Homegym


Andreas92
 Share

Recommended Posts

Hej! Efter at have været medlem i fitnessdk gennem et stykke tid vil jeg prøve at træne hjemme igen. Der er et par grunde, men de er uvæsentlige for min post. Af den grund skal jeg selvfølgelig til at købe noget udstyr som jeg kan bruge til formålet og jeg vil gerne have i giver noget kritik på det.

For det første, så er jeg 17 år gammel og mit mål er at få en mere veltrænet/atletisk-krop. Den absolutte drømme-krop er noget ala det her: http://bestathomeworkouts.com/wp-content/uploads/2009/04/stockxpertcom_id398386_size1.jpg , men jeg er klar over det MEGET lang tid at få sådan noget, så i første omgang prøver jeg bare at få en smule fremgang. Jeg er klar over at mit program skal indeholder bryst, triceps, ben, biceps, ryg, skulder, mave og cardio. Min umiddelbare indgangsvinkel er justerbare håndvægte og en ribbe til overhånd/underhånd pullups. Jeg forestiller mig at kunne udføre følgende øvelser til følgende muskelgrupper:

Bryst: DB Flys, DB incline press, Pushupps

Triceps: French press, DB kickbacks

Ben: Lunges m. håndvægte

Ryg: Overhånd pullups, BOR

Biceps: DB Curls, Underhånd pullups

Skulder: DB alternating shoulder press, Side raises, Reverse flys

Mave: Crunch, evt. m. vægtskive

Til dette forestiller jeg mig at jeg skal bruge: Justerbare DB's og en "Harald Nyborg enkelt ribbe". Derudover vil jeg forkæle mig selv med et spejl, et underlag og et par handsker, også selvom nogle sikkert mener det er unødvendigt. Mange vil nu pege på at jeg ikke bruger en barbell, og jeg vil gerne have i overvejer, kan dette træningsprogram ikke gå an, også selvom der ikke er nogle øvelser m. barbell? I forvejen er squat+dødløft udelukket pga. scheuermann's syndrom, så det er kun bænk pres jeg kommer til at savne uden stang, i stedet har jeg 3 andre bryst øvelser, tror i ikke disse nogenlunde vil kunne kompensere for bænk pres? Det bliver i hvert fald langt billigere hvis jeg kan undgå at skaffe bænk+stang!

Derudover: Er der nogle som har råd/vejledning mht. køb af justerbare håndvægte?

Link to comment
Share on other sites

Det kan sagtens gøres på et blødt underlag på gulvet! :)

Incline (som du selv nævner) bliver svært med mindre i har et MEGET skævt gulv derhjemme :smile:

Men ja, du kan selvfølgelig lave floor press, som dog har en noget mindre rom end alm. DB press.

En anden kommentar: Hvilket håndvægtsæt vil du købe fra Harald Nyborg? Så vidt jeg kan se er det største på 18 kg - dvs. du maksimalt kan lave to dumbbells a 9 kg til fx floor press (med mindre du vil køre enhånds press). Det er jo intet! Jeg vil klart mene du i hvert fald skal op i det store sæt, hvor du også får en barbell, med 50 kg. Jeg har dog ingen idé om hvordan kvaliteten er.

Link to comment
Share on other sites

Incline (som du selv nævner) bliver svært med mindre i har et MEGET skævt gulv derhjemme :smile:

Men ja, du kan selvfølgelig lave floor press, som dog har en noget mindre rom end alm. DB press.

En anden kommentar: Hvilket håndvægtsæt vil du købe fra Harald Nyborg? Så vidt jeg kan se er det største på 18 kg - dvs. du maksimalt kan lave to dumbbells a 9 kg til fx floor press (med mindre du vil køre enhånds press). Det er jo intet! Jeg vil klart mene du i hvert fald skal op i det store sæt, hvor du også får en barbell, med 50 kg. Jeg har dog ingen idé om hvordan kvaliteten er.

Mange tak for dit svar :) Dog har jeg aldrig haft i tanke om at købe et håndvægtssæt fra Harald nyborg, men en ribbe! til pullups. Kan du pege på noget helt specifikt indenfor håndvægte som du synes er godt og ikke alt for dyrt? Er det ikke bedst hvis jeg skaffer mig håndvægte og håndvægtsskiver á 50mm så de også kan anvendes på en evt. barbell?

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for dit svar :) Dog har jeg aldrig haft i tanke om at købe et håndvægtssæt fra Harald nyborg, men en ribbe! til pullups. Kan du pege på noget helt specifikt indenfor håndvægte som du synes er godt og ikke alt for dyrt? Er det ikke bedst hvis jeg skaffer mig håndvægte og håndvægtsskiver á 50mm så de også kan anvendes på en evt. barbell?

Ah, det er rigtigt. Læste det som om, at du også ville købe Harald Nyborgs håndvægte.

Har ingen idé om hvor eller hvilke håndvægte du skal købe.

Link to comment
Share on other sites

Har du overvejet at købe brugt i "køb og salg" forumet ?

Havde selv et garage-gym med bænk (small lille kinesisk model, men ok til "closw-grip"" stænger, skiver, chin-up bar, boksebold (som hele tiden faldt ned) og et "ab-wheel" som dog aldrig rigtigt kørte for mig (pun intended)

Min erfaring var at et home-gym skal være alsidigt, for man for ofte lyst til at lave lidt om i programmet.

Link to comment
Share on other sites

håndvægte

dør ribbe sådan en har jeg, og har hægt i den med over 120kg. uden problemer,(selv uden montering af støtteskruerne).

( jeg har endda 2 af den, da jeg har hængt en op på arbejdet også ).

køb evt. et vægt bælte/DIP-bælte også. Det gør at du kan tage en af håndvægtene mellem benene, når du skal lave armhævninger(med ekstra vægt).

kig løs på de 2 ovenstående sider, man kan let købe sig(sine forældre) fattig i udstyr fra disse sider.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vægtkuffertsættet fra Harald Nyborg (Andy) er gangske udmærket til at lave en samling håndvægte ud af. Jeg vil dog stærk anbetale dig at købe den store kuffert (50kg) da håndvægtsstængerne i dette sæt er lavet helt af metal. I de mindre sæt stoppes skiverne af et gummihåndtag som kan gå i stykker hvis du spænder skiverne for hårdt.

Du kan ofte finde en brugt kuffert på gul&gratis

Den består af: 1 stk 72" chrom vægtstang m/epeed-lock. 2 stk 14" chrom vægtstang m/speed-lock. 6 stk chrom låse. 6 stk støbejernsskiver 2 1/2 LB (1134 gr). 6 stk støbejernsskiver 5 LB (2268 gr). 4 stk støbejernsskiver 10 LB (4536 gr).

jeg har selv investederet i flere kufferten og deraf samlet 1sæt 30kg's håndvægte, 1sæt 20kg's håndvægte og så et lille sæt hvor jeg skifter vægten efter behov.

Du skal dog lige være opmærksom på at du med fordel kan købe nogle små gummiringe/pakninger til at sætte inderst på håndvægtenes gevin, så går spinlocken ikke op igen. DEt kan den have en tendens til når det er metal mod metal, fordi det ikke går i spænd.

Har selv finlo bænk/squat rack og indstillelig bænk og 50mm stang og skiver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share