Manglende respons på træning, for meget,- træning ?


krasse
 Share

Recommended Posts

Jeg har nu i mange år løbetrænet en del. I det seneste halve år er min træning så intensiveret en del, da jeg ønsker mig en militær karriere og skal starte på værnepligten til januar. Problemet er, at jeg ikke mærker nogen forbedring tids/udmattelses mæssigt(Jeg får ikke mere energi til ekstra træning. Jeg er så begyndt, at kigge lidt på om jeg måske træner for meget. Og jeg tænkte da jeg før har fået gode kloge svar herfra, vil jeg prøve lykken igen.

Træningen har de seneste 2 måneder set nogenlunde sådan her ud. Og jeg har som sagt ikke mærket forbedring af nogen grad.

Ruterne er opmålt med ruteopmåleren her fra siden.

Cykle til og fra arbejde 5 dage om ugen: 10 km hver vej(20 km om dagen),- tager som regel ½ time hver vej.

Løb: 6 gange om ugen (8,9 km),- rekorden er 42 minutter.

Styrketræning 1-2 timer om ugen,- med 5 kg håndvægte.

Svømme 1 gang om ugen: 1500-2000 mtr

Alder 18 år

Handkøn

Højde: 189 cm

Vægt: 84-86 kg

På forhånd tak.

Edited by krasse
Link to comment
Share on other sites

Hvis du i flere måneder har løbet 6 gange om ugen og hver gang givet den godt med gas er det ikke så underligt at du er kommet i overtræning. Tag en uge med 2-3 pas, hvor du fokuserer på aktiv restitution. Husk på at det ikke er mens du løber at du bliver hurtigere, men mens du hviler.

Link to comment
Share on other sites

Din samlede træningsmængde er stor og det kan godt være at du overtræner men hvad dit løb angår er det også muligt at du har nået et plateau i din træning. At dit nuværende program helt enkelt ikke kan gøre dig hurtigere. Løsningen ville så være at begynde at introducere noget intervaltræning for at skubbe din form yderlige fremad.

Det være sagt så er 6 løbeture om ugen ret meget og tror sagtens du kan nøjes med 3 uden at du bliver dårligere!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share