20 rep breathing squat/HST-hybrid


Armoured female
 Share

Recommended Posts

Dette er et udkast til et program, der gerne skulle kunne:

1) Udnytte det endokrine systems potentiale.

2) Give en generel styrkeøgning (det er dog ikke et styrkeløfterprogram målrettet til squat, bænk og DL..)

3) Via 1) og kosten øge muskelmassen, trods en del intensiv konditionstræning (som igen gerne skulle reducere fedtlaget via 1).

Det er baseret på 20 rep breathing squat routine og HST, og er et fullbody 3x ugentligt program.

HST-delen tages som 12, 8, 5 og 3x3 reps.

Variabel del:

Dag 1: 20 rep breathing squat og stivbenet dødløft i HST cyklus.

Dag 2: Dødløft: 3 serier á 5 eksplosive singles og 15 rep leg press

Dag 3: 20 rep breathing squat (2 x om ugen er vel OK, når man ikke bruger så meget vægt <_< ) og stivbenet dødløft i HST cyklus.

HST-delen (alle tre dage):

Bænkpres 2 sæt

Closegrip pulldown 1 sæt

BB rows 1 sæt

DB rows 1 sæt

Military 1 sæt

Lateral raise 1 sæt

Dips 2 sæt

BB bicepscurl 1 sæt

Leg curl 1-2 sæt

Ikke i HST cyklus:

Incl. reverse bench crunches 3 sæt

Shrugs 1-2 sæt

(Hofteextensions og andet bækkenstabiliserende efter behov).

I forhold til mit gamle HST er der bla. ændret ved de øvelser, som overbelastede skuldrene og kun gav lav styrkefremgang. Jeg håber, at den HypertrofiSpecifikke træning kommer til sin ret med nogle mere endokrinstimulerende sæt med basisøvelserne. Jeg var - hvad angår den hypertrofiske del - let skuffet over HST, mens jeg aldrig har haft så hurtig fremgang i fx bænkpres som under HST.

HST i sig selv er vist kun beregnet til folk, der har en vis hvileproduktion af anabole hormoner (læs: mænd ;) ).

Kommentarer modtages gerne :)

Link to comment
Share on other sites

Det ser godt ud synes jeg. :)

Det ligner i stort træk mit første forsøg på 20 rep breating squat.

Den variable del så bare sådan ud i min udgave.

dg1. Squat (20 rep)

Dødløft 3x3

dg2. Powerclean 3x5

Hyperext. (som en del af HST, 2 sæt)

dg3. Squat(20rep)

Dødløft 3x3

Jeg kørte HST ( 15-10-8-5-5-3x3) med alm. squat og dødløft indtil jeg nåede 8 rep minicyklus, derefter gik

jeg over til 20 rep. breating squat. Jeg kørte så 2 sæt af hver(sq og dl) i den første del af HST.

Har du en kommentar til mit program??

Jeg går igang med HST for 2. gang i morgen. :bigsmile:

Er der en særlig grund til du køre både BB rows og DB rows??

Link to comment
Share on other sites

Det ser sjovt ud AF.. ikke noget jeg umiddelbart vil sætte fingeren på.

Sidste gang du kørte HST, fik du da indarbejdet progression og kost fornuftigt gennem programmet? Noget af det man ofte bliver overrasket over, er den afsindige forbrænding et fullbody program med høje reps medfører.. Hvis du er interesseret i at læse om en anden kvinde som kørte HST style, så prøv at lave en search (det har de derover :D) på Kate. Hun lavede nogle sjove træningsvarianter på et tidspunkt, og havde afsindig gode resultater. Hun er desuden ganske kompetent i træningsfysiologiens verden, så hendes indlæg er altid spændende at læse ;)

Mvh

Cilius

Link to comment
Share on other sites

Tak for kommentarerne :)

-> mlla: Du er godtnok en hård nyser, når du tager tung dødløft (3x3) efter 20 rb squat ;)

Ang. db og bb rows: Jeg synes, at en kombination af disse gør mest for mine lats (som er asymmetrisk små ift. teres major). Jeg har i længere tid kørt db rows sammen med noget pulldown, hvor db rows hjalp bedre end flere forskellige slags pulldowns alene, og efter bb rows kom på, er der kommet endnu mere kød på latissimus dorsi. Så nu endte det med et sæt af hver, og så kun 1 sæt pulldown :) Hvis det bliver for meget, så ryger en af row-øvelserne (sandsynligvis db, da den ikke giver det samme for bagre deltoideus).

-> Cilius: progressionen var ca. 5 procent fra gang til gang, og jeg skubbede 5RM til en højere værdi for at undgå at træne for let.

Når jeg siger, jeg hypertrofimæssigt er let skuffet over HST, så er det iberegnet, at jeg ikke kom i ordentligt kalorieoverskud. Det gik fint under højrepscyklerne, hvor jeg bevarede vægten og der røg noget fedt fra underhuden - det passer mig fint. Men da jeg nåede ned i de lave reps, så var det der satte sig hovedsageligt fedt <_< og jeg fik ellers protein nok. Jeg synes, jeg mangler noget rigtig ond træning til at sparke det endokrine system igang - hypertrofimæssigt havde jeg mere succes med TJ's 20 rb squat routine (trods de samme kost og cardiovaner) :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg tjekkede også lige kort hvad hun havde gang i-det lyder lidt vildt, men meget spændende.

Jeg bliver vist nød til at lave lidt nærlæsning!!

Den med doms hver anden dag-hvad skal det gøre godt for??

Har doms nogen direkte effekt få hypertrofi?? :confused2:

Link to comment
Share on other sites

Har iøvrigt være ovre i HST forumet og kigge efter Kate... Hun kørte bla. noget hun kaldte DOMS-HST i 4 uger, som gik ud på at have DOMS hele tiden ved træning hver 2. dag, hvorefter hun tog 2 ugers deload

Det er en rigtig spændende tråd. Forsøget udsprang sig af denne tråd... den er lang og der er en masse underordnet i den, men der er nogle virkelig spændende punkter i den.

Link to comment
Share on other sites

Min første tanke var, at prøve frontsquat som en 20rep, men jeg synes vægten

bliver for stor,det er lige før, det er hårdere for skulder/arme end for ben.

Det kan jo altså også godt være jeg holder den lidt forkert, har ikke kørt

frontsquat ret meget-jeg holder med krydset arme, hvis du forstår??

Så derfor laver jeg den som en 3x3 eller 5x5. Jeg har jo også clean på 2. dagen

så jeg er lidt bange for det bliver for meget. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share