Ekstrem pæreform


Ulla Hansen
 Share

Recommended Posts

Hej med jer.

Sikke et dejligt forum med mange gode og brugbare informationer :smile:

Har lidt brug for jeres mening her.

jeg er en kvinde på 29 år. Højte (lavte) 154 vægt 54 kg.

Jeg har inden for det sidste år taget en del på...faktisk hele 7 kg. nok mest pga. for god mad og sodavand i weekenden. Meget af det sidder lige på hofterne så jeg tit får de hersens yderst ucharmerende håndtag udover bukserne. Fedtet har ikke kun sat sig dér men er også jævnt fordelt på lår og numse. Bliver så ked at det når jeg ser mig selv i spejlet og vil bare gerne af med det hurtigst muligt. Jeg er klar over, at jeg er nødsaget til at ændre min kost drastisk. De sidste 2 dage har jeg levet mest at vand og frugt og så lidt aftensmad (ca. det halve af hvad jeg plejer at indtage. Det er selvfølgelig heller ikke holdbart i længden, men er nærmest desperat for at komme af med de overflødige kilo lige nu.

Jeg har ikke de store muligheder for motion, da jeg er alene med mine 2 børn, men jeg cykler hver dag og går samlet 4 kilometer i hurtigt tempo. Ved godt det ikke er meget, men lidt har måske også ret?

Mit mål er at komme ned på min tidligere normalvægt og med et vægttab på 2 kilo om ugen. Er det realistisk?

Link to comment
Share on other sites

Hej med jer.

Sikke et dejligt forum med mange gode og brugbare informationer :smile:

Har lidt brug for jeres mening her.

jeg er en kvinde på 29 år. Højte (lavte) 154 vægt 54 kg.

Jeg har inden for det sidste år taget en del på...faktisk hele 7 kg. nok mest pga. for god mad og sodavand i weekenden. Meget af det sidder lige på hofterne så jeg tit får de hersens yderst ucharmerende håndtag udover bukserne. Fedtet har ikke kun sat sig dér men er også jævnt fordelt på lår og numse. Bliver så ked at det når jeg ser mig selv i spejlet og vil bare gerne af med det hurtigst muligt. Jeg er klar over, at jeg er nødsaget til at ændre min kost drastisk. De sidste 2 dage har jeg levet mest at vand og frugt og så lidt aftensmad (ca. det halve af hvad jeg plejer at indtage. Det er selvfølgelig heller ikke holdbart i længden, men er nærmest desperat for at komme af med de overflødige kilo lige nu.

Jeg har ikke de store muligheder for motion, da jeg er alene med mine 2 børn, men jeg cykler hver dag og går samlet 4 kilometer i hurtigt tempo. Ved godt det ikke er meget, men lidt har måske også ret?

Mit mål er at komme ned på min tidligere normalvægt og med et vægttab på 2 kilo om ugen. Er det realistisk?

Hvis det er fedt du vil tabe så er 2 kg om ugen nok i overkanten! Sæt dig lidt ind i ernæring og madvarers energi og næringsindhold. Lyder som om du spiser meget kulhydrat nu, det er vi nogen der mener er skidt hvis du vil af med fedt. Jo mindre du træner desto mindre kulhydrater har dine muskler brug for og desto mere af dem vil havne i dine fedtceller!

http://video.google.com/videoplay?docid=4362041487661765149#

Den her video giver en forklaring på hvorfor vi tager på og lidt om muligheder for at komme af med det! Kan også anbefale en dokumentar der hedder "fathead" af Tom Naughton, og hans blog : http://fathead-movie.com/ kan også anbefales!

Mvh Andreas

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

Hej med jer.

Sikke et dejligt forum med mange gode og brugbare informationer :smile:

Har lidt brug for jeres mening her.

jeg er en kvinde på 29 år. Højte (lavte) 154 vægt 54 kg.

Jeg har inden for det sidste år taget en del på...faktisk hele 7 kg. nok mest pga. for god mad og sodavand i weekenden. Meget af det sidder lige på hofterne så jeg tit får de hersens yderst ucharmerende håndtag udover bukserne. Fedtet har ikke kun sat sig dér men er også jævnt fordelt på lår og numse. Bliver så ked at det når jeg ser mig selv i spejlet og vil bare gerne af med det hurtigst muligt. Jeg er klar over, at jeg er nødsaget til at ændre min kost drastisk. De sidste 2 dage har jeg levet mest at vand og frugt og så lidt aftensmad (ca. det halve af hvad jeg plejer at indtage. Det er selvfølgelig heller ikke holdbart i længden, men er nærmest desperat for at komme af med de overflødige kilo lige nu.

Jeg har ikke de store muligheder for motion, da jeg er alene med mine 2 børn, men jeg cykler hver dag og går samlet 4 kilometer i hurtigt tempo. Ved godt det ikke er meget, men lidt har måske også ret?

Mit mål er at komme ned på min tidligere normalvægt og med et vægttab på 2 kilo om ugen. Er det realistisk?

Hej

I forhold til vægttab betyder kosten mere end motion. Så i den sammenhæng betyder det ikke så meget at du ikke har adgang til at gå i motionscenter hver anden dag eller spille håndbold tre gange om ugen. :bigsmile:

En grov tommelfingerregel er at du nok ikke bør tabe dig mere end et halvt til et helt kilo om ugen - det er trods alt kun nogle få kilo du skal af med.

Her på siden er der en beregner, som du kan bruge til at beregne dit daglige energiforbrug.

Linket er: http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/beregn_dit_energiforbrug/

Når du kender dit energiforbrug på en normal dag, kan du begynde at se på din kost og skære nogle ting fra, så du begynder at tabe dig. I din situation skal du nok ikke lægge dit energiindtag mere end 500-750 kcal under dit behov - du skal stadig have energi til at tage dig af dine børn.

Hvis du vil kan du sagtens kombinere dit vægttab med styrketræning hjemme hos dig selv. Der er bunker af øvelser, som ikke kræver maskiner og som giver stor effekt. Du kan også finde eksempler på øvelser her på siden.

Styrketræning i forbindelse med vægttab har den fordel at når musklerne strammes op, vil vægttabet se endnu større ud.

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Hej

I forhold til vægttab betyder kosten mere end motion. Så i den sammenhæng betyder det ikke så meget at du ikke har adgang til at gå i motionscenter hver anden dag eller spille håndbold tre gange om ugen. :bigsmile:

En grov tommelfingerregel er at du nok ikke bør tabe dig mere end et halvt til et helt kilo om ugen - det er trods alt kun nogle få kilo du skal af med.

Her på siden er der en beregner, som du kan bruge til at beregne dit daglige energiforbrug.

Linket er: http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/beregn_dit_energiforbrug/

Når du kender dit energiforbrug på en normal dag, kan du begynde at se på din kost og skære nogle ting fra, så du begynder at tabe dig. I din situation skal du nok ikke lægge dit energiindtag mere end 500-750 kcal under dit behov - du skal stadig have energi til at tage dig af dine børn.

En grov tommelfingerregel er at du nok ikke bør tabe dig mere end et halvt til et helt kilo om ugen - det er trods alt kun nogle få kilo du skal af med.

Hvis du vil kan du sagtens kombinere dit vægttab med styrketræning hjemme hos dig selv. Der er bunker af øvelser, som ikke kræver maskiner og som giver stor effekt. Du kan også finde eksempler på øvelser her på siden.

Styrketræning i forbindelse med vægttab har den fordel at når musklerne strammes op, vil vægttabet se endnu større ud.

**

Tusind tak for dit opmuntrende indlæg og for linket. Det er jeg rigtig glad for :smile:

Jeg må hellere prøve at sætte mig lidt ind i det her univers med sund kost osv. og det er nok meget fornuftigt ikke at tabe mere end omkring et kilo om ugen. Er bare så utålmodig og vil gerne have der sker noget hurtigt. Selvfølgelig skal det også være sundhedsmæssigt forsvarligt.

Jeg er begyndt at drikke meget mere vand end jeg plejer. Plejer stort set ikke at drikke noget vand i løbet af dagen men de sidste dage har jeg drukket omkring 1½ liter vand om dagen. synes godt nok jeg tisser konstant :blush:

Endvidere er jeg begyndt at tage armbøjninger og mavebøjninger hver dag. Har gjort det til rutine jeg tager 15 af hver, hver gang jeg fylder min vandflaske op...ja, ja...man skal vel starte et sted :wink:

Håber jeg snart kan se bare en lille smule resultater.

Rigtig god jul til jer alle...

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Lyder til at du er kommmet godt i gang! :-)

Håber at du er begyndt at spise en del mere end det du lod forstå i dit første indlæg - for det var for lidt!

Har du fået beregnet dit energibehov/ligevægtsindtag?

Med hensyn til mavebøjninger og armbøjninger vil det nok være fornuftigt at samle dine øvelser, så du i stedet træner koncentreret i f.eks. tyve minutter eller en halv time om dagen - eller evt. hver anden dag.

Desuden vil jeg anbefale at du træner flere forskellige øvelser, så du ikke træner de samme muskelgrupper hele tiden - men i stedet træner dem hver anden dag. Men det kommer selvfølgelig an på, hvordan din hverdag ser ud og hvordan du bedst kan strukturere det!! :smile:

Det du gør nu er en udmærket start!!

Det er godt at drikke vand - dit nuværende niveau på halvanden liter lyder ok. Når jeg nævner det, skyldes det at der er en del myter om at man ikke kan få væske nok og at vand "skyller alle giftstofferne" ud.

Det er ikke sandt - med dit væskeindtag på halvanden liter vand + evt. kaffe, te og væske i de fødevarer du indtager, får du efter al sandsynlighed den væske du har brug for.

Godt nytår! :smile:

**

Link to comment
Share on other sites

Du har i hvert fald fået fat i den rigtige ende til at begynde med! Et vægttab på et 0,5-1 kg om ugen er muligt - i hvert fald de første par uger, da du ikke er stærkt overvægtig.

Hvad kosten angår, så sæt dig lidt ind i fødevarer og gå efter mad der er rig på fibre, vitaminer, mineraler og protein og lave på fedt. Kulhydrater vil jeg bare anbefale en moderat mængde af.

Er du for bange for at spise for lidt, så tjek dit energiniveau: er det helt i bund (eventuelt over flere dage, hvis du holder samme energiindtag), er det et tegn på du spiser for lidt.

Eftersom du er begyndt at drikke den mængde vand man bør drikke, nemlig 1.5-2 L om dagen, vil du måske se et stort vægttab de første par dage, men det skyldes at du tømmer dine vanddepoter (det er en god ting! Kroppen ved den får den væske den har brug for, så den gemmer ikke så meget på overflødigt vand). Det kan desuden få din krop til at virke fastere.

Eftersom du en gang har haft taget ekstra kilo på, sørg for at når du har nået din ønskede vægt, vil du fortsætte de gode vaner du har fået tillagt dig! Det vil være en skam at lade alt det hårde arbejde gå til spilde. Husk din tidligere livsstil var for usund én gang, så det nytter ikke at gentage den.

Hvad træningen angår, så prøv at kigge lidt på motion-online's programmer/øvelsesvejledninger. Der kan du finde nogle øvelser du let kan lave derhjemme, og som kommer stort set hele kroppen igennem.

Held og lykke med vægttabet, og godt nytår! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Du har i hvert fald fået fat i den rigtige ende til at begynde med! Et vægttab på et 0,5-1 kg om ugen er muligt - i hvert fald de første par uger, da du ikke er stærkt overvægtig.

Hvad kosten angår, så sæt dig lidt ind i fødevarer og gå efter mad der er rig på fibre, vitaminer, mineraler og protein og lave på fedt. Kulhydrater vil jeg bare anbefale en moderat mængde af.

Er du for bange for at spise for lidt, så tjek dit energiniveau: er det helt i bund (eventuelt over flere dage, hvis du holder samme energiindtag), er det et tegn på du spiser for lidt.

Eftersom du er begyndt at drikke den mængde vand man bør drikke, nemlig 1.5-2 L om dagen, vil du måske se et stort vægttab de første par dage, men det skyldes at du tømmer dine vanddepoter (det er en god ting! Kroppen ved den får den væske den har brug for, så den gemmer ikke så meget på overflødigt vand). Det kan desuden få din krop til at virke fastere.

Eftersom du en gang har haft taget ekstra kilo på, sørg for at når du har nået din ønskede vægt, vil du fortsætte de gode vaner du har fået tillagt dig! Det vil være en skam at lade alt det hårde arbejde gå til spilde. Husk din tidligere livsstil var for usund én gang, så det nytter ikke at gentage den.

Hvad træningen angår, så prøv at kigge lidt på motion-online's programmer/øvelsesvejledninger. Der kan du finde nogle øvelser du let kan lave derhjemme, og som kommer stort set hele kroppen igennem.

Held og lykke med vægttabet, og godt nytår! :smile:

Hej igen

Mange tak for jeres indlæg. Det hjælper mig meget og ikke mindst virker det motiverende og opmuntrende :smile:

jeg har nu et opnået et vægttab på 2,5 kilo. Jeg er så glad for det :bigsmile:

Synes dog det er lidt svært at overskue det der med at tælle kalorier men har skåret de søde sager helt væk...okay, der har været nogle syndere i forbindelse med juleaften og nytårsaften men ellers holder jeg det rigtig fint. Ingen søde sager, meget lidt af ris, kartofter, pasta og den slags men masser af frugt og en del grønt bliver det også til. Spiser sammen med børnene til aften så spiser hvad de spiser men bare meget lidt ef det mindre og meget mere af det rigtig gode og sunde.

Med hensyn til træningen må jeg se at finde nogle øvelser her på siden jeg let kan lave hver eller hveranden dag og som ikke kræver en tur i fitnesscenteret. Må bare huske at lave dem men det kræver vel bare en fast rutine. Så fungerer det vel :blush:

Drikker stadig en del vand - synes bare jeg tisser konstant. Bliver jeg ved med det mon? og gør alle andre som drikker 'så meget' vand også det?

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Mange tak for jeres indlæg. Det hjælper mig meget og ikke mindst virker det motiverende og opmuntrende :smile:

jeg har nu et opnået et vægttab på 2,5 kilo. Jeg er så glad for det :bigsmile:

Synes dog det er lidt svært at overskue det der med at tælle kalorier men har skåret de søde sager helt væk...okay, der har været nogle syndere i forbindelse med juleaften og nytårsaften men ellers holder jeg det rigtig fint. Ingen søde sager, meget lidt af ris, kartofter, pasta og den slags men masser af frugt og en del grønt bliver det også til. Spiser sammen med børnene til aften så spiser hvad de spiser men bare meget lidt ef det mindre og meget mere af det rigtig gode og sunde.

Med hensyn til træningen må jeg se at finde nogle øvelser her på siden jeg let kan lave hver eller hveranden dag og som ikke kræver en tur i fitnesscenteret. Må bare huske at lave dem men det kræver vel bare en fast rutine. Så fungerer det vel :blush:

Drikker stadig en del vand - synes bare jeg tisser konstant. Bliver jeg ved med det mon? og gør alle andre som drikker 'så meget' vand også det?

Tillykke! Det lyder som om du er kommet godt fra start!

Hvis du synes det i længden er for besværligt at tælle kalorierne, kan du gå over til blot at skrive ned hvad og hvor meget du spiser. Det er knap så præcist og ambitiøst, men du skulle gerne beholde en ide om hvor mange kalorier du får. Har selv prøvet det med at tælle kalorier, og det bliver noget slavearbejde i længden :wink:

Og jeg vil tro du stadig kommer til at have omtrent lige så mange toiletbesøg hvis du bliver ved med at drikke så meget vand. Drikker selv omkring 2-3 L om dagen, og hvis jeg dyrker fysisk aktivitet løber det ud næsten lige så hurtigt som det løber ind! :blush:

Link to comment
Share on other sites

Du er det jeg vil kalde for en sej kvinde.

Du må max drikke 3 l. vand om dagen. Gulerødder kan du spise lige så meget du lyster. Spis også gerne 6 frugter om dagen. (pas på med bananer) Appelsin er sundt her om vinteren. Også gerne æbler og pærer. Spis også gerne svesker.

Hvis du kan li grøntsager spis da op til 600 gram om dagen.

Spis gerne fisk hver dag. Fisk er bare super sundt. Tun/makrel i dåse er nem at tage med på arbejde det er jo allerede pakket ind. Rødspætter smager supergodt og er meget nem at tilberede.

Og som du selv skriver undgå de søde sager som Cola og slik. Kroppen har overhovedet ikke brug for næringsstofferne og alle E-erne.

Chips er smadder hamrende usundt. Popcorn kan lige gå an. Det er jo poppede majs.

Det kan godt lade sig gøre at tabe 2 kilo i ugen. Umiddelbart vil jeg dog mene at du max. skal tabe dig 6 kilo. Men det er naturligvis dig der bestemmer hvad du vil veje.

Held og lykke med dit vægttab.

mvh

mask

PS.: Skriv endelig hvis der noget du vil vide mere om.

Link to comment
Share on other sites

Også tillykke med den fine start herfra - vi ved vist alle hvor svært det er at ændre vaner, især når hverdagen ikke byder på oceaner af fritid hvor man kan planlægge kost, føre kalorieregnskab og træne. :smile:

Mht. at lave arm øg mavebøjninger så er det en fin start. Som allerede nævnt skal du passe på med at bruge de samme musker hele tiden, men prøv istedet at bytte lidt med rygbøjninger, squat uden vægt, lunges og lignende.

Jeg arbejder til dagligt ved Forsvaret og de har netop indført det man kalder mikrotræningspas. Det vil i al sin enkelthed sige at man træner 10-15 min, en til tre gange om dagen med høj intensitet. Alle øvelser kan i princippet bruges, dog skal hvert træningspas helst give sved på panden (men ikke så meget at det nødvendigvis kræver et bad bagefter :wink: ) Personligt træner jeg med mine elever hver morgen med 5-7 øvelser. Det kunne være høje knæløft, mavebøjninger, planken, sprællemand, squat og arm eller rygbøjninger, for bare at nævne et muligt træningspas med lette øvelser. Det køres igennem to gange med 30 sek pause mellem gennemløbene. Alle øvelser kan i princippet bruges. Det kunne lige så godt være ta-fat med ungerne (kender ikke deres alder, men mon ikke de er med på en eller anden form for leg?) eller yoga øvelser foran fjernsynet. Konceptet er bare at få pulsen op et par gange om dagen og at få brugt alle muskelgrupperne. Det skal dog siges at hvis man vil i form er træningspassene ikke nok - de skal kombineres med min 2 gange træning om ugen, men i dit tilfælde synes jeg det var værd at foreslå. Håber ideen kan bruges :smile:

Og husk - træning er aldrig forgæves!

Link to comment
Share on other sites

Hej Ulla

Er enig med Kåre i at kosten og dermed energiindtaget er det væsentligste i forbindelse med et vægttab. Du er klar over hvilke fødevarer der har bevirket at du har taget på i vægt og dermed også hvilke fødevarer du skal tabe i forbindelse med et vægttab. Jeg tror ikke at det er realistisk at tabe 2 kilo i ugen. Du skal tabe ca. 7 kilo. Vil mene at et vægttab på 1 kilo i ugen er realistisk. Se mit indlæg om et "forslag til kostplan" her på siden. Her vil du kunne finde inspiration til et vægttab.

Mvh

mask1

Edited by mask1
Link to comment
Share on other sites

Du er det jeg vil kalde for en sej kvinde.

Du må max drikke 3 l. vand om dagen. Gulerødder kan du spise lige så meget du lyster. Spis også gerne 6 frugter om dagen. (pas på med bananer) Appelsin er sundt her om vinteren. Også gerne æbler og pærer. Spis også gerne svesker.

Hvis du kan li grøntsager spis da op til 600 gram om dagen.

Spis gerne fisk hver dag. Fisk er bare super sundt. Tun/makrel i dåse er nem at tage med på arbejde det er jo allerede pakket ind. Rødspætter smager supergodt og er meget nem at tilberede.

Og som du selv skriver undgå de søde sager som Cola og slik. Kroppen har overhovedet ikke brug for næringsstofferne og alle E-erne.

Chips er smadder hamrende usundt. Popcorn kan lige gå an. Det er jo poppede majs.

Det kan godt lade sig gøre at tabe 2 kilo i ugen. Umiddelbart vil jeg dog mene at du max. skal tabe dig 6 kilo. Men det er naturligvis dig der bestemmer hvad du vil veje.

Held og lykke med dit vægttab.

mvh

mask

PS.: Skriv endelig hvis der noget du vil vide mere om.

Hej Ulla

Er enig med Kåre i at kosten og dermed energiindtaget er det væsentligste i forbindelse med et vægttab. Du er klar over hvilke fødevarer der har bevirket at du har taget på i vægt og dermed også hvilke fødevarer du skal tabe i forbindelse med et vægttab. Jeg tror ikke at det er realistisk at tabe 2 kilo i ugen. Du skal tabe ca. 7 kilo. Vil mene at et vægttab på 1 kilo i ugen er realistisk. Se mit indlæg om et "forslag til kostplan" her på siden. Her vil du kunne finde inspiration til et vægttab.

Mvh

mask1

Kan du bestemme dig?

Og vil du ikke godt lade være at henvise til din "kostplan". Nu er vi efterhånden en del der har kommenteret på den.

Til Ulla:

Det lyder til at du er kommet godt i gang. :smile:

Hvis du ikke har så meget tid til at komme i et fitnesscenter, så er dette en glimrende side:BodyRock

Der kommer dagligt nye træninger og de kan laves på stuegulvet, hvis du har lidt plads.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share