kort og hårdt vs rimeligt nemt men langt?


nila
 Share

Recommended Posts

hej alle sammen :smile:

lige et hurtigt spørgsmål:

hviket af de her to ting er bedst at gøre med hensyn til vægttab, er det og spurte så meget man nu kan, få pulsen op selvom det måske ikke er så længe(omkring 30-45 sek) holde pause også spurte igen, eller er det og løbe langt (8-10km) men i et langtsommere tempo (omkring 8km/t)??

det samme med cykling????

:smile::smile: på forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Hey

Der er skrevet lange artikler og diskuteret i meget lange tråde om lige præcis det emne her på MOL.

De sagkyndige er i dag rimeligt enige om at høj intensitet er at foretrække.

Men jeg vil vende det lidt om. Det der fungerer bedst for dig, giver dig også det mest effektive vægttab.

Altså - det nytter ikke noget at du begynder at intervaltræne, hvis du finder det aldeles røvsygt og derfor mister motivationen og lysten til træne efter 14 dage.

Og omvendt - hvis en rolig joggetur på fem kilometer får dig til at stråle af godt humør, ja så er det sagen for dig!!!

Men som Rama skriver, så er kosten den allervigtigste årsag til vægttab.

**

Link to comment
Share on other sites

Begge dele kan vel have sin værdi i forhold til vægttab! Langvarig træning er dog ganske uden effekt for de fleste kvinder, hvis der ikke samtidigt er fokus på kosten! Har de senere år hørt flere hævde at kortvarig højiontens træning skulle resultere i vægttab uden at man piller ved kosten! Du kan evt prøve dig frem! Prøv den ene type en periode og analyser resultatet. Har du stadig behov for vægttab kan du jo så gentage proceduren med den anden metode bagefter :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Var det mig vile jeg helt klart sige kort og hårdt.. MEN, kort er altså ikke 30 sek. i fuld sprint(100m tempo)!!!!

Kort skal (i starten) være omkring 6-7 min. med høj intensitet hvor du er rigtig rigtig flad efter intervallet. Så tager du en pause på det halve af hvad du har arbejdet. Efter det kan du f.eks. tage 5 min., så 4, så 3, og så hjem i bad :w00t::)

Det vil efter min mening være at foretrække frem for at bruge 40 min på at løbe 8-10 km. Personligt synes jeg at lange ture bliver monotome og kedelige i længden, og jeg føler ikke rigtig at jeg giver den en skalle. Samt bliver det udskildt flere endofiner ("glædeshormon") ved hårdt arbejde end ved lav-intensitet arbejde, så i teorien vil du være gladere efter et "kort-hårdt" pas end et modsat :4thumbup::)

Træningshjernen :superman:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share