Essentielle fedtsyrer


Torben F.
 Share

Recommended Posts

Som studerede der er flyttet hjemme fra mors kødgryder får jeg ikke en særligt varieret kost. Derfor ville jeg høre om hvordan man lettest og billigst får de essentielle fedtsyrer; omega3 og 6, EPA/DHA (har jeg glemt nogle?)

Kan man f.eks. ikke tage et par skefulde ren tidselsolie i stedet for at købe f.eks. udo´s choice mht. til omega3?

Mvh,

Torben F

Link to comment
Share on other sites

TOPPER:

Problemet er dels at finde gode kilder til omega 3 /alphalinolensyre,- og dels finde olien i en anstændig kvalitet.

Tidselolie er en elendig kilde til OMEGA3 fedtsyrer under alle omstændigheder, - og man kan med rimelighed rejse tvivl om sundhedsværdien af industrielt producerede olier.

I min artikel FEDT NOK på Get Big kan du i et af skemaerne finde en oversigt over de forskellige oliers fedtsyresammensætning.

Edited by JØRGEN STORM
Link to comment
Share on other sites

Fras: du kan købe det i Matas og helsekost butikker mm.

nogle alternativer siden det muligvis er dyrt

Du kan kværne dine egne hørfrø i en kaffemølle, men det er besværligt og smager ikke skide godt (for at sige det mildt). Jeg gjorde dette i en periode, men er for nyligt gået over til Udo's Choice istedet....

Link to comment
Share on other sites

Jørgen - jeg har lige læst den glimrende artikel. Og det kom virkelig som en overraskelse at man selv kunne danne epa/dha ved hjælp af omega 3 og 6!. (Hvis jeg da har forstået det rigtigt!)

Jeg tror i første omgang at jeg vil prøve at kværne nogle hørfrø i min kaffemølle og blande dem i min morgenshake!.

Torben F

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror i første omgang at jeg vil prøve at kværne nogle hørfrø i min kaffemølle og blande dem i min morgenshake!.

Det vil jeg så forslå at du IKKE gør, grundet den ringe smag hørfrø giver, men smag er selvfølgelig (oftest) subjektiv :)

Den eneste måde jeg har været i stand til at spise 4-5 spiseskeer kværnet hørfrø om dagen, er ved at indtage en spiseske ad gangen, for derefter at fylde resten af munden med vand, blande det godt rundt i munden, og synke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share