Hvordan forbrænder man mest og bedst fedt?


TroelsP
 Share

Recommended Posts

For at sige det grovt, så har jeg "4 pack", altså man kan se de 4 øverste mavemuskler, men mangler lige de sidste for neden, så man kan se jeg har 6 pack?

Hvordan forbrænder man mest fedt? Har hørt noget om at man skal træne om morgenene, inden man spiser morgenmad, for at man forbrænder fedt?

Går til boksning 3 gange i ugen, og det hjælper, men mangler lige det sidste :)

Har en kæmpestor skov lige udenfor mit hus til at løbe i. Udover det har jeg et lille lokale til rådighed, med Crosstrainer, en cykelmaskine og en masse vægte, stativ osv :)

Så har egentlig masser af redskaber til at komme igang :)

Men jeg er begyndt at spise mindre, og træne noget mere, men det jo selvfølgelig ikke nemt i julen ;)

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved, så for at få hele 6-packen frem kræver det en ret lav fedtprocent på omkring 5-9% for mænd alt efter deres genetisk fedtfordeling. Derudover vil du have trænet den nedre del af maven så meget som muligt, hvilket desværre er den vanskeligste del. Mange laver den fejl når de træner, at de aktiverer psoas (hoftebøjeren) mere end den nedre mavemuskulatur, så vær obs på det når du træner!

Ellers er det bare at spise sundt, smide alt overflødigt fedt og træne den nedre mavemuskulatur. Når du træner er det desuden vigtigt at huske, at mavemusklerne er som alle andre muskler, og vokser mest ved hypertrofi-orinteret træning. Dvs. ca 2-3 gange om ugen, 3-6 sæt á 8-12 reps og korte pauser (30-90 sek.).

Det med at træne om morgenen inden man har spist er også et råd jeg har hørt, og virker logisk. Da der er gået adskillige timer siden sidste måltid, vil kroppen have en lav mængde kulhydrat til rådighed. Ved konditionstræning, tvinger du da din krop til at bruge af sine andre energidepoter, nemlig fedt og protein. Hvis du ønsker at opbygge muskelmasse kan det ikke anbefales!! Du tvinger nemlig din krop til at omsætte proteiner - muskler - til energi!!

Link to comment
Share on other sites

Det med at træne om morgenen inden man har spist er også et råd jeg har hørt, og virker logisk. Da der er gået adskillige timer siden sidste måltid, vil kroppen have en lav mængde kulhydrat til rådighed. Ved konditionstræning, tvinger du da din krop til at bruge af sine andre energidepoter, nemlig fedt og protein. Hvis du ønsker at opbygge muskelmasse kan det ikke anbefales!! Du tvinger nemlig din krop til at omsætte proteiner - muskler - til energi!!

... og ved længerevarende arbejde er mængden af glukose til rådighed en faktor for tilstrækkelig høj arbejdsintensitet. Er denne ikke høj nok, vil træningen formentlig stagnere, inden målet er nået.

Link to comment
Share on other sites

Træning er en ting, men når det kommer til fedtreduktion er kosten af større betydning! Hvis du ikke taber dig så vil jeg mene at du bør prøve at reducere dit kulhydratindtag primært (fremfor at tælle kcal). Mindre kulhydrat vil betyde mindre insulin og det vil betyde bedre miljø for fedtreduktion. Motion der forbrænder meget kulhydrat har samme effekt, da denne type træning tager meget kulhydrat, så mere at de kulhydrater man indtager vil havne i de tømte muskelceller, med mindre stigning af insulin. Andre vil sikkert sige at du bare skal spise mindre/motionere mere, og det virker sikkert også for mange men vil mene at årsagen stadigvik er den samme!

Vh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Træn ved 60-70% af din maxpuls - der forbrændes mest af fedtdepoterne og mindre af musklerne sukkerdepoter. Det er bevist at sultføelsen reguleres mindre end ved hård træning (med højere % maxpuls) og der ved taber du dig også mere.

Jeg synes virkelig at det er et tåbeligt råd. Fedtforbrændingszoner osv. er bare noget dovne mennesker plæderer for så de kan slippe for intensiv træning.

I stedet vil jeg anbefale dig at komme ud og give den gas med noget intensiv træning. Så får du også den 'bivirkning' at du kommer i langt bedre form.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes virkelig at det er et tåbeligt råd. Fedtforbrændingszoner osv. er bare noget dovne mennesker plæderer for så de kan slippe for intensiv træning.

I stedet vil jeg anbefale dig at komme ud og give den gas med noget intensiv træning. Så får du også den 'bivirkning' at du kommer i langt bedre form.

Kommer an på hvad dit mål er. Det der er tåbeligt, er at negligere fysiologiske faktorer med god evidens.

Hvis du har styr på dit kalorie indtag så træn endelig igennem, hvis ikke - er der en risiko for at din sult kompensere for det ekstra brugte ved at op regulere og du derved ikke opnår et ydeligere fedttab. En anden fordel er at utrænede kan forsætte væsenlig længere på 60-70% end ved højere puls.

kilde: "Menneskets ernæring - Astrup et al."

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hvad dit mål er. Det der er tåbeligt, er at negligere fysiologiske faktorer med god evidens.

Hvis du har styr på dit kalorie indtag så træn endelig igennem, hvis ikke - er der en risiko for at din sult kompensere for det ekstra brugte ved at op regulere og du derved ikke opnår et ydeligere fedttab. En anden fordel er at utrænede kan forsætte væsenlig længere på 60-70% end ved højere puls.

kilde: "Menneskets ernæring - Astrup et al."

LOOOL

Astrup er jo bare en kæmpe joke, jeg har læst flere af hans ting og mange af tingene er direkte usande.

'Sukker kan ikke omdannes til fedt' - Ring a bell?

Hvis du vil tabe dig, så kom ud og få noget sved på panden.

Link to comment
Share on other sites

LOOOL

Astrup er jo bare en kæmpe joke, jeg har læst flere af hans ting og mange af tingene er direkte usande.

'Sukker kan ikke omdannes til fedt' - Ring a bell?

Hvis du vil tabe dig, så kom ud og få noget sved på panden.

Menneskets ernæring er skrevet af en række anerkendte danske forfatter inde for feltet - astrup er bestemt ikke alene. Bogen bruges på mange uddannelser, bla. Human ernæring og sygepleje uddannelsen. Desuden vil jeg tilføje at astrup har lavet rigtig mange fine og veldokumenteret ting, bla igennem ernæringsrådet.

Hvis du vil lave kilde kritik så gør det da ordenligt, istedet for at hive en one-liner ind omkring bogens første forfatter. Du aner tydeligtvis ikke hvad du snakker om.

Link to comment
Share on other sites

Menneskets ernæring er skrevet af en række anerkendte danske forfatter inde for feltet - astrup er bestemt ikke alene. Bogen bruges på mange uddannelser, bla. Human ernæring og sygepleje uddannelsen. Desuden vil jeg tilføje at astrup har lavet rigtig mange fine og veldokumenteret ting, bla igennem ernæringsrådet.

Hvis du vil lave kilde kritik så gør det da ordenligt, istedet for at hive en one-liner ind omkring bogens første forfatter. Du aner tydeligtvis ikke hvad du snakker om.

Det her har intet med kildekritik at gøre. Min kritik går på din anvendelse af indholdet fra 'Menneskets Ernæring'.

Det ændrer heller ikke på at Arne Astrup er en stor klovn som blev forvist til et lille kontor ude på kvl da han blev ved med at lave lort i den.

Det er dumt at træne ved 60-70% hvis målet er vægttab (og også helt generelt, med mindre man gør det for at komme af med sin dårlige samvittighed) da mængden af forbrændte kalorier (fedt inklusiv) langt overstiges af træninger ved høj intensitet. EOD.

Og så kan du tage dine Lene Hansson fedtforbrændingszoner og gemme dem af vejen.

Link to comment
Share on other sites

LOOOL

Astrup er jo bare en kæmpe joke, jeg har læst flere af hans ting og mange af tingene er direkte usande.

'Sukker kan ikke omdannes til fedt' - Ring a bell?

Hvis du vil tabe dig, så kom ud og få noget sved på panden.

Lige for at fortæller et par ting om Arne Astrup - hvis vi skal gå efter forfatteren

1) Så har han en medicinsk doktorgrad (dr.med.sci./ph.d.)

2) Chefredaktør for det engelske tidsskrift, Obesity Reviews.

3) Præsident for The International Association for the Study of Obesity

4) Skribent for The Lancet

5 Lavet 600-700 publikationer (Bøger og Videnskabelige artikler mm)

Man opnår ingen af disse ting ved bare at være en kæmpe joke som du nok kan regne ud ;-)

Manden er kendt for at lave nogle enkelte brølere og måske levere budskabet på en spiselig måde til lægmand. Men han er nok den danske forsker der har bidraget mest til dette området og en af de absolutte eksperter på området.

Edited by Zoater
Link to comment
Share on other sites

Det her har intet med kildekritik at gøre. Min kritik går på din anvendelse af indholdet fra 'Menneskets Ernæring'.

Det ændrer heller ikke på at Arne Astrup er en stor klovn som blev forvist til et lille kontor ude på kvl da han blev ved med at lave lort i den.

Det er dumt at træne ved 60-70% hvis målet er vægttab (og også helt generelt, med mindre man gør det for at komme af med sin dårlige samvittighed) da mængden af forbrændte kalorier (fedt inklusiv) langt overstiges af træninger ved høj intensitet. EOD.

Og så kan du tage dine Lene Hansson fedtforbrændingszoner og gemme dem af vejen.

Du forholder dig jo ikke til at sulten reguleres mere op efter træning med høj intensitet og mindre ved lidt lavere intensitet.??

Link to comment
Share on other sites

Det her har intet med kildekritik at gøre. Min kritik går på din anvendelse af indholdet fra 'Menneskets Ernæring'.

Det ændrer heller ikke på at Arne Astrup er en stor klovn som blev forvist til et lille kontor ude på kvl da han blev ved med at lave lort i den.

Det er dumt at træne ved 60-70% hvis målet er vægttab (og også helt generelt, med mindre man gør det for at komme af med sin dårlige samvittighed) da mængden af forbrændte kalorier (fedt inklusiv) langt overstiges af træninger ved høj intensitet. EOD.

Og så kan du tage dine Lene Hansson fedtforbrændingszoner og gemme dem af vejen.

Måske du skulle google lidt mere. :wink:

Der er absolut intet galt i at træne med 60-70%. Det afhænger meget af hvor meget tid man har til rådighed, formen man er i, diæten man følger osv.

Link to comment
Share on other sites

Lige for at fortæller et par ting om Arne Astrup - hvis vi skal gå efter forfatteren

1) Så har han en medicinsk doktorgrad (dr.med.sci./ph.d.)

2) Chefredaktør for det engelske tidsskrift, Obesity Reviews.

3) Præsident for The International Association for the Study of Obesity

4) Skribent for The Lancet

5 Lavet 600-700 publikationer (Bøger og Videnskabelige artikler mm)

Man opnår igen af disse ting ved bare at være en kæmpe joke som du nok kan regne ud ;-)

Manden er kendt for at lave nogle enkelte brølere og måske levere budskabet på en spiselig måde til lægmand. Men han er nok den danske forsker der har bidraget mest til dette området og en af de absolutte eksperter på området.

Du behøver skam ikke at fortælle mig hvem Arne Astrup er, jeg har et indgående kendskab til ham.

Men jeg kan da fortælle dig lidt om hvem Arne Astrup er:

1) Hovedrolle i 'sukkersagen'

2) Havde en hovedrolle i skandalen med letigen / speasy

3) Fremstår som uvildig 'ekspert' på DR nyhederne og lovpriser to forskningsprojekter indenfor fedme hos henholdsvis NeuroSearch og Novo Nordisk. Manden er betalt konsulent hos begge og har aktier i NeuroSearch.

4) Optræder i 'Viden Om' omhandlende fedme hvor han igen som uvildig ekspert roser NeuroSearch.

5) Modtager privat støtte fra mere end 40 forskellige producenter af mad

osv.

Nu ved jeg ikke hvilket område det her er du snakker om, hvis det er fedmeforskning så kan jeg da mindst nævne et navn i Danmark der har større betydning for netop det felt.

Link to comment
Share on other sites

Måske du skulle google lidt mere. :wink:

Der er absolut intet galt i at træne med 60-70%. Det afhænger meget af hvor meget tid man har til rådighed, formen man er i, diæten man følger osv.

Okay, så hvis du skal rådgive en random person over nettet på den mest simple måde, hvad gør du så?

Siger du konditionstræning med 60-70% eller siger du træning ved høj intensitet? I dette tilfælde har vi lige præcis ikke alle de parametre til rådighed som du gerne vil have og helt generelt vil jeg mene at det altid vil være bedre for den gennemsnitlige dansker at træne ved højere intensitet.

T: Enig eller Uenig?

Link to comment
Share on other sites

Du behøver skam ikke at fortælle mig hvem Arne Astrup er, jeg har et indgående kendskab til ham.

Men jeg kan da fortælle dig lidt om hvem Arne Astrup er:

1) Hovedrolle i 'sukkersagen'

2) Havde en hovedrolle i skandalen med letigen / speasy

3) Fremstår som uvildig 'ekspert' på DR nyhederne og lovpriser to forskningsprojekter indenfor fedme hos henholdsvis NeuroSearch og Novo Nordisk. Manden er betalt konsulent hos begge og har aktier i NeuroSearch.

4) Optræder i 'Viden Om' omhandlende fedme hvor han igen som uvildig ekspert roser NeuroSearch.

5) Modtager privat støtte fra mere end 40 forskellige producenter af mad

osv.

Nu ved jeg ikke hvilket område det her er du snakker om, hvis det er fedmeforskning så kan jeg da mindst nævne et navn i Danmark der har større betydning for netop det felt.

Jeg har på intet tidspunkt påstået at hvad han siger skal tages ude kildekritik, men han er en international anerkendt forsker med 600+ publikationer bla i nogle af de største journals. Han har skrevet en lærebog i samarbejde en række andre store danske forsker navne på feltet med fine referencer du selv kan gennemgå hvis du vil lave kildekritik. Du forkaster kilden (menneskets ernæring) med kritik lydende af "Han er en joke" og "træn hårdt, det er sort/hvidt" - kan du selv se min pointen?

Link to comment
Share on other sites

Okay, så hvis du skal rådgive en random person over nettet på den mest simple måde, hvad gør du så?

Siger du konditionstræning med 60-70% eller siger du træning ved høj intensitet? I dette tilfælde har vi lige præcis ikke alle de parametre til rådighed som du gerne vil have og helt generelt vil jeg mene at det altid vil være bedre for den gennemsnitlige dansker at træne ved højere intensitet.

T: Enig eller Uenig?

Jeg ville ikke rådgive en random person. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Okay, så hvis du skal rådgive en random person over nettet på den mest simple måde, hvad gør du så?

Siger du konditionstræning med 60-70% eller siger du træning ved høj intensitet? I dette tilfælde har vi lige præcis ikke alle de parametre til rådighed som du gerne vil have og helt generelt vil jeg mene at det altid vil være bedre for den gennemsnitlige dansker at træne ved højere intensitet.

T: Enig eller Uenig?

Uenig

Det handler ikke om at levere det lettest budskab - verden er ikke sort/hvid! I mange tilfælde vil jeg mene den gennemsnitlige dansker vil havde gavn af at træne med mellem intensitet puls.

Link to comment
Share on other sites

Det her har intet med kildekritik at gøre. Min kritik går på din anvendelse af indholdet fra 'Menneskets Ernæring'.

Det ændrer heller ikke på at Arne Astrup er en stor klovn som blev forvist til et lille kontor ude på kvl da han blev ved med at lave lort i den.

Det er dumt at træne ved 60-70% hvis målet er vægttab (og også helt generelt, med mindre man gør det for at komme af med sin dårlige samvittighed) da mængden af forbrændte kalorier (fedt inklusiv) langt overstiges af træninger ved høj intensitet. EOD.

Og så kan du tage dine Lene Hansson fedtforbrændingszoner og gemme dem af vejen.

Det der er vidst lidt for sort på hvidt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share