ondt i kæben


kjaer
 Share

Recommended Posts

når jeg træner så bider bider jeg meget sammen, også sker det at jeg får ondt i kæberne! + at nogle af mine tænder sidder lidt løse bare meget lidt! jeg har snakket med min tandlæge som mener jeg kan købe en skinne til ca 4000kr findes der ik en billigere løsning på problemet???

Link to comment
Share on other sites

hmm, 4000kr lyder af lidt meget - prøv at forhøre dig andre steder, hvad de vil have for sådan en.

spg. er også, om en skinne vil hjælpe særligt meget - du skal jo i hvert fald så have den på, når du træner.

Hvis dit bid er forkert, kan den rette op på det, hvilket kan hjælpe i sig selv, men hvis det ikke er forkert i forvejen, er der nok ikke det store håb.

Er det din tandlæge, der siger, at du har et par løse tænder eller dig selv?

Det er jo normalt, at ens tænder sidder en lille smule løst - de sidder tøjret i kæben - ikke naglet fast :)

Desuden bør du vide, at en sådan skinne formentligt er lavet af akryl og den vil derfor blive slidt - hurtigere, hvis du bider meget i den selvf.

Hvor hurtigt, du skal have en ny, er ikke til at sige.

Har du prøvet noget så simpelt som at prøve at lade være med at bide sammen når du træner? - altså aktivt modvirke det?

Link to comment
Share on other sites

når jeg træner så bider bider jeg meget sammen, også sker det at jeg får ondt i kæberne! + at nogle af mine tænder sidder lidt løse bare meget lidt!

Hej kjaer... 4000kr!!! Lyder da vildt, hvad er det for en skinne? Hmmm, Ville det ikke være nemmere at prøve at vende dig af med "at bide så meget sammen". Tror du ikke mere, at det er en vane sag? Eller er det fordi, at du har haft nogle problemer i forvejen, når dine tænder sider løse, som gør at du ikke lade være med at bide så hårdt sammen..

Har faktisk aldrig tænkt over hvad jeg selv gør.... Hmmm, tror jeg har en idee... Kunne du ikke træne med et tyggegummi, som så ville fungere som en form for "støddæmper"...(Seriøst ment!) Der er jo også andre fordele ved, at tygge på en gang (sukkerfrit)-tyggegumme, hvilket jeg iøvrigt næsten altid selv gør ;)

Nå - kan dette mon hjælpe dig? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

prøv at købe en tandbeskytter, du ved sådan en som bruges i boxing/kampsport.

Du kan få en type du selv kan forme ved at koge den.

Det er ret nemt og den kan nemt gøres rimelig tynd vægget så det ikke ser fuldstændig

åndsvagt ud når du træner og ikke genere alt for meget.

En Standard tandbeskytter koster 40,- en "Pro" koster omkring 100,- og

så fås de i flere farver :D

Jeg ved CH Trade har den type der kan formes ved kogning. ( http://www.chtrade.dk )

Link to comment
Share on other sites

Ved sportsmaster har (eller havde) også tandbeskyttere der kan formes efter en tur i varmt vand. Også til omkring kroner 40 stykket. Ved ikke om de stadig sælger dem, da jeg købte min for snart en del år siden.

Edited by Jast
Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere knækket en flig af en tand (sket et par gange) ved netop at bide for hårdt sammen. Det bedste du kan gøre at at fokusere på ikke at bide så hårdt sammen.

Ved at fokusere kraftigt på det, gik der ikke lang tid førend jeg var ovre problemet. Og har du virkeligt lyst til at træne med tandbeskytter?

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde en periode på ca. 2 måneder hvor jeg dårligt kunne åbne munden. Jeg troede også at jeg havde problemer med tænderne, men det viste sig at det var min kæbemuskel der var overbelastet/betændt. Jeg har også meget tildens til at bide voldsomt sammen under tung træning. Jeg har også prøvet med bideskinne, men det hjælper naturligvis ikke på kæbemuskelen. Idag har jeg ingen problemer, men tænker meget over IKKE at bide for voldsomt sammen når jeg er presset.

God bedring..... :(

Link to comment
Share on other sites

Det med at bide sammen er noget du skal vænne dig af med. Jeg har selv haft det problem, og kan fortælle at du kan få problemer med både kæbe og nakke hvis du løfter anstrengt -og især hvis du gør det hvergang. Fokuser på at bruge de muskler den pågældene øvelse involverer. At spænde i kæberne hjælper dig ikke synderligt med dit løft.

Jeg har set flere vægtløftere der løfter med åben mund...måske du kunne prøve det?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bor ved Kbh kan du tage ind til Nippon-sport www.nippon.dk.

Der kan du købe, som tidligere nævnt, tandbeskyttere. De er lavet i noget blødt plast som man varmer op i en gryde som bagefter bider sammen om, så de sidder perfekt.

Jeg ville tro at de kan klare dit problem, med mindre at du bider igennem dem.

Men det er et forsøg værd!

Prøv at bide i læber - det gør jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share