Tabe lidt fedt på maven


jones1994
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen, jeg er ny på forummet, og vil egentlig bare spørge om lidt hjælp.

Jeg er lige fyldt 16 år, og jeg kunne godt tænke mig, at tabe lidt fedt på maven/overkroppen. Jeg er ikke decideret tyk eller fed, men er træt af dellerne på maven ;)

Har ikke trænet overhovedet i lang tid, udover obligatorisk skoleidræt, der klarer jeg mig sådan "udemærket".

Højde: ca 182cm

Vægt: (om morgenen før morgenmad osv) ca 66kg-67kg, om aftenen op mod 69kg på en tung dag :)

Kropsbygning: Ikke sådan bredskuldret, mere normalbygning. Har dog store lår, men tror også mine lårmuskler er ret stærke.

Jeg har en dårlig rygholdning, og kan få ondt i ryggen nogle gange, hvis det spiller nogen rolle. Arbejder dog på at rette mig op generelt.

Hvordan taber jeg mig mest på maven? Er det løb, kost, cykling? Har en ro-maskine til rådighed hjemme. Jeg vil ikke til at betale for et fitness medlemsskab.

Edit: Nu når vi er i gang her, hvor svært tror i det vil være at få en sixpack? Jeg har levet usundt på det seneste.

Edited by jones1994
Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg lige fortælle dig, at der ikke er noget der hedder punktforbrænding. Det betyder, at hvis du vil tabe fedt på maven, så er det bare at gå i gang med at tabe dig generelt. Så alt hvad der hedder fysisk aktivitet dur - for ikke at glemme en sund kost!

Smid evt. nogle mavebøjninger og rygbøjninger ind, men her skal du dog være meget opmærksom på at gøre det rigtigt! Da du har en dårlig ryg, vil det bedste nok være at få en fysioterapeut til at instruere dig i øvelser så du er sikret den rette teknik.

Og angående 6-packen: For nogen er den let at få, for andre er den ikke. I dit tilfælde er jeg bange for det er det sidste. Det kræver nemlig du smider næsten alt fedt fra maven og styrker mavemusklerne. Hvor meget din krop vil smide fedtet fra maven er genetisk bestemt, man da du netop er utilfreds med din mave, så er du næppe i den lette kategori. Det er dog ikke umuligt, men det kan komme til at kræve hård og dedikeret træning.

God fornøjelse :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for hjælpen :)

Men hvis jeg spænder mine mavemuskler, så er det ret hårdt og ikke ret meget fedt, det ligner potentielt en sixpack.

Men er det så bare alt form for konditionstræning, sundere kost og måske lidt styrketræning til maven?

På det seneste har jeg været ret deprimeret og sådan, jeg ved ikke rigtig hvad det skyldes, men hvis man begynder på et mere aktivt liv, hjælper det så ikke mod, når man er deprimeret?

Et lille sidespørgsmål, hvor meget betyder det, hvis jeg drikker meget alkohol, ca 2 gange om måneden?

Edited by jones1994
Link to comment
Share on other sites

Ekstra spørgsmål, hvor tit skal jeg løbe mig en tur eller træne, har hørt noget om ca hver anden dag?

Jeg redigerer løbende. (Det har i sikkert fundet ud af :wink: )

Oveni alt det andet, er der så en der vil skrive nogle ting indenfor sundkost, altså nogle grundlinjer. Fx hvor meget frugt, fibre, hvilket kød, brød.

For ca 3 - 4mdr siden løb jeg 10km på godt en time, der anstrengede jeg mig nærmest til det maximale, og kunne mærke det i benene nogle dage efter.

Hvor lang tid/mange kilometer skal jeg starte med at løbe? I kan evt. smide et link.

Tak! :D

Edited by jones1994
Link to comment
Share on other sites

Tror ærlig talt ikke at 60kg er en optimal vægt :) Startede på styrketræning for 2 måneder siden. Dengang vejede jeg 60kg og var omtrent din højde. Jeg var meget spinkel, men her efter 2 måneder ser det bedre ud og har taget 3 kg på. Vil ikke mene du skal tabe dig, men måske mere få opbygget noget mere muskelmasse eller omfordelt de kilo på kroppen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tak for hjælpen :)

Men hvis jeg spænder mine mavemuskler, så er det ret hårdt og ikke ret meget fedt, det ligner potentielt en sixpack.

Men er det så bare alt form for konditionstræning, sundere kost og måske lidt styrketræning til maven?

På det seneste har jeg været ret deprimeret og sådan, jeg ved ikke rigtig hvad det skyldes, men hvis man begynder på et mere aktivt liv, hjælper det så ikke mod, når man er deprimeret?

Et lille sidespørgsmål, hvor meget betyder det, hvis jeg drikker meget alkohol, ca 2 gange om måneden?

Hvad det angår kan træning have en effekt, men sørg vigtigst af alt for at få min 8 timers søvn og kom ordentlig tid i seng.

Jeg er selv 10 cm lavere end dig, og vejer omkring 75, så jeg vil bestemt ikke mene at vægtab bør være et mål for dig. Du har allerede en BMI i den lave ende.

Hvis du gerne vil løbe regelmæssigt, kan du fx kigge på dette program. Jeg kan godt se at du har løbet 10 km, men du kan roligt begynde dette for at vænne din krop til løb og derved undgå skader. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvad det angår kan træning have en effekt, men sørg vigtigst af alt for at få min 8 timers søvn og kom ordentlig tid i seng.

Jeg er selv 10 cm lavere end dig, og vejer omkring 75, så jeg vil bestemt ikke mene at vægtab bør være et mål for dig. Du har allerede en BMI i den lave ende.

Hvis du gerne vil løbe regelmæssigt, kan du fx kigge på dette program. Jeg kan godt se at du har løbet 10 km, men du kan roligt begynde dette for at vænne din krop til løb og derved undgå skader. :smile:

Tak for et svar! :)

Jeg ved godt mit BMI er normalt eller lidt lavt, men jeg har altså lidt deller på maven, og det vil vel ikke skade at tabe nogle kilo over længere tid.

Vil se på løbeprogrammet nu.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share