Giv mig en god start


noALLI4me
 Share

Recommended Posts

Hej,

Skal til at tage mig lidt sammen!

Facts: Mand, 41 år, 181cm, 110 kg.

Mål: 90 kg.

Nej, det er ikke et nytårsfortsæt...har ventet til efter jul p.g.a. den gode mad som jeg ikke ville gå glip af :o) det ville være for svær en start!

Så hvad er min plan? Opstart vil være uden motion. Jeg planlægger at spise 6 fornuftige måltider om dagen gennem den første måned da jeg regner med at jeg sagtens kan smide nogle kg ved dette alene. Hvis mit vægttab stadigvæk er fornuftigt fortsætter jeg på denne måde. Når jeg stagnerer vægttabsmæssigt er min plan at tilføje motion for at komme videre i processen. Højst sandsynligt Mountainbike da jeg har et pragteksemplar stående herhjemme. Senere tilføjer jeg måske vægttræning?

Ud fra ovenstående facts vil jeg gerne have lidt hjælp: Hvor mange kalorier skal en gut på min størrelse inhalere dagligt for at bibeholde min vægt? Hvor stor en reduktion af kalorier er bedst hvis jeg vil tabe 1 kg pr. uge? Hvor stor en andel skal være henholdsvis protein, kulhydrat og fedt?

Disse spørgsmål er nok stillet 1000 gange, men tænkte at jeg ville poste mine facts og få råd ud fra disse.

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Skal til at tage mig lidt sammen!

Facts: Mand, 41 år, 181cm, 110 kg.

Mål: 90 kg.

Nej, det er ikke et nytårsfortsæt...har ventet til efter jul p.g.a. den gode mad som jeg ikke ville gå glip af :o) det ville være for svær en start!

Så hvad er min plan? Opstart vil være uden motion. Jeg planlægger at spise 6 fornuftige måltider om dagen gennem den første måned da jeg regner med at jeg sagtens kan smide nogle kg ved dette alene. Hvis mit vægttab stadigvæk er fornuftigt fortsætter jeg på denne måde. Når jeg stagnerer vægttabsmæssigt er min plan at tilføje motion for at komme videre i processen. Højst sandsynligt Mountainbike da jeg har et pragteksemplar stående herhjemme. Senere tilføjer jeg måske vægttræning?

Ud fra ovenstående facts vil jeg gerne have lidt hjælp: Hvor mange kalorier skal en gut på min størrelse inhalere dagligt for at bibeholde min vægt? Hvor stor en reduktion af kalorier er bedst hvis jeg vil tabe 1 kg pr. uge? Hvor stor en andel skal være henholdsvis protein, kulhydrat og fedt?

Disse spørgsmål er nok stillet 1000 gange, men tænkte at jeg ville poste mine facts og få råd ud fra disse.

På forhånd tak.

Hej,

Glimrende idé - her er dog et par overvejelser (og jeg håber mine udregninger passer, ellers må andre meget gerne rette dem til):

Dit almindelige stofskifte beregnet med 150 kJ/kg/døgn = 16500 kJ

Du ønsker at tabe 1000 gram fedt = 39000 kJ

Det svarer til et reduceret energiindtag pr. døgn på 39000 / 7 døgn = 5571 kJ

Det giver en procentuel vægtreduktion i døgnet på 5571 kJ / 16500 kJ x 100 % = 34 %

Min pointe er, at det er en meget stor mængde at pålægge dit daglige indtag alene. Det er rigtig stærkt, at du ordner dine måltider og generelt interesserer dig herfor, men med dine mål taget i betragtning, er der ikke nogen grund til, at du ikke med det samme også øger aktivitetsniveauet en smule - dvs. at du laver en kombination af en lille reduktion i indtag og en lille forøgelse i aktivitetsniveau (hvor mountainbiken i øvrigt vil være et glimrende redskab). Et tab på 500 g ugentligt frem for 1000 gram vil desuden være et mere langsigtet og overkommeligt mål. Det vil umiddelbart være mit bud på vejen frem.

Mht. fordelingen er den anbefalede kulhydrat 55 %, fedt 25-30 % og protein 10-15 % ikke af vejen - så længe du skærer i det daglige kalorieindtag.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Glimrende idé - her er dog et par overvejelser (og jeg håber mine udregninger passer, ellers må andre meget gerne rette dem til):

Dit almindelige stofskifte beregnet med 150 kJ/kg/døgn = 16500 kJ

Du ønsker at tabe 1000 gram fedt = 39000 kJ

Det svarer til et reduceret energiindtag pr. døgn på 39000 / 7 døgn = 5571 kJ

Det giver en procentuel vægtreduktion i døgnet på 5571 kJ / 16500 kJ x 100 % = 34 %

Min pointe er, at det er en meget stor mængde at pålægge dit daglige indtag alene. Det er rigtig stærkt, at du ordner dine måltider og generelt interesserer dig herfor, men med dine mål taget i betragtning, er der ikke nogen grund til, at du ikke med det samme også øger aktivitetsniveauet en smule - dvs. at du laver en kombination af en lille reduktion i indtag og en lille forøgelse i aktivitetsniveau (hvor mountainbiken i øvrigt vil være et glimrende redskab). Et tab på 500 g ugentligt frem for 1000 gram vil desuden være et mere langsigtet og overkommeligt mål. Det vil umiddelbart være mit bud på vejen frem.

Mht. fordelingen er den anbefalede kulhydrat 55 %, fedt 25-30 % og protein 10-15 % ikke af vejen - så længe du skærer i det daglige kalorieindtag.

Gode artikler her:

Del 1

Del 2

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Skal til at tage mig lidt sammen!

Facts: Mand, 41 år, 181cm, 110 kg.

Mål: 90 kg.

Nej, det er ikke et nytårsfortsæt...har ventet til efter jul p.g.a. den gode mad som jeg ikke ville gå glip af :o) det ville være for svær en start!

Så hvad er min plan? Opstart vil være uden motion. Jeg planlægger at spise 6 fornuftige måltider om dagen gennem den første måned da jeg regner med at jeg sagtens kan smide nogle kg ved dette alene. Hvis mit vægttab stadigvæk er fornuftigt fortsætter jeg på denne måde. Når jeg stagnerer vægttabsmæssigt er min plan at tilføje motion for at komme videre i processen. Højst sandsynligt Mountainbike da jeg har et pragteksemplar stående herhjemme. Senere tilføjer jeg måske vægttræning?

Ud fra ovenstående facts vil jeg gerne have lidt hjælp: Hvor mange kalorier skal en gut på min størrelse inhalere dagligt for at bibeholde min vægt? Hvor stor en reduktion af kalorier er bedst hvis jeg vil tabe 1 kg pr. uge? Hvor stor en andel skal være henholdsvis protein, kulhydrat og fedt?

Disse spørgsmål er nok stillet 1000 gange, men tænkte at jeg ville poste mine facts og få råd ud fra disse.

På forhånd tak.

Du kan måske fnde inspiration i mit indlæg

mask1:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om du er vant til at veje din mad og tælle kalorier, men det kan altså godt være en ret uoverkommelig opgave at gå direkte fra slet ikke at tænke på sin kost, og så til at udregne præcise kalorieantal og energifordelinger. Og jeg tror rigtig mange går kold i det efter en kortere periode.

En god start kan være bare at skrive ned hver dag, hvad du spiser i cirka-angivelser. Det vil ret hurtigt blive tydelig for dig, hvor du nemt kan skære store mængder energi ud af dit daglige indtag. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Du er virkeligt et dybt ynkeligt menneske mask1.

Tag dig nu sammen.

Det er muligt at jeg er dybt ynkelig, men jeg er da trods alt ikke sunket så dybt som dig der er at betragte som en amøbe :blink:

De kærligste hilsener til dig kongsfelt og held og lykke til dig i det ny år, tror du har brug for det:)

mask

Link to comment
Share on other sites

Senere tilføjer jeg måske vægttræning?

Er der nogen grund til at du først vil begynde at træne senere? Tid, lyst eller noget helt 3.?

Hvorfor ikke begynde med det samme? Jeg mener, hvis lysten er der nu så er det nu den skal gribes. Du har sansynligvis ret i at du kan og vil tabe et par/en del kg ved at omlægge kosten, men det er nu engang lidt lette hvis du kobinerer med motion. Og måske vil du opdage at du bliver som os (tosser? :wink: ) og kommer til at holde af træningen. Desuden er det nemmere at holde vægttabet når man træner. Træning behøver jo på ingen måde at være 3-4 gange om ugen i centeret, men kan mindst ligesågodt være at gribe cyklen eller løbeskoene et par gange om ugen når vejret er smukt og tiden er der. Så kan man altid intensivere træningen når resultaterne begynder at udeblive - så er grundformen også i hus og du kan undgå skader ved at lægge for hårdt ud. Nå ja og så er det et plus for samvittigheden at give den gas med træning når man ved man har "syndet" med en skøn weekend fuld af god mad og alkohol :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share