtigt svar fra nogle med forstand, eller erfaring omkring dette.

Jeg har svømmet en del de sidste 4 måneder og svømmer udelukkende frontcrawl.

Men HVER gang jeg svømmer over 1000m i bassinet er det stensikkert at jeg får ondt i min "skulder-muskel" - men første tanke var svømmerskulder, men den sidder jo i ledet i overarmen, medens det jeg får. Kommer i den der muskel man har over på skulderen op til nakken. Jeg har spurgt min svømmetræner på det ene hold, han siger det er intet, og at jeg skal tage mig sammen.

Jeg har så efterfølgende beklaget mig til min anden svømmetræner, som siger det formegentlig er teknikken der ik er iorden og derfor lider jeg overbelastning. el. lignende. Hvis dette er sandt, er der så nogle der kan sige "hov- det der kender jeg, det fik jeg også dengang jeg trak vejret på "den" måde" eller dengang jeg førte hånden på " den måde". Så kan jeg måske finde ud af hvad der er galt, hvis der er nogle der ved hvad der kan skylde ømheden/smerten (smerte = et kraftigt ord :O?)i skuldermusklen.

Jeg har uploadet et billede her, jeg håber i kan hjælpe.

2m68hn6.jpg

Jeg forstår ikke helt hvad det er du vil have hjælp med, med dette indlæg, andet end at hører om der er andre der har samme problem.

Jeg vil nu ikke tro, at du har en skade omkring trapezius' øvre del, da den er en af de stærkeste muskler omkring skulder og nakke. Jeg ville mere tro på at du måske lidt problemer omkring supraspinatus, da den er meget mere udsat for skader.

Link to comment
Share on other sites

tak :)

jamen det er mere fordi, det gør så ondt under nogle træningspas at jeg simpelthen må stoppe, så noget er der galt?

så med tråden, håber jeg lidt på, at der er nogle der måske har oplevet lignende problem / smerte.. og ved hvad man skal ændre i sin teknik for at få det væk ? - eller generalt gøre ?

for det er vel ik en normal ting at få ? - eller er det bare svømningens svar på sidestik ?

Link to comment
Share on other sites

Nej det er ikke svømningens svar på et sidestik.

Der er noget reelt galt når man får smerter, men som jeg skriver tvivler jeg bare på at det er trapezius du har problemer med, men nok nærmere supraspinatus.

Det er bare lidt svært at komme videre med hvad det kan være når der ikke er flere informationer, som hvornår får du ondt (læs: hvilke bevægelser og specifikt hvornår i bevægelsen.), hvordan det gør ondt, hvor det gør ondt og om smerten aftager med det samme eller fortsætter i noget tid?

Link to comment
Share on other sites

Måske acromioclaviculærleddet er overbelastet eller en bursa. Måske myogene forandringer i trapezius 1 da du ved fremliggende crawl bøjer nakken bagover og holder det der mere eller mindre statisk, kender ikke vildt meget til svømning, men er det ikke rigtig nok?

Men det er kun gætterier da det er en kende uspecifikt. Start med at svare på de spørgsmål Scars stiller.

Link to comment
Share on other sites

"Der er noget reelt galt når man får smerter, men som jeg skriver tvivler jeg bare på at det er trapezius du har problemer med, men nok nærmere supraspinatus.

Det er bare lidt svært at komme videre med hvad det kan være når der ikke er flere informationer, som hvornår får du ondt (læs: hvilke bevægelser og specifikt hvornår i bevægelsen.), hvordan det gør ondt, hvor det gør ondt og om smerten aftager med det samme eller fortsætter i noget tid? "

Tjaah det kommer altid i højre skulder, øhm smerten er ikke "præcis" d.v.s det er ikke sådanså jeg kan lokalisere den på et præcist punkt. Det kommer stille og roligt mens jeg sv'mmer, omkring 1000 m -> 1500 meter inde i et svømmepas, føles det nærmest somom den højre skulder bliver træt,-agtig men det går så over i en general ondt, for dernøst at blive til en decideret "hivende" smerte i højre skulder hvis jeg fortsætter, det kommer ikke under en bestemt bevægelse. Det aftager hvis jeg stopper i en 2 min, og så kan jeg måske svømme 500 m mere, for dernæst at skulle gøre det samme, og under et 4 km træningspas, er det ikke lige just dejligt, eller behaligt, når man forlader poolen tager jeg en øm skulder med mig, og det forsvinder til et stadie hvor det ikke gør ondt, men man kan mærke resten af dagen at der er "noget" i højre skulder? - hvis i kender det ? - det gør ikke decideret ondt (så det er ikke generende ude af vandet) - men jeg kan hele tiden mærke et eller andet derop. og self hvis jeg hopper i vandet om aftenen igen, kommer smerten på det præcise sted i højre skulder igen. har prøvet med 1 uges pause og det virker heller ikke.

æv æv æv . :/

Edited by Sarborg
Link to comment
Share on other sites

"Der er noget reelt galt når man får smerter, men som jeg skriver tvivler jeg bare på at det er trapezius du har problemer med, men nok nærmere supraspinatus.

Det er bare lidt svært at komme videre med hvad det kan være når der ikke er flere informationer, som hvornår får du ondt (læs: hvilke bevægelser og specifikt hvornår i bevægelsen.), hvordan det gør ondt, hvor det gør ondt og om smerten aftager med det samme eller fortsætter i noget tid? "

Tjaah det kommer altid i højre skulder, øhm smerten er ikke "præcis" d.v.s det er ikke sådanså jeg kan lokalisere den på et præcist punkt. Det kommer stille og roligt mens jeg sv'mmer, omkring 1000 m -> 1500 meter inde i et svømmepas, føles det nærmest somom den højre skulder bliver træt,-agtig men det går så over i en general ondt, for dernøst at blive til en decideret "hivende" smerte i højre skulder hvis jeg fortsætter, det kommer ikke under en bestemt bevægelse. Det aftager hvis jeg stopper i en 2 min, og så kan jeg måske svømme 500 m mere, for dernæst at skulle gøre det samme, og under et 4 km træningspas, er det ikke lige just dejligt, eller behaligt, når man forlader poolen tager jeg en øm skulder med mig, og det forsvinder til et stadie hvor det ikke gør ondt, men man kan mærke resten af dagen at der er "noget" i højre skulder? - hvis i kender det ? - det gør ikke decideret ondt (så det er ikke generende ude af vandet) - men jeg kan hele tiden mærke et eller andet derop. og self hvis jeg hopper i vandet om aftenen igen, kommer smerten på det præcise sted i højre skulder igen. har prøvet med 1 uges pause og det virker heller ikke.

æv æv æv . :/

Nu har jeg lagt mærke til at du bliver ved med bare at sige skulder. Er det på toppen, inden i ledet, i noget muskel eller hvad er det? Skulderen er jo kun det mest komplicerede led i hele kroppen/samling af led der arbejder sammen, så skulderen er et vidt begreb.

Så prøv at være lidt mere detaljeret, eller gå til en fys og få undersøgt det, de har en lille smule lettere ved at finde problemet end vi har herinde, for vi kan ikke lave den fysiske undersøgelse over ren tekst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gætte på at det er et spörgsmål om teknik.

Synes det er lidt skræmmende at du har en træner som bare aparker dig videre.

Et umiddelbart gæt er at du kigge for meget frem i crawl og roterer for lidt i hoften. Det kan give de smerter du snakker om.

Har du mulighed for at lægge en video af din svömning op?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg lagt mærke til at du bliver ved med bare at sige skulder. Er det på toppen, inden i ledet, i noget muskel eller hvad er det? Skulderen er jo kun det mest komplicerede led i hele kroppen/samling af led der arbejder sammen, så skulderen er et vidt begreb.

Så prøv at være lidt mere detaljeret, eller gå til en fys og få undersøgt det, de har en lille smule lettere ved at finde problemet end vi har herinde, for vi kan ikke lave den fysiske undersøgelse over ren tekst.

tror du har HELT ret... det må være min superspinera der gør ondt.. meget skarpt analyseret, ud fra mine kringlet beskrivelser, gad vide hvordan det er lykkedes mig at overbelaste den :/

Link to comment
Share on other sites

tror du har HELT ret... det må være min superspinera der gør ondt.. meget skarpt analyseret, ud fra mine kringlet beskrivelser, gad vide hvordan det er lykkedes mig at overbelaste den :/

Det kommer oftest i svømningen pga. dårlig teknik og mangelfuld restitution (læs ikke god nok mad og nok hvile). Der ud over kan det være, at du rent strukturelt har for lidt plads omkirng supraspinatus udløb.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej, Jeg søger blot et hurtigt svar fra nogle med forstand, eller erfaring omkring dette.

Jeg har svømmet en del de sidste 4 måneder og svømmer udelukkende frontcrawl.

Men HVER gang jeg svømmer over 1000m i bassinet er det stensikkert at jeg får ondt i min "skulder-muskel" - men første tanke var svømmerskulder, men den sidder jo i ledet i overarmen, medens det jeg får. Kommer i den der muskel man har over på skulderen op til nakken. Jeg har spurgt min svømmetræner på det ene hold, han siger det er intet, og at jeg skal tage mig sammen.

Jeg har så efterfølgende beklaget mig til min anden svømmetræner, som siger det formegentlig er teknikken der ik er iorden og derfor lider jeg overbelastning. el. lignende. Hvis dette er sandt, er der så nogle der kan sige "hov- det der kender jeg, det fik jeg også dengang jeg trak vejret på "den" måde" eller dengang jeg førte hånden på " den måde". Så kan jeg måske finde ud af hvad der er galt, hvis der er nogle der ved hvad der kan skylde ømheden/smerten (smerte = et kraftigt ord :O?)i skuldermusklen.

Jeg har uploadet et billede her, jeg håber i kan hjælpe.

2m68hn6.jpg

Ville bare lige opdatere til alle dem der sidder med samme problem, og til "google-folket"..

At for mig har jeg fundet løsningen. Og den gode nyhed er at det er let at rette på op.

Jeg har altid hørt man skulle rotere på siden, og det har jeg så gjort.

Det er bare blevet gjort forkert.. Jeg "gled" på f.eks. min højre side da jeg trak vand med min venstre arm. Og omvendt lå jeg på venstre side når jeg trak vand med højre.

Det eneste man skal gøre for at afhjælpe dette problem er at "glide" på den side man trækker med. Så kommer din modsatte arm jo op til overfladen og kan passere over hovedet i lang mindre belastet grad end tidligere.

Yderligere har det også gjort mig en lille smule hurtigere i vandet, da man får en størrer rotationskraft fra at skulle dreje sådan. Og samtidig får man udnyttet sin latimus muskel ( store ryg)

Så Rotér & glid på den side du også trækker med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg synes, at du skal overveje at få testet bevægelse og stailitet i din skulder. Ved løft af armen skal skulderbaldet rotere med - dette varetages primært af to muskler: serratus anterior og trapezius. Hvis der er tale om overbelastning eller udtrætning af din øvre trapezius (det sted der er markeret på billedet), kan det skyldes svaghed i serratus anterior.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share