ny begyndelse


renehjoerring
 Share

Recommended Posts

ja så kom jeg igang igen, kan godt nu ærge mig over jeg stoppede første gang jeg var gået igang med at træne..

men nu er der intet og gøre ved det, er bare om at komme igang igen, og op på hesten og afsted..

intentionen var da jeg stoppede og starte med at spille fodbold, gik sådan set også fint nok, men desværre viste det sig jo at det med de to faste gange om ugen tit blev til ingen ting, også var man hurtigt tilbage til endnu mere vægt end da min i sin tid startede for knap 2½ år siden..

men lidt om mig selv

Mand

26 år

109 KG den 5 januar 2010

forlovet, går pt hjemme grundet fyring, så god tid og få trænet en del, og få det gjort til en livsstil

har tidligere trænet i omkring et årstid, men stoppede for at begynde med fodbold, men er nu tilbage i fitness centret

Center: Ezee fitness frederikshavn

Mål

1. under 100 inden 5/3-2010

2. gerne i nærheden af 90 inden september 2010

men går ikke så meget op i vægten, mere at jeg kommer i form, får nemmere ved at gøre nogle ting i hverdagen, og at mine knæer ikke bliver ødelagt grundet vægten

Programmet ser sådan ud indtil videre

10 min opvarmning på løbebånd, eller anden maskine

gennemgår de forskellige maskiner, går indtil videre 2 gange på hver

afslutning med 10 min på løbebånd, kondicykel eller lignende

ved afslutningen gerne med noget mere løb end opvarmningen

Link to comment
Share on other sites

igår var der ikke mulighed for at komme ned og træne..

fik trænet tirsdag, og gik egentlig udemærket, fik løbet lidt, og fik prøvet maskinerne igennem igen, og fik egentlig opnået pænt resultat uden jeg var helt smadret i hele kroppen om natten..

igår stod den på sne skovling i omkring 5 timer i alt, skulle have ryddet en masse fortov herhjemme, oppe ved fruens butik, også skulle bilen også lige graves ud, og der skulle graves p-plads ud til den bagefter også..

så fik da trænet arme igår..

skal ned og gå en runde igen her til formiddag, programmet bliver løb som opvarmning, en runde på maskinerne, og løb som afslutning..

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med din egen log. Det at man herinde bekdntgør sin træning og sine mål er med til at holde en i ørene. Jeg har bevidst valgt motionscenter fra. Dels fordi det ikke passer til de mål jeg har om blot at komme i form. Jeg skal ikke i nævneværdig grad opbygge andre muskler end benmuskler. Jeg har også valgt det fra, forid jeg synes det er for bøvlet og for dyrt. Det tager for lang tid at få transporteret sig derhen, tøj af, tøj på, tranportere tilbage m.v.. Det har jeg ikke tid til. Derfor vil jeg ikke bruge penge på det.

Her om vinteren er løb på mange måder lidt mere bøvlet. Men om sommeren er det bare på med skoene og så ud ad døren. Og det passer godt ind i min hverdag. Min træning har hele tiden haft det fokus at den skulle være meget billig og ikke kræve så lidt tid og planlægning som muligt.

Øvrige muskler bliver trænet med mavebøjninger, armbøjninger, rygøvelser og en vægt til overarmene købt i Bilka. Al øvrig træning foregår hjemme på stuegulvet enten om aftenen eller om morgenen. Jeg laver kun et sæt hver gang. Bare man får det gjort hver dag så virker det. Mave og ryg bliver strammet op, og man kan tage flere og flere armbøjninger ret hurtigt.

Så, min anbefaling er: så nemt og ukompliceret som muligt.

God vind.

Ole

Link to comment
Share on other sites

takker for de pæne ord..

vi træner alle på forskellige måder, men bare det man får sig rørt er klart det vigtigste..

jeg er desværre den type som ikke "gider" motion udendørs hvis det er for trælst, så derfor valgte jeg denne løsning, og de 249 kr om mdr jeg giver synes jeg for mit vedkommende er givet godt ud..

jeg ønsker mig både og få vægten lidt ned, men målet er bestemt også at få en mere harmonisk krop, og få trænet alle dele af kroppen egentligt..

for mit vedkommende tager det omkring 1½-2 timer fra jeg kører hjemmefra, til jeg igen er hjemme, dette er inkl transport, omklædning, motion og bad bagefter, så det kan jeg godt finde tid til, og tit gør jeg det i forbindelse med andre gøremål...

Link to comment
Share on other sites

lige lidt søndags status, kom afsted 4 gange i den forløbne uge..

resultatet var egentlig udemærket de gange jeg var afsted, skal lige finde teknikken og spore mig ind på hvad jeg kan klare på de forskellige maskiner igen..

har efterhånden fundet en god rytme i det med de forskellige maskiner, og med hensyn til løbebåndet er det som regel det jeg bruger når jeg skal varme op, dog ved jeg af erfaring jeg skal passe på ikke og overbelaste min akillesene, så begynder nok at bruge cyklen efter runden på maskinerne for at undgå at jeg fuldstændig ødelægger den helt fra starten..

var til firmafrokost igår, så var ude og køre gokart, få lidt bøf og derefter bowle i 2 timer, og lidt drikkelse til, målet med træningen er godtnok og tabe sig, og få en pænere krop, som jeg er tilfreds med. Men den slags skal der imo bestemt også være plads til, og vil fra tid til anden tage på den slags ture..

i næste uge regner jeg med at få trænet 4-5 gange, alt efter motivation og hvad vejr og vind siger med hensyn til at komme i centret, også løbe først som sagt, og cykle efter de forskellige øvelser..

det var lige lidt om ugens tanker, og hvad jeg har af tanker for i næste uge..

Link to comment
Share on other sites

ja var morgenfrisk idag, så valgte og tage tidligt ned og træne..

træningen var som følger

10 min på løbebånd som følger

2 min gang

2 min løb

2,30 min gang

3,30 min løb

klart en af de bedste resultater jeg har opnået med mit løb indtil videre, der er lang vej endnu, men kan allerede se at det går en smule fremad..

herefter gik jeg igennem de sædvandlige maskiner, et par enkelte blev der lagt 5 kg ekstra på i forhold til sidste uge, så også ganske fint..

vælger i første omgang kun at gå to runder på hver maskine, for ikke at få ødelagt kroppen helt her fra starten..

regner med at fortsætte med løbebånden efter et løbeprogram for begyndere, har godtnok spillet fodbold så sent som i efteråret, men efter en vinter hjemme, kan jeg ligeså godt gøre det ordentligt fra starten..

regner med at jeg efter 10 uger kan løbe det meste af en 5 km på løbebånden som opvarmning, og derfeter fortsætte med lidt træning på de forskellige maskiner..

der er intet mål om vilde distancer, eller deltagelse i løb, men kan da være jeg vælger senere hen og kombinere lidt med udendørs løb, og evt deltage i et enkelt eller to løb for hyggens skyld.

Link to comment
Share on other sites

lidt opdatering af hvordan det gik igår til træning..

startede opvarmningen med en tur på løbebåndet

2 min gang

3 min løb

2 min gang

3 min løb

gik udemærket, og kroppen havde det okay bagefter, gik herefter en god runde, med 2x10 øvelser på hver maskine, og rimelig med vægt.

efter dette tog jeg 5 min på kondicyklen til lige og falde lidt ned på.

og resten af dagen var jeg i skoven og hente træ.

Link to comment
Share on other sites

dagens træning

startede igen på løbebåndet

2 min gang

4 min løb

2 min gang

2 min løb

dog kan jeg mærke at jeg får ondt bag på benet af dette løb, så overvejer og sætte tiden op til 20 min, og gå i rask tempo, indtil vægten er kommet lidt ned, og jeg har fået lidt mere kondi, sådan at jeg ikke får ødelagt mine ben helt, og derved mister motivationen for at træne igen..

herefter gik jeg to runder på maskinerne, og stadig med rimelig vægt på..

regner med at køre en uges tid mere med 2 runder, og derefter sætte det op til 3 runder, kan mærke jeg kan klare de to, uden større problemer i ben, arme og mave, så prøver forsigtigt og starte ud med de 3 her om en uges tid..

Link to comment
Share on other sites

så har jeg været afsted igen en tur..

min vægt gør det desværre rigtig hårdt at løbe, kan mærke med det samme at jeg begynder at få ondt bag på benet, så derfor må jeg indrømme at jeg indtil vægten er kommet lidt længere ned, ikke vil løbe ret meget..

opvarmning

2½ min gang

2½ min løb

5 min roning

herefter gik jeg 3x10 gentagelser på de sædvanlige maskiner, valgte at tage den sidste omgang med, da jeg endnu ikke efter træning har haft særligt ondt..

efter denne omgang tog jeg 10 min på kondicyklen..

med hensyn til løb er jeg lidt kommet frem til det med at jeg ikke ønsker at overbelaste mine akillessener med for meget løb, med min nuværende vægt. Derfor vil jeg indtil videre gå i rask tempo på løbebåndet, bruge kondicykel og romaskine lidt i stedet for.

håber dog at når jeg kommer lidt ned i vægt, at kunne begynde og løbe lidt, men er bange for at miste motivationen hvis jeg overbelaster mine akillessener fra starten, og igen går død i træningen.

det var lidt om dagens overvejelser efter en god omgang træning, og starten på en ny uge..

ved godt at ikke ret mange læser min log, og ikke kommenterer på den, men for min egen skyld er jeg glad for jeg holder mig selv i ørerne ved hjælp af den...

Link to comment
Share on other sites

Hej René, Jeg har nu fulgt din log fra sidelinien - som sikkert også flere andre gør. :smile: Du skriver ikke lige hvor høj du er, men det lyder da til at du har et pænt stykke arbejde foran dig med vægttab - og det er virkelig en god idé at komme ind i nogle gode motionsrutiner. Det lyder fornuftigt at vente med at løbe til du har fået vægten lidt længere ned; der findes vel ikke noget mere demotiverende end smerte/skader, og løb er en motionsform, der ikke er specielt skånsom... Men rigtig fint at du starter i det små. Har du egentlig overvejet at prøve spinning? Hilsen Spinderella

Link to comment
Share on other sites

Hej René, Jeg har nu fulgt din log fra sidelinien - som sikkert også flere andre gør. :smile: Du skriver ikke lige hvor høj du er, men det lyder da til at du har et pænt stykke arbejde foran dig med vægttab - og det er virkelig en god idé at komme ind i nogle gode motionsrutiner. Det lyder fornuftigt at vente med at løbe til du har fået vægten lidt længere ned; der findes vel ikke noget mere demotiverende end smerte/skader, og løb er en motionsform, der ikke er specielt skånsom... Men rigtig fint at du starter i det små. Har du egentlig overvejet at prøve spinning? Hilsen Spinderella

takker fordi du tog dig tid og skrive lidt i min log..

jeg er omkring 180 cm høj, og har de sidste mange år været kraftigt bygget, og selv da jeg cyklede virkelig meget, var jeg egentlig også ganske tung..

og ja løb er bestemt hårdt, og vejer man så meget for meget, som jeg i øjeblikket gør, så bliver det bestemt ikke bedre af det..

sidste gang jeg trænede, kom jeg så småt igang med spinning, og vil jeg også gerne igen, men vil lige have lidt bedre kondi først, de fleste anbefaler så vidt jeg ved at man ikke starter med spinning før man har bare lidt grundform, eller er det bare noget jeg bilder mig selv ind??

Link to comment
Share on other sites

Hej René

De fleste træningscentre har basishold i spinning, og jeg er sikker på, at du kan træne med der. Du styrer jo selv, hvor tung belastning du har på cyklen og om du vil cykle med på alle intervaller. Hvis du er bange for skader kan jeg varmt anbefale at du melder dig ind i et af de motionscentre, som køres af fysioterapeuter. Her er der også tit spinning-hold, som bliver kørt af instruktører, som er uddannet i at træne folk med særlige behov mm. Har selv trænet Norsk sekvenstræning og var meget glad for det.

Keep up the good work! :superman:

Link to comment
Share on other sites

takker for et par gode og konstruktive indlæg..

lyder fint nok at man helt fra starten kan gå igang med at spinne, og vil jeg da have i baghovedet og overveje det som lidt konditions træning og til at sætte gang i vægttabet..

med hensyn til skader er det ikke som sådan noget der bekymrer mig, har bare før døjet med mine akillessener, har også haft dårlig ryg, som jeg er kommet mig over, og disse ting tager jeg naturligvis hensyn til når jeg træner, så jeg ikke igen ødelægger ryggen..

har tidligere ikke haft problemer af nogle art ved spinning, eller almindelig cykling, min akillessene skade ligger mange år tilbage, og har som ikke døjet synderligt med det siden, ej heller da jeg var igang med fodbold som træning.

Link to comment
Share on other sites

så har jeg endnu engang været afsted og træne idag..

som opvarmning idag prøvede jeg og tage en omgang på ca 10 min på crosstrainer..

og må indrømme at det føles, som om det kunne være en god ide at bruge denne til opvarmning, den er ikke så ond ved akillessenerne, og selv om jeg tager 10 min kan jeg holde den i et pulsområde hvor der er fedt forbrænding..

så tror det ender med at jeg nu begynder og bruge denne som opvarmning før mine runder på maskinerne..

idag tog jeg også 3 sæt af 10 reps på hver af maskinerne, og gik ganske fint, kan godt mærke det i kroppen bagefter, men er på ingen måde ubehageligt, er bare dejligt udmattet og føler det giver noget udbytte..

var alt for min log for idag..

Link to comment
Share on other sites

så kom jeg ned og fik trænet igen..

så må hellere holde stilen, og få skrevet lidt herinde om træningen og ugens løb..

alt i alt en ganske god uge, har fået trænet 3 gange, og grundet jeg søndag skal til Herning bliver det alt for denne uge, men er stadig ganske godt tilfreds, over at jeg stadig tager mig sammen og kommer afsted, og må indrømme at denne log bestemt gør det nemmere, fordi jeg føler der er nogle som læser med, og på den måde motiverer til at kæmpe for at nå målet..

men dagens træning gik ganske godt, startede på crosstraineren, og valgte nu jeg har 3 dages restitution at starte ud med 15 min på den, også lidt for at føle hvordan jeg har det søndag nu jeg har taget de små 5 min ekstra..

derefter gik jeg en runde som sædvanligt, med lidt arme, ben og mave, og alle øvelser var 3x10 reps, og føler ikke det er noget problem med dette, og efter 2 dage er jeg ganske klar igen.. har stadig ikke noget med ondt efter træning, og dagen efter er heller ikke slem på nogen måde..

efter de 3x10 reps valgte jeg at lege lidt med sjippetov i omkring 5 min, har desværre ikke den store teknik, så blev noget sjovt noget og se på 110 kg mand stå og lege med sjippetov, mens han var ved at dø..

må indrømme at sjippetovet faktisk ikke var så slemt igen, så tror at jeg stille og roligt skal have noget teknik i dette indøvet, også bruge dette efter styrketræningen som idag..

Link to comment
Share on other sites

ja helt sikkert, er fint med noget cardio, og sjipning er nu en ganske hård en af slagsen, men har ikke samme koordination som børn, så man bare sjipper derud af, jeg skal tit stoppe og starte forfra fordi jeg slår sjippetovet i benene..

men igår fik jeg alligevel 20 min cardio med ind over, og føler ikke idag at jeg er helt smadret, så er da ganske udmærket, også med hensyn til at få tabt sige noget, for der skal jo lidt cardio til..

Link to comment
Share on other sites

ja desværre ser det ud til at denne uge, pludselig ikke bliver så god som sidste uge..

skulle igår søndag have været på foodexpo i Herning hele dagen, men endte med at natten mellem lørdag og søndag fik jeg et maveonde, og hele natten stod den på ture ud og sidde med hovedet i tønden, og søndag formiddag gik med at sidde på tønden..

heldigvis er jeg færdig med at rende på toilettet, men er stadig fuldstændig afkræftet, i form af alt for lidt søvn, og at jeg siden lørdag aften kun har fået cola, og absolut intet mad og spise..

går bedre idag, men har stadig ikke lyst til noget og spise, og har godt nok været ude og gå en meget kort tur med hunden idag, men hele kroppen er træt og udmattet, så regner med at jeg tidligst onsdag er klar igen til træning, for vil ikke afsted før jeg er helt på toppen igen...

så det var lidt starten på denne uge, men skal nok komme stærkt igen..

Link to comment
Share on other sites

lige lidt opdatering her en fredag eftermiddag..

efter at have været mere eller mindre dårlig hele ugen, ikke rigtigt fået noget fast føde flere dage, går det den rigtige vej, men er stadig ikke på toppen..

så har valgt at jeg først mandag går i gang med træningen igen, også starter op igen derfra..

så har lige et par dage mere og komme mig i, før jeg igen skal ned og få trænet lidt..

Link to comment
Share on other sites

så kom jeg afsted igen idag..

gik rimelig godt alt i betragtning..

startede med 10 min på crosstrainer..

også 3x10 reps på maskinerne, og med godt med vægt på, så føler stadig det går det rigtige vej, og er jo positivt nok..

er ikke begyndt at koncentrere mig så meget om mine mål endnu, men bare at komme igang og ind i en god rytme..

Link to comment
Share on other sites

så kom jeg ned og fik motioneret lidt igen idag..

startede med 5 min opvarmning på crosstrainer..

herefter gik jeg 3x8-10 reps på de forskellige maskiner jeg benytter mig af, og med rimelig vægt på, så var udemærket tilfreds med det..

efter dette tog jeg en tur på løbebåndet, med følgende interval

2 min gang

1 min løb

2 min gang

1 min løb

2 min gang

1 min løb

1½ min nedtrapning fra løb til gang

det føltes ganske fornuftigt at tage 5 min opvarmning, gå en runde og derefter tage lidt cardio igen, og tror jeg vil holde mig til den metode..

vægten er jeg ikke begyndt at fokusere på endnu, og må indrømme at jeg nok vælger lidt anderledes med hensyn til målet omkring vægten, og vil gerne bare under 100 og må indrømme at ud fra min kropsbygning skal jeg nok være tilfreds med at nå omkring 95-97 kg, og det er det jeg sigter efter på længere sigt..

Link to comment
Share on other sites

ja så er den nye uge startet, og jeg er kommet hjem fra lidt træning..

startede med 20 min cardio på kondicykel, den model man sidder i et sæde og benene er foran en, ganske udmærket start og fint nok at prøve lidt mere cardio træning..

derefter 3x8-10 reps på de sædvandlige maskiner, og med max vægt så er godt tilfreds..

er stort set det samme der sker uge efter uge, men giver mig lidt ekstra motivation at skrive herinde bagefter, så jeg ved at der er nogle som følger lidt med..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share